fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Marketingové strategie » ChatGPT: Jak na efektivní prompty (nejen) v online marketingu

ChatGPT: Jak na efektivní prompty (nejen) v online marketingu

Promptování

Využíváte pro psaní textů všeho druhu umělou inteligenci? Jste ve fázi testování nebo se stala nedílnou součástí vaší každodenní rutiny? V tomto článku přiblížíme svět tzv. promptování doufejme natolik srozumitelně, abyste mohli využívat AI bez obav i vy.

Co je promptování

Promptování, prompty, prompting… v praxi mnoho názvů pro totéž: prompt znamená správně položenou otázku nebo pokyn umělé inteligenci, nejčastěji ChatGPT. S rostoucí integrací umělé inteligence do digitálních strategií se promptování stává nejen uměním, ale i vědou, která otevírá dveře k novým možnostem tvorby obsahu. V praxi se můžete setkat také s oborem prompt inženýrství, který se zabývá metodikou zadávání promptů.

Správně formulované pokyny vedou AI k vytvoření přesně zaměřeného obsahu. Znamená nejen účinnost, ale i novou úroveň kreativity. V dnešní době, kdy je online prostor přesycený nekonečným množstvím obsahu, se promptování stává dovedností, kterou by na nějaké minimální úrovni měl ovládat každý.

Vývoj promptování

Vývoj promptů v souvislosti s umělou inteligencí je příběhem neustálé evoluce a inovace. Na vývoji je jasně vidět, jak dramaticky se promptování změnilo. První krůčky zkoumaly programování jednoduchých příkazů a dnes vedeme s AI sofistikované dialogy. Verze 3.5 je již nahrazena verzí 4o nebo 4o mini.

Omezení

Jedna dobrá zpráva na začátek: AI (jako je ChatGPT) zatím nefunguje jako náhrada lidské kreativity a autonomního myšlení. Narážíme na technologické a etické bariéry. Systémy umělé inteligence excelují v analýze a generování textů na základě obrovských datových sad, ale stále se spoléhají na vstupy a omezení stanovená lidmi.

ChatGPT například nemůže přirozeně vnímat emoce, porozumět nuancím lidské zkušenosti nebo vytvářet originální umělecká díla. Díkybohu. I přes rozmach AI se ukazuje nepostradatelnost lidského prvku a je třeba vnímat tyto technologie jako nástroj. Jinak řečeno: dobrý sluha, ale špatný (resp. žádný) pán.

Promptování v ChatGPT a online marketing

Promptování ovlivnilo proces tvorby obsahu od základů. Přeměnu logiky práce copywritera nejlépe uvidíte na následujícím příkladu:

  • Zvýšení efektivity. Využíváme v praxi také, s osnovou tohoto článku pomohla AI :). Pomocí promptů rychle vygenerujete nápady na obsah, návrhy znění reklamních textů, nadpisů, popisků…
  • Podpora kreativity. AI se sice člověku nevyrovná, nicméně přinese v případě bloku inspiraci.
  • Personalizovaný obsah. Podmínkou je znalost vaší cílové skupiny. AI vám pak může pomoci přizpůsobit obsah na míru specifickému publiku.
  • Trendy. Předpovědi a analýzy jsou založeny na existujících datech zhruba s půlročním zpožděním. AI proto není schopna predikovat budoucnost, nicméně analyzovat data a určit trendy podle historie.

Copywriting zasahuje i do dalších oblastí online marketingu. Změny se týkají např. e-mailingu (tvorba personalizovaných a cílených kampaní, které lépe rezonují s cílovým publikem), sociálních sítí (kreativní příspěvky, zvyšující dosah a interakci) nebo SEO (texty optimalizované pro vyhledávače).

Copy paste? Raději ne

V případě copywritingu je důležité upozornit na jeden nešvar – nikdy se nenechte zlákat pastí copy paste, tedy texty vygenerované AI bez jakýchkoli úprav použijete pro svoje účely. V zásadě existuje několik důvodů, proč se tomuto vyhnout:

  • Odborný obsah. Ani AI není neomylná. Proto se vyplatí investovat do profesionála, který text nejen zkontroluje, ale především potvrdí jeho platnost.
  • Nesprávné odpovědi. Někdy je chyba na vaší straně (špatná formulace otázky), někdy si prostě AI vymýšlí. Abyste si nesprávnými informacemi nezkazili pověst profíka v oboru, je zásah zvenčí nezbytný.
  • Absence hloubky. AI postrádá lidskou zkušenost, proto textům chybí „šťáva“ a smysl pro příběh. Text je tak mnohdy nečitelný.
  • Autorská práva. Publikovat bez rozmyslu obsah vytvořený AI rovná se risk obvinění z porušení autorský práv. Pádný důvod, proč nekopírovat.

Pamatujte, že AI je pouze pomůcka, nikoli konečné řešení.

