fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Online marketing » 4P v marketingu: Co potřebujete vědět o marketingovém mixu

4P v marketingu: Co potřebujete vědět o marketingovém mixu

4 P v marketingu

4 P v marketingu neboli marketingový mix – pravděpodobně jste o tomto pojmu už někde slyšeli, možná z učebnice marketingu nebo si ho pamatujete ze školy. Vím, že mnoha z vám to bude připadat jako nudné téma, ale ve skutečnosti se v něm skrývá více než se na první pohled může zdát. A můžete si být jistí toto téma neřeší jen velké společnosti, ale naopak čím menší jste, tím důležitější pro vás využití 4P může být.

Marketingový mix 4P

4 P je marketingový pojem, který zahrnuje čtyři základní pilíře každé marketingové strategie. Vychází z anglických zkratek, tedy:

  • Produkt (angl. Product): Co prodáváte? Může se jednat o fyzické zboží, ale také služby, poradenství atd.
  • Cena (angl. Price): Kolik stojí váš produkt? Zahrnuje nejen výslednou cenu pro zákazníka, ale také související náklady (slevy, cenové akce, platební podmínky apod.).
  • Místo (angl. Place): Kde propagujete svůj produkt nebo službu? Kam chodí vaši ideální zákazníci, aby našli informace o vašich produktech nebo službách?
  • Propagace (angl. Promotion): Jak se o vás vaši zákazníci dozvěděli/dozví? Jaké strategie používáte a fungují?

V kostce můžeme říci, že pokud důkladně zpracujeme všechny výše uvedené oblasti, tak bychom měli teoreticky dosáhnout vyšších tržeb.

Původ konceptu, známého také jako marketingový mix, sahá až do roku 1960, kdy jej autor této teorie Jerome McCarthy představil ve své knize Basic Marketing: A Managerial Approach. S trochou nadsázky můžeme říci, že koncept 4P marketingového mixu platil včera, dnes i zítra. Pojďme se tedy podívat na 4P marketingové příklady, abychom pochopili, jak tuto strategii můžete aplikovat na svou vlastní společnost.

1. Produkt

Produkt je něco, co společnost prodává nebo nabízí. Může to být produkt jako třeba nealkoholický nápoj v nápojovém průmyslu, šaty v obchodě s oblečením, nebo třeba software, který nabízí nějaká vývojářská společnost.

Samozřejmě můžete nabízet také služby, jako jsou například poradenství, placené vystoupení nebo třeba koučing. Produkt je ve zkratce vše, co nabízíme spotřebiteli k prodeji. V rámci strategie 4P musíme pochopit, čím se odlišit od konkurence a také co vše naše nabídka potřebuje, abychom získali zákazníky. Jinými slovy, zeptejte se sami sebe, čím vyniká váš produkt oproti konkurenci?

Jako příklad použiji náš web a služby MarketingPPC. Co je hlavní přidanou hodnotou (neboli USP), díky které se naše služby odlišuji od ostatních?

Produkt či služba, kterou vaši zákazníci milují

Pokud máte možnost, zeptejte se svých zákazníku na vaše služby, produkt či konkurenci. Můžete zvolit dotazník a otázky by mohly vypadat třeba takto:

  • Jaký řešíte problém, se kterým Vám mohu pomoci? To vám dá představu o tom, jak by měl váš produkt vypadat.
  • Co je pro Vás a Vaši firmu v on-line marketingu nejdůležitější? Touto otázkou si uděláte představu, jakým směrem byste měli směřovat za lepšími výsledky. Třeba to zrovna dělá vaše konkurence, a proto se ji daří lépe.
  • Proč jste dnes navštívil moje stránky? To vám řekne, proč lidé přicházejí na vaše stránky a co hledají.
  • Jak můžeme vylepšit náš produkt či služby? Cenná zpětná vazba přímo od zdroje.
  • Co se Vám nelíbí / líbí na konkurenci? Odpověď napoví, kde hledat příležitost.

Poslední otázce věnujte speciální pozornost, protože vás nasměruje k dalšímu důležitému bodu: jak se můžete od konkurence odlišit.

Než se pustíte do vytváření produktu nebo jeho vylepšování, vždy mějte alespoň základní povědomí, co vaši zákazníci skutečně chtějí. Ušetříte tím čas i peníze.

Před začátkem spolupráce i my používáme dotazník, abychom se lépe seznámili s byznysem poptávajícího a co chce konkrétně řešit. Pomůže nám to v následné komunikaci.

2. Cena

Cena zákazníkům ukazuje, kolik si účtujete za svůj produkt či službu. Ačkoli je to jednoduché na pochopení, je opravdu těžké určit „správnou“ cenu. Cena vám může pomoci k navýšení objemů prodejů a zisku.

