Co je to landing page a k čemu slouží
Landing page je samostatná webová stránka, která je vytvořena na míru pro konkrétní marketingovou kampaň. V češtině se někdy překládá jako přistávací stránka.
V ideálním případě by měla landing page mít jediný cíl (CTA), jehož splnění je z pohledu dané marketingové kampaně považováno za konverzi.
Zatímco u klasického webu je žádoucí, aby na něm návštěvník vydržel co nejdéle a prozkoumal co nejvíce stránek, u landing page je tomu přesně naopak. Měla by nabídnout jen dvě možnosti – splnění zamýšleného cíle nebo odchod ze stránky.
Z tohoto důvodu landing page často postrádají spoustu jinak běžných prvků, jako je menu nebo odkazy na jiné stránky webu. Teorie je taková, že pokud návštěvníka nebudeme rozptylovat méně podstatnými informacemi nebo odkazy na další stránky, může se plně soustředit na nabídku, kterou kampaň propaguje.
Prvky účinné landing page
Nadpis a podnadpis
Nadpis rozhodne o tom, jestli bude návštěvník pokračovat v četbě textu nebo rovnou odejde.
Zapomeňme na vágní, nic neříkající nadpis plný marketingových frází. Hned v nadpise bychom měli návštěvníkům vysvětlit, co jim může naše nabídka přinést (USP).
Pokud nelze hlavní výhody uvést v nadpise, je dobré podpořit jej podnadpisem.
Grafika
První dojem je důležitý i u landing page, proto je vhodné přidat obrázek nebo video, které stránku oživí. Grafický prvek by měl mít přidanou hodnotu v tom smyslu, že podpoří textové sdělení.
Na druhou stranu landing page by nikdy neměla působit přeplácaně. Každý prvek, který obsahuje (vč. obrázku nebo videa), musí nějakým způsobem přispívat ke splnění cíle landing page.
Vlastnosti a přínosy
V textu je potřeba vysvětlit vlastnosti nabídky a zejména její přínosy. Co nabízený produkt nebo služba umí a jak konkrétně zlepší život návštěvníka.
Např. málokdo se najednou rozhodne, že potřebuje PPC agenturu. Třeba i máme nějaké znalosti a certifikace (vlastnosti), ale to není to podstatné. Důležité je, jestli dokážeme klientům ušetřit čas, zvýšit obraty, ušetřit peníze (přínosy).
Výzva k akci
Nejdůležitější část landing page. Teoreticky je možné vytvořit landing page, která bude obsahovat jen výzvu k akci. Naopak landing page bez výzvy k akci nemůže fungovat.
Výzva k akci přiměje návštěvníka splnit cíl naší kampaně. Může se jednat o tlačítko nebo formulář. Příklad výzvy k akci najdete i na této stránce, viz formulář pro odběr newsletteru.
Social proof
Termín těžko přeložitelný do češtiny. Jedná se o recenze, doporučení nebo vyjádření zákazníků, kteří produkt či službu již spokojeně používají.
Nejedná se o nezbytný prvek, ale pokud máte nadšené zákazníky nebo pozitivní recenze, je moudré se o to podělit s návštěvníky landing page.
Nejčastěji kladené dotazy k vyvrácení pochybností
Pokud máte klienta na telefonu nebo osobně před sebou, tak se vás může zeptat na cokoliv, co mu u vaší nabídky není jasné nebo co jej odrazuje. Dobrá landing page na případné nejasnosti nebo námitky reaguje předem, nejčastěji formou často kladených dotazů.
Zamyslete se, co může být lidem nejasné a ještě lépe povzpomínejte, jaké dotazy vám klienti v minulosti pokládali. Nechte landing page zkontrolovat někoho nezaujatého a zjistěte, co mu ze samotné landing page nebylo jasné nebo jej odradilo. Tento materiál vám poslouží jako výborná inspirace k vytvoření kolonky s často kladenými dotazy.
Jak by měla správná landing page vypadat?
Navrhněte ji tak, aby měla co nejvyšší konverzní poměr, což znamená, že co největší procento návštěvníků provede požadovanou akci. Zkontrolujte, zda vám nechybí tyto body:
- Jasný cíl: Jak jsme uvedli výše, každá landing page musí mít nějaký cíl. Např. prodej produktu, získání kontaktu atd. Návštěvník musí jasně vědět, kam se proklikl a k čemu směřuje. Dejte mu srozumitelné informace, aby provedl požadovanou akci.
- Výrazný titulek: Upoutejte pozornost návštěvníků na první pohled. Titulek by měl být snadno čitelný a zřejmý následný obsah stránky, kam se uživatel proklikne.
- Viditelné tlačítko CTA: Umístěte tlačítko na viditelné místo a formulujte jasné sdělení (např. „Koupit teď“, „Stáhnout zdarma“, „Odeslat formulář“).
- Přesvědčivý obsah: Jasně a stručně popište produkt či službu, zvýrazněte jeho výhody a odlišení od konkurence.
- Vizuální prvky: První dojem z cílové stránky je ztěžejní, aby potenciální zákazník ihned nedal tlačítko zpět. Udržení pozornosti návštěvníka na stránce podpoří kvalitní fotografie k danému tématu, instruktážní video, celková grafická podoba stránky.
- Důvěryhodnost: Recenze od zákazníků, certifikáty nebo reference od spolehlivých zdrojů mohou usnadnit rozhodování návštěvníka, zda vám bude věřit.
- Jednoduchý design: Stránka by měla mít čistý design bez rušivých prvků. (např. nevhodná kombinace barev, blikající text, zastaralý design).
- Rychlost načítání: Pokud se stránka dlouze načítá, s největší pravděpodobností návštěvníci utečou ještě před spuštěním. Čím více fotografií a videí máte, tím je důležitější kontrola načítání.
- A/B testování: Pravidelné A/B testování různých prvků stránky (např. nadpisy, textace CTA tlačítek) je nápomocná metoda k optimalizaci konverzního poměru.