Praktické tipy a příklady pro práci s ChatGPT

Optimalizace odpovědí

Stává se, že nejste spokojení s první nabízenou odpovědí. Pokud nesplňuje vaše očekávání, můžete napsat další upřesňující zprávu nebo zkusit štěstí s tlačítkem „Regenerate response“ nebo „Vytvořit znovu“ (symbol dvou šipek). Kolikrát se nám stalo, že při druhé odpovědi se model víc snažil :).

Původní zprávu můžete také upravit – pomocí ikony tužky. Změníte-li starší otázku, odpověď se začne generovat pod novým zadáním.

Jedno téma = jeden chat

Nemíchejte více témat v jednom chatu. Pokud chcete řešit jiný úkol, založte nový chat (New chat) – ikona tužky vlevo nahoře. ChatGPT je navržen tak, aby si pamatoval konverzaci v rámci jednoho chatu (vlákna). To znamená, že odpovědi, které generuje, berou v potaz dříve psané. Zkrátka: nové téma = nový chat.

Správná formulace promptů

Aby chatbot odpovídal co nejlépe, správně formulujte pokyny (tzv. prompty). Pamatujte, že kvalita vstupu ovlivňuje kvalitu výstupu. Pokládejte jasné, stručné a konkrétní otázky. Poskytněte co nejvíce informací a souvislostí, vyhněte se nejednoznačnostem nebo přílišnému zjednodušení. Považujte chatbota za zaměstnance – juniora. Když ChatGPT špatně pochopí otázku, je chyba v promptu.

Jak zadávat prompty

1. Krok za krokem. Tento způsob vychází ze zkušenosti, že komplexní úkoly je lepší zadat bod po bodu.

2. Role – úkol – formát. Uveďte, v jakém stylu nebo tónu má ChatGPT odpovídat, tj. jakou představuje pozici (např. učitel na ZŠ). Pokud chcete uvolněnější nebo vtipnější odpovědi, specifikujte to. Definujte úkol a jasně sdělte, pro koho je text určen – například pro sociální sítě nebo odborný článek.

3. Knihovna promptů. Nejjednodušší způsob, když tápete v zadání promptu, využít již hotový vzor z knihovny promptů. Pořád platí, že kvalitnější jsou dostupné v angličtině, např. v prostředí OpenAI Cookbook. My jsme v přehledu také :)

Technické problémy

Pokud ChatGPT přestane odpovídat uprostřed věty, stiskněte tlačítko „Continue generating“ nebo napište „pokračuj“. Pokud to nepomůže, znovu načtěte stránku.

Editace textu

Pro rychlé shrnutí můžete použít instrukci „Shrň následující text do dvou odstavců“ nebo „Shrň v bodech následující text“. Naopak, pokud potřebujete text rozvinout, použijte „Rozepiš následující body do podrobnějšího textu.“ Stejně tak umí přepsat text např. z neformálního tónu na formální, zkontrolovat gramatiku nebo přeložit do cizího jazyka.

Tabulky

ChatGPT lze využít k vytváření struktury z nestrukturovaných dat, například k vygenerování tabulky historických událostí z dlouhého textu.

Pokročilé funkce ChatGPT

Na stránce Platform Openai se po přihlášení dostanete k nástrojům, které dokáží přizpůsobit modely GPT na míru vašim potřebám. Rozhraní zatím dostupné v angličtině. Co umí lépe než standardní verze 4o:

  • Odpovědi na míru konkrétním potřebám a preferencím, což standardní verze GPT-4 neumí. Oceníte např. u zákaznického servisu.
  • Lze jej trénovat na specifické domény nebo oblasti podnikání, čímž se zvýší přesnost a relevance odpovědí pro specifické úkoly nebo obory.
  • Můžete ovlivnit styl, tón a formát odpovědí. Lépe tak vyhovíte očekáváním a konkrétním požadavkům.
  • Lepší možnosti integrace do stávajících systémů a aplikací díky přizpůsobeným API rozhraním.

Práce s obrázky

Verze 4o disponuje již v základu integraci s nástrojem DALL-E3 a nepotřebujete nijak zapínat ani aktivovat. Co s obrázkem můžete dělat?

  • Chcete vytvořit podobný obrázek, jaký už chat vytvořil? Klikněte na vygenerovaný obrázek, po zvětšení vpravo nahoře na ikonu „i“.
  • Rozbalí se vám prompt, na základě kterého chat obrázek vytvořil. Zkopírujte a změňte, co potřebujete. Výsledek bude hodně podobný, přesto s požadovanou změnou:
  • Chcete z obrázku něco vymazat, doplnit nebo nahradit? Klikněte na něj pro zvětšení a vyberte ikonu pro „Vybrat“:
  • Vyberte oblast, kde chcete změnu – v našem případě z původního obrázku odstranit domy vlevo:
  • Výsledek: stejný obrázek se změnou.
  • Další možnost je např. úprava scény, dvě totožné kavárny v rozdílné denní době:
  • Abyste viděli, že na promptech skutečně záleží – tento obrázek vygeneroval ChatGPT po zadání tohoto promptu: „Vygeneruj vedle sebe dva téměř totožné obrázky šálku kávy na stole v prosklenné kavárně, rozdíl bude v tom, že v obrázku napravo bude za oknem západ slunce, v obrázku nalevo východ slunce.“

