fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Online marketing » ChatGPT: Jak na efektivní prompty (nejen) v online marketingu

ChatGPT: Jak na efektivní prompty (nejen) v online marketingu

Promptování

Využíváte pro psaní textů všeho druhu umělou inteligenci? Jste ve fázi testování nebo se stala nedílnou součástí vaší každodenní rutiny? V tomto článku přiblížíme svět tzv. promptování doufejme natolik srozumitelně, abyste mohli využívat AI bez obav i vy.

Co je promptování

Promptování, prompty, prompting… v praxi mnoho názvů pro totéž: prompt znamená správně položenou otázku nebo pokyn umělé inteligenci, nejčastěji ChatGPT. S rostoucí integrací umělé inteligence do digitálních strategií se promptování stává nejen uměním, ale i vědou, která otevírá dveře k novým možnostem tvorby obsahu. V praxi se můžete setkat také s oborem prompt inženýrství, který se zabývá metodikou zadávání promptů.

Správně formulované pokyny vedou AI k vytvoření přesně zaměřeného obsahu. Znamená nejen účinnost, ale i novou úroveň kreativity. V dnešní době, kdy je online prostor přesycený nekonečným množstvím obsahu, se promptování stává dovedností, kterou by na nějaké minimální úrovni měl ovládat každý.

Vývoj promptování

Vývoj promptů v souvislosti s umělou inteligencí je příběhem neustálé evoluce a inovace. Na vývoji je jasně vidět, jak dramaticky se promptování změnilo. První krůčky zkoumaly programování jednoduchých příkazů a dnes vedeme s AI sofistikované dialogy.

Omezení

Jedna dobrá zpráva na začátek: AI (jako je ChatGPT) zatím nefunguje jako náhrada lidské kreativity a autonomního myšlení. Narážíme na technologické a etické bariéry. Systémy umělé inteligence excelují v analýze a generování textů na základě obrovských datových sad, ale stále se spoléhají na vstupy a omezení stanovená lidmi.

ChatGPT například nemůže přirozeně vnímat emoce, porozumět nuancím lidské zkušenosti nebo vytvářet originální umělecká díla. Díkybohu. I přes rozmach AI se ukazuje nepostradatelnost lidského prvku a je třeba vnímat tyto technologie jako nástroj. Jinak řečeno: dobrý sluha, ale špatný (resp. žádný) pán.

Promptování v ChatGPT a online marketing

Promptování ovlivnilo proces tvorby obsahu od základů. Přeměnu logiky práce copywritera nejlépe uvidíte na následujícím příkladu:

  • Zvýšení efektivity. Využíváme v praxi také, s osnovou tohoto článku pomohla AI :). Pomocí promptů rychle vygenerujete nápady na obsah, návrhy znění reklamních textů, nadpisů, popisků…
  • Podpora kreativity. AI se sice člověku nevyrovná, nicméně přinese v případě bloku inspiraci.
  • Personalizovaný obsah. Podmínkou je znalost vaší cílové skupiny. AI vám pak může pomoci přizpůsobit obsah na míru specifickému publiku.
  • Trendy. Předpovědi a analýzy jsou založeny na existujících datech zhruba s půlročním zpožděním. AI proto není schopna predikovat budoucnost, nicméně analyzovat data a určit trendy podle historie.

Copywriting zasahuje i do dalších oblastí online marketingu. Změny se týkají např. e-mailingu (tvorba personalizovaných a cílených kampaní, které lépe rezonují s cílovým publikem), sociálních sítí (kreativní příspěvky, zvyšující dosah a interakci) nebo SEO (texty optimalizované pro vyhledávače).

Copy paste? Raději ne

V případě copywritingu je důležité upozornit na jeden nešvar – nikdy se nenechte zlákat pastí copy paste, tedy texty vygenerované AI bez jakýchkoli úprav použijete pro svoje účely. V zásadě existuje několik důvodů, proč se tomuto vyhnout:

  • Odborný obsah. Ani AI není neomylná. Proto se vyplatí investovat do profesionála, který text nejen zkontroluje, ale především potvrdí jeho platnost.
  • Nesprávné odpovědi. Někdy je chyba na vaší straně (špatná formulace otázky), někdy si prostě AI vymýšlí. Abyste si nesprávnými informacemi nezkazili pověst profíka v oboru, je zásah zvenčí nezbytný.
  • Absence hloubky. AI postrádá lidskou zkušenost, proto textům chybí „šťáva“ a smysl pro příběh. Text je tak mnohdy nečitelný.
  • Autorská práva. Publikovat bez rozmyslu obsah vytvořený AI rovná se risk obvinění z porušení autorský práv. Pádný důvod, proč nekopírovat.

