Zkratka pochází z anglického Click-through Rate, nejčastěji se překládá jako míra prokliku nebo proklikovost. CTR je jedna z důležitých a často velmi sledovaných metrik v PPC reklamě.
Výpočet CTR je snadný: CTR = (počet kliknutí na reklamu)/(počet zobrazení reklamy)
Jinak řečeno, jedná se o poměr počtu kliknutí na reklamu a počtu zobrazení reklamy. Pokud se reklama zobrazí 100 lidem a 5 z nich na ni klikne, CTR = 5%.
Jaká je správná hodnota CTR
Lidé se často ptají, jaká je dobrá CTR. Odpověď není tak jednoduchá, protože míra prokliku:
- se výrazně liší u kampaní ve vyhledávací síti od kampaní v obsahové síti,
- je několikanásobně vyšší pro reklamy na první pozici než pro reklamy na pozici páté,
- bude jiná na PC a jiná na mobilech nebo tabletech,
- hodně kolísá napříč odvětvími,
- bude vyšší pro konkrétní delší klíčová slova (long-tail) než pro obecné jednoslovné výrazy atd.
Ve skutečnosti by honba za vysokou mírou prokliku neměla být hlavním cílem žádné PPC kampaně. Zisková reklama s nízkou CTR je daleko lepší, než prodělečná reklama s nadprůměrnou CTR.
Obecně se však dá říct, že reklamy v obsahové síti vykazují oproti vyhledávací zhruba 4 – 8x nižší míru prokliku. Důvod je logický – ve vyhledávací síti lidé aktivně hledají ať už pomocí relevantních klíčových slov nebo brandu, je tedy větší pravděpodobnost, že budou v hledání úspěšní. Není proto nic neobvyklého, že zde může CTR činit i 20%.
V rámci obsahové sítě nejmenší CTR zaznamenávají klasické bannery (0,06 – 0,2%), o něco lépe si stojí remarketingové bannery (0,1 – 1%). Příčina je dána z podstaty cílení – zde zobrazujete reklamu někomu, kdo o ni nemá aktivně zájem (s výjimkou remarketingu).
Za zmínku také stojí CTR u e-mailingu. Pohybuje se obvykle v rozmezí 1 – 7%, přičemž klasické newslettery se drží na spodní hranici, zatímco např. transakční e-maily jsou na tom pochopitelně nejlépe.
Jak zlepšit CTR
Pokud je kampaň dobře nastavena a dobře zacílena, reklamy mají zajímavé texty a kampaň jako celek pomáhá hledajícím najít co potřebují, vysoká míra prokliku přijde sama.
Každopádně než se snažit porovnávat svoji CTR s nicneříkajícím průměrem (který bývá mezi 3-4 % pro vyhledávací síť a kolem 0,5 % pro obsahovou síť), lepší je pokusit se zlepšit co nejvíc vlastní CTR zejména:
- zacílením reklam na správné publikum, které má o nabízené zboží nebo služby zájem,
- důsledným testováním více variant textů reklam,
- používáním vylučujících klíčových slov a všech dostupných rozšíření reklam,
- důrazem na co nejvyšší skóre kvality,
- u kampaní Google Nákupy co nejkvalitnějším zdrojem produktů se všemi náležitostmi.