Tento typ kampaně, vytvořený společností Google, je primárně určen pro malé podniky jako náhrada za klasickou vyhledávací síť. Googlem je Smart kampaň prezentována jako ucelené řešení, kde správa stojí minimum vašeho času. Slovy Googlu: „O nic se nestarejte, my to vyřešíme za vás“. Slova, která zní líbivě.
Jenže tady výčet veškerých „výhod“ končí. Tak jako u ostatních chytrých kampaní, cílem Googlu je zvýšit zisk primárně sobě a ne firmě, která u něj propaguje. Minimum času strávených nad tvorbou kampaní je vykoupeno vysokými náklady a nízkým počtem konverzí. Pokud inzerujete v trochu konkurenčním prostředí, konkurence s lépe nastavenými ne-smart kampaněmi vás strčí do kapsy.
Fakta o kampani Smart
Zobrazení
Pokud někdo vyhledá na Googlu nějaké klíčové slovo/slovní spojení, tak Google tuto kampaň může zobrazit. Zobrazí ji však nejen ve vyhledávání, ale také např. v Mapách Google, potažmo na celém internetu. Bohužel díky tomu nejste schopni uhlídat, kde všude se vaše reklamy zobrazují.
Klíčová slova
Další velkou nevýhodou je to, že si nemůžete sami nastavit konkrétní klíčové slovo pro konkrétní reklamu. Nastavit si můžete pouze okruh témat klíčových slov, které se týkají toho, co nabízíte. Výsledkem je nepřehlednost a téměř nulová šance optimalizovat.
Smart kampaň se často zobrazuje také na brandové dotazy, související s vaší firmou. Přičítá si tak zásluhy, které jí nepatří. Reklama mířící na brand by měla být vždy v oddělené kampani, protože mívá nadprůměrný výkon. Tím, že ji „vyzobe“ Smart, nadhodnocuje úspěch této kampaně.
Optimalizace
Optimalizace klíčových slov je nemožná. Veškeré vyhledávací dotazy máte pohromadě. V porovnání se standardní vyhledávací sítí, ve které si lze přehledně nastavit reklamu pro konkrétní klíčové slovo, takže při následném vyhodnocení u ní zvýšíte/snížíte rozpočet.
Rovněž si při zakládání kampaně ve vyhledávání můžete předem vyloučit obecná klíčová slova, a tím pádem si následně ulehčit práci s vylučováním nerelevantních vyhledávacích dotazů. Smart kampaň tyto možnosti nemá. Vyloučit nerelevantní dotazy sice jde, ale strávíte nad tím opravdu hodně času a bez pozitivního výsledku.
Při zakládání si můžete pouze vyloučit určité téma klíčových slov. Což nedává smysl, když předem nevíte, jaká konkrétní slova vylučujete. S velkou pravděpodobností byste vyloučili i dotazy, na které byste se zobrazovat chtěli.
Textace reklamy
i když si sami vytvoříte textové reklamy, Google si na základě vámi zvolených témat klíčových slov reklamu předělá podle sebe. V praxi to znamená, že v mnoha případech výsledná reklama vůbec nedává smysl. Nevyhnutelně to vede k tomu, že reklama člověka nezaujme a navíc působí amatérsky.
V tomto článku záměrně nejsou znázorněny jednotlivé kroky procesu založení kampaně. Důvod je jednoznačný: Tato kampaň je jen málokdy v dlouhodobém horizontu zisková. Hodí se přirovnání k Pandořině skříňce, kdy optimalizace je prováděna pomocí neviditelné „boží ruky Google“ a vy jen se smutným výrazem v očích sledujete, jak mizí vaše peníze.
Namísto experimentu od Googlu raději vytvořte klasickou kampaň ve vyhledávání. Sice stojí nějaký čas a úsilí navíc, ale věřte, že při správném nastavení této kampaně se vám investovaný čas vyplatí.