Placená reklama neboli PPC reklama (z angl. Pay-Per-Click) je moderní způsob digitální reklamy, kde platíte pouze za reálná kliknutí na vaši reklamu. Pokud se chystáte vstoupit do světa PPC, je důležité mít na paměti několik klíčových faktorů, které ovlivní úspěch vašich reklamních kampaní.
1. Klíčová slova
Výběr správných klíčových slov je zásadní pro úspěch kampaně ve vyhledávání. Vyberte výrazy, které se týkají vašeho podnikání a mají dobrou hledanost. Tu zjistíte např. v Plánovači klíčových slov (v Google Ads) nebo Návrhu klíčových slov (Sklik). Nejvíce profi je využít Analýzu klíčových slov. Tento dokument je výstup nejen pro SEO specialisty, ale právě díky objemu hledanosti oceníte i při tvorbě kampaní ve vyhledávání.
Existuje jednoduchá poučka: klíčové slovo = nadpis reklamy = popis (event. viditelná URL). To znamená, že se zadané klíčové slovo objeví v reklamě hned 3x: v nadpisu, v popisu a může být součástí viditelné URL adresy, kterou rovněž v reklamě vyplňujete.
2. Sdělení
Vaše reklamní sdělení, ať už jde o text nebo obrázky, by měla být úzce spjata s klíčovými slovy, která si zvolíte. Umožní to uživatelům okamžitě pochopit, co nabízíte. Opět vybírejte taková klíčová slova, která se hledají. Nemá smysl vytvářet reklamu ve vyhledávání na produkt nebo službu, jenž nikdo nehledá. Ať už z důvodu, že se jedná o novinku (lidé to neznají, tj. nebudou hledat) nebo o produkt, o který není zájem (a proto jej lidé nehledají).
Pro tyto případy je vhodnější využít jiný marketingový kanál, aby se váš produkt dostal více do povědomí. Většinou fungují sociální sítě, ovšem za předpokladu, že se zde nachází vaše cílová skupina. Zvažte také offline propagaci (PR článek, reklamní banner v časopise).
3. Landingové stránky
Po kliknutí na reklamu by uživatel měl být přenesen na dobře navrženou landingovou stránku. Zde by měla být jasně prezentována nabídka a uživatelé by měli být snadno naváděni k akci, kterou od nich očekáváte.
Nesprávná Landing Page bývá častou chybou při tvorbě jinak kvalitní reklamy. Pokud uživatele z reklamy dovedete na Home Page, zbytečně ztrácíte jeho čas a můžete se připravit o zákazníka. Pokud je rozhodnutý daný produkt nebo službu koupit a musí ji složitě hledat, zpravidla ho to otráví natolik, že uteče ke konkurenci, která mu produkt „podstrčí“ na dvě kliknutí.
4. Cílení
Zvolte cílovou skupinu, která je nejvíce relevantní pro vaše produkty nebo služby. Cílení dle demografických údajů, zájmů, preferencí či dřívějších návštěv na vašich stránkách. To vše vám pomůže oslovit ty správné potenciální zákazníky.
Cílení využijete nejen v obsahové síti (nejvýkonnějším dynamickým remarketingem – v případě e-shopů), ale také ve vyhledávání. Správným nastavením dokážete oslovit i ve vyhledávání ty, kteří s vaším webem již nějakým způsobem interagovali. U těchto uživatelů je větší šance, že na vaši reklamu kliknou, protože vás už znají.
5. Rozpočet
Nastavení rozpočtu vyžaduje pečlivý přístup. Správný rozpočet zaručí, že vaše reklamy budou dostatečně viditelné a úspěšné. Abyste neplatili za kliknutí více, než je potřeba, závisí i na tom, jakou použijete strategii nabídek.
Marketingový rozpočet samozřejmě zahrnuje více položek než jen částky za kliknutí. Když zůstaneme u rozpočtu na PPC kampaně, pak zvažte kromě použitých kanálů (sociální sítě, Google, Seznam, Heureka apod.) také jednotlivé kampaně. Například u e-shopu se určitě vyplatí investovat více finančních prostředků v Google Ads do kampaně Nákupy a Brand, zatímco kampaň DSA vnímat spíše jako doplněk.
6. Měření a optimalizace
Pravidelné monitorování výkonu je klíčové. Měřte důležité ukazatele, jako je např. CTR (míra prokliku), konverze a návratnost investic (ROAS). Na základě získaných dat průběžně kampaně optimalizujte.
Co nezměříte, nemůžete vyhodnocovat a vylepšovat. Bez správně nastaveného měření střílíte naslepo a výsledky kampaní jsou pouhé domněnky a spekulace. Například u e-shopu nás nezajímají až tak konverze (tedy objednávky), ale jejich hodnota.
7. Testování
A/B testování různých verzí reklamního obsahu a strategií vám pomůže odhalit, co funguje nejlépe. Na základě těchto poznatků své kampaně zefektivníte.
V marketingu více než kde jinde platí, že co neotestujete, nevíte, jak a jestli bude fungovat. Samozřejmě záleží na finančních možnostech. Nicméně i A/B test dvou verzí reklamy na Facebooku je lepší než jen jedna a testování vás v tomto případě nemusí zruinovat. Vyhnete se tak předpokladům, že „tahle verze je top“. Možná budete překvapeni, že vaše cílová skupina zareaguje na něco jiného, než jste předem odhadovali.
8. Konkurence
Sledování vaší konkurence může poskytnout inspiraci a poučení. Sledujte, co vaše konkurence umí lépe, v čem naopak pohořela a snažte se to dobré napodobit (nikdy neopisujte) a tomu špatnému se vyhnout.
Pro monitoring konkurence slouží řada nástrojů, placených i neplacených verzí. Collabim zobrazí po zadání klíčových slov seznam potenciálních konkurentů, Google Trends slouží k analýze zájmů ve vyhledávání. Pro základní přehled postačí projít si konkurenční web, odebírat newsletter, sledovat její sociální sítě nebo se podívat na placené reklamy.
9. Kvalita
Reklamní platformy preferují kvalitní kampaně. Vyšší skóre kvality může znamenat lepší umístění a nižší náklady na kliknutí.
Podcenit v Google Ads skóre kvality se nemusí vyplatit. Rozhoduje totiž o výsledné ceně prokliku. Je rozdíl, pokud stojí kliknutí 5 nebo 50 Kč nebo na jaké pozici (či vůbec) se reklama zobrazí.
10. Kreativa
Neotřelá a neokoukaná kreativita přitahuje. Vytvořte reklamy, které jsou zajímavé a s nápadem. Myslete při tvorbě na vaši cílovou skupinu, abyste mluvili „jazykem jejich kmene“.
Častou chybou nebývá kreativa jako taková, ale sdělení. Pište pro vaši cílovou skupinu, nikoli pro vás. Vy jste odborníci, rozumíte svému produktu či službě jako málokdo, ovšem vaši zákazníci tyto znalosti nemají a ani po nich upřímně řečeno netouží. Kreativu a sdělení vždy uzpůsobte vaší cílové skupině a dbejte na srozumitelnost.