Pamatujte, že AI je pouze pomůcka, nikoli konečné řešení.

10 příkladů promptů, které v ChatGPT stojí za otestování

Níže uvádíme příklady s využitím ChatGPT jako nejznámějšího nástroje umělé inteligence. Než se pustíte do dialogu, je dobré si ujasnit několik podmínek, aby výstup co nejvíce odpovídal vaší představě. Snažte se zadávat prompty tak, aby byly:

  • specifické (používejte jasné instrukce),
  • v kontextu (můžete odkázat např. na váš web a tone of voice),
  • nebojte se experimentovat s různými formami a styly promptů, délkou, upřesňujte,
  • dbejte na co největší porozumění pokynům,
  • v případě potřeby zadejte i styl výsledného textu.

Pouze správně formulované prompty povedou k úspěšné interakci s AI. Čím detailnější budete, tím relevantnější výsledek dostanete.

1. Generování kreativního obsahu

Využijete v případě, že je vaším cílem krátký příběh o nějakém tématu. Čím podrobnější v promptu budete, tím lépe si AI poradí s úkolem. Pro ty, co chtějí prompty zkopírovat, přikládám jejich přepis vždy nad obrázek.

„Napiš mi krátkou pohádku na 3 odstavce ve stylu Boženy Němcové o žabce, myšce a lvovi“.

Kreativní obsah

2. Pomoc s domácími úkoly

„Popiš mi, jak funguje gravitace, aby tomu porozumělo šestileté dítě.“

Domácí úkol

3. Programování a kódování

„Napiš Python skript, který vypíše čísla od 1 do 10.“

Programování

4. Jazykové překlady

„Přelož mi tento text do japonštiny: Placená i neplacená propagace všech typů webů. Pomůžeme s PPC reklamou, reklamou na sociálních sítích, se srovnávači zboží a dalšími formami propagace na internetu.“

Překlady

5. Rady pro každou příležitost

„Jak přestat kouřit.“ Nebo více podrobně: „Poraď mi, jak přestat kouřit bez podpory rodiny a prášky nechci (max. 2 odstavce).“

Kouření

6. Nápady pro podnikání

„Jak zvýšit dosah mých postů na Facebooku?“ nebo „Navrhni marketingovou strategii pro PPC agenturu.“

Nápady

7. Podpora při psaní a editaci

„Přeformuluj text výše do 5 bodů, max dva řádky jeden bod.“

Editace

8. Trendy

„Jaké jsou trendy v e-mail marketingu pro rok 2024?“

Trendy

9. Cestovatelské tipy

„Jsem turista a jedu poprvé do Prahy. Navrhni 5 míst, kam se podívat za jedno odpoledne.“ nebo „Najdi mi pláže na ostrově Kos, kde je v sezoně nejméně turistů vč. podrobné mapy.“

Tipy

10. Gastronomie

„Napiš mi recept na pravé slovenské halušky s bryndzou.“

Recept

Tyto typy promptů reflektují širokou škálu použití ChatGPT, od vzdělávání a technické podpory až po kreativní psaní a osobní rozvoj. Sami vidíte, že prostor pro zkoumání se zdaleka nevyčerpal.

Další zdroje promptů

  • AI Institute nabízí „200 top promptů pro ChatGPT“ a „250+ ChatGPT LifeHack promptů“, které jsou zaměřeny na rozličné oblasti (např. time management, osobní rozvoj, podnikání, zdravý životní styl, mezilidské vztahy, finance a vzdělávání​​​​. https://www.aiinstitute.cz/250-lifehack-promptu
  • FDK.cz poskytuje praktické rady pro psaní promptů, jako je důraz na specifičnost, poskytnutí kontextu, jasné instrukce, experimentování s formou a stylem promptů, vhodnou formulaci a volbu jazyka. https://www.fdk.cz/prompty

Článek napsal/a Kamila Hájková

Kamila se v MarketingPPC věnuje školení začínajících a mírně pokročilých uživatelů, správě menších PPC kampaní, psaní článků a newsletterů.

Štítky:

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:
Správa PPC kampaní pro menší firmy

od 11.900 Kč 4.900 Kč měsíčně

Připravili jsme zvýhodněný balíček pro firmy a živnostníky, kteří provozují PPC kampaně s menšími rozpočty.

Přijďte 27. - 28.2. za kolegou Michalem na stánek MarketingPPC v konzultační zóně Czech On-line Expo 2024!

Vstupenky se slevou 50% při použití kódu MPPC50