10 příkladů promptů, které v ChatGPT stojí za otestování

Níže uvádíme příklady s využitím ChatGPT jako nejznámějšího nástroje umělé inteligence. Než se pustíte do dialogu, je dobré si ujasnit několik podmínek, aby výstup co nejvíce odpovídal vaší představě. Snažte se zadávat prompty tak, aby byly:

  • specifické (používejte jasné instrukce – pro koho je text určen, co by měl obsahovat, příp. co s výsledkem zamýšlíte),
  • v kontextu (můžete odkázat např. na váš web a tone of voice),
  • nebojte se experimentovat s různými formami a styly promptů, délkou, upřesňujte,
  • dbejte na co největší porozumění pokynům,
  • v případě potřeby zadejte i styl výsledného textu,
  • sdělte cíl, tedy co očekáváte, jaký výstup.

Pouze správně formulované prompty povedou k úspěšné interakci s AI. Čím detailnější budete, tím relevantnější výsledek dostanete.

1. Generování kreativního obsahu

Využijete v případě, že je vaším cílem krátký příběh o nějakém tématu. Čím podrobnější v promptu budete, tím lépe si AI poradí s úkolem. Pro ty, co chtějí prompty zkopírovat, přikládám jejich přepis vždy nad obrázek.

„Napiš mi krátkou pohádku na 3 odstavce ve stylu Boženy Němcové o žabce, myšce a lvovi“.

Kreativní obsah

2. Pomoc s domácími úkoly

„Popiš mi, jak funguje gravitace, aby tomu porozumělo šestileté dítě.“

Domácí úkol

3. Programování a kódování

„Napiš Python skript, který vypíše čísla od 1 do 10.“

Programování

4. Jazykové překlady

„Přelož mi tento text do japonštiny: Placená i neplacená propagace všech typů webů. Pomůžeme s PPC reklamou, reklamou na sociálních sítích, se srovnávači zboží a dalšími formami propagace na internetu.“

Překlady

5. Rady pro každou příležitost

„Jak přestat kouřit.“ Nebo více podrobně: „Poraď mi, jak přestat kouřit bez podpory rodiny a prášky nechci (max. 2 odstavce).“

Kouření

6. Nápady pro podnikání

„Jak zvýšit dosah mých postů na Facebooku?“ nebo „Navrhni marketingovou strategii pro PPC agenturu.“

Nápady

7. Podpora při psaní a editaci

„Přeformuluj text výše do 5 bodů, max dva řádky jeden bod.“

Editace

8. Trendy

„Jaké jsou trendy v e-mail marketingu pro rok 2024?“

Trendy

9. Cestovatelské tipy

„Jsem turista a jedu poprvé do Prahy. Navrhni 5 míst, kam se podívat za jedno odpoledne.“ nebo „Najdi mi pláže na ostrově Kos, kde je v sezoně nejméně turistů vč. podrobné mapy.“

Tipy

10. Gastronomie

„Napiš mi recept na pravé slovenské halušky s bryndzou.“

Recept

Tyto typy promptů reflektují širokou škálu použití ChatGPT, od vzdělávání a technické podpory až po kreativní psaní a osobní rozvoj. Sami vidíte, že prostor pro zkoumání se zdaleka nevyčerpal.

Další zdroje promptů

  • AI Institute nabízí „200 top promptů pro ChatGPT“ a „250+ ChatGPT LifeHack promptů“, které jsou zaměřeny na rozličné oblasti (např. time management, osobní rozvoj, podnikání, zdravý životní styl, mezilidské vztahy, finance a vzdělávání​​​​. https://www.aiinstitute.cz/250-lifehack-promptu
  • FDK.cz poskytuje praktické rady pro psaní promptů, jako je důraz na specifičnost, poskytnutí kontextu, jasné instrukce, experimentování s formou a stylem promptů, vhodnou formulaci a volbu jazyka. https://www.fdk.cz/prompty

Článek napsal/a Kamila Hájková

Kamila se v MarketingPPC věnuje školení začínajících a mírně pokročilých uživatelů, správě menších PPC kampaní, psaní článků a newsletterů.

Máte k článku dotaz nebo připomínku? Napište mi na LinkedIn

Štítky:

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:

Přihlaste se na bezplatný webinář 26.11. ve 14:00: nastavení Google Ads

Přihlaste se na náš bezplatný webinář a zjistěte, jak snadno zvládnete vytvářet poutavé vizuály pro vaše online kampaně.

Nepropásněte bezplatný webinář 10. 12. 2024 ve 14:00
Získejte odborné marketingové tipy přímo do své e-mailové schránky a staňte se expertem na marketing. Přihlaste se k odběru marketingového newsletteru.

Vaše soukromí je pro nás důležité. MarketingPPC používá vámi poskytnuté informace k tomu, aby vás kontaktoval ohledně našeho obsahu a služeb. Z odběru těchto sdělení se můžete kdykoli odhlásit. Pro více informací si přečtěte naše Zásady ochrany osobních údajů.