Jak vás vaši zákazníci vidí?

Začneme příkladem: Alza chce být místem, kde můžete získat všechny typy produktů od A do Z s možnosti rychlého doručení. Jiné menší společnosti mohou nabízet produkty či služby za dostupnější ceny oproti velkým konkurentům. Jaká je vaše strategie a jak se chcete lidem s ohledem na cenu prezentovat?

Jak vybrat správnou cenu pro váš produkt?

V žádném případě nejsme odborníky na cenotvorbu, takže vám nechceme říkat, co a jak máte nacenit. Monitorováním ceny produktů se zabývá spoustu softwarů a webů, stačí si napsat do vyhledávače „software na cenotvorbu“.

O ceně je potřeba přemýšlet zvláště pokud jste v prostoru s velkou konkurencí. Pravidla cenotvorby nejsou zase tak složitá. Pokud jste jediní v sortimentu, po kterém je poptávka, logicky si za své služby a produkty můžete účtovat prémiovou částku. Na druhou stranu, pokud je vaše odvětví nasycené a přicházíte na trh pozdě, možná budete chtít zaujmout cenou.

Otázky k zamyšlení:

  • Jaká je nejnižší cena, za kterou jste ochotni prodat váš produkt?
  • Jaká by byla nejvyšší cena, kterou by byli spotřebitelé ochotni zaplatit?
  • Jak citliví na cenu jsou vaši zákazníci?
  • Jaké ceny si účtuje vaše konkurence?

3. Místo

Místo“ je jiné slovo pro umístění. Jak se říká v marketingu, vše je o tom, zda jste vidět či nikoli. Kdo je vidět, ten prodává.

Jak vybrat správné místo

Web nebo e-shop je vaše prodejna. A ačkoli se jeho umístění (místo) může zdát irelevantní, ve skutečnosti tomu tak není. Těžko vás (minimálně na začátku) někdo najde na internetu bez toho, aniž byste investovali do placené reklamy nebo dlouhodobého obsahu.

Představte si třeba situaci, že bychom …reklamu na MarketingPPC umístili třeba na TikTok, co myslíte, že by se stalo? S největší pravděpodobností by nám tato reklama nové klienty nepřinesla, protože se žádný z našich ideálních zákazníků na Tiktoku nepohybuje.

Myslíte si, že by parta lidí ve věku 16 až 24 let hledala marketingové služby? Potažmo by mohla, ale to bychom museli nabízet služby, které jim pomohou získat více sledujících. Přemýšlejte o platformách a místech, kde se pohybují vaši ideální zákazníci, a pokuste se tam být.

Může to být konkrétní web, jako je Google, nebo dokonce offline místo, jako jsou konference. Nesnažte se přivést své zákazníky k vám, jděte tam, kde jsou vaši zákazníci, je to mnohem jednodušší.

Otázky k zamyšlení:

  • Kde je váš zákazník?
  • Které prodejny (online a offline) prodávají váš produkt?
  • Které distribuční kanály aktuálně používáte a fungují?
  • Prodáváte (můžete prodávat) přímo firmám?
  • Prodáváte přímo koncovému zákazníkovi nebo musíte jít přes prostředníky?
  • Kde jsou vaši konkurenti?

Zákazník by měl být vždy středem vašeho rozhodování, ale je důležité zahrnout také aspekty ostatních P, o kterých jsme diskutovali.

4. Propagace

Když mluvíme o propagaci, nemluvíme jen o tom, jak dostat vaši značku mezi lidi. Mluvíme o generování příjmů. Jaký by měla propagace smysl, pokud by vám nezvyšovala příjmy. Pojďme si zaexperimentovat, zadejte do vyhledávače: similarweb.com. Je to jeden z webů, který doporučujeme používat. Do vyhledávacího okna vložte URL svého konkurenta a následně, pokud má dostatečnou hledanost, se můžete dozvědět zajímavé detaily.

Na příkladech níže uvidíte, jak si stojíme vůči našim konkurentům. Vybrali jsme agentury Socials.cz, Effectix.com, Besteto.cz a freelancerku Hanu Kobzovou:

Můžete najít třeba data o návštěvnosti

Nebo info k vyhledávacím dotazům

Shrnutí

Co jsou 4P

Produkt: Co prodáváte. Může se jednat o fyzické zboží, služby, poradenství atd.
Cena: Kolik si účtujete a jak to ovlivní to, jak vaši zákazníci vnímají vaši značku.
Místo: Kde propagujete svůj produkt nebo službu? Kam chodí vaši ideální zákazníci, aby našli informace o vašem produktu?
Propagace: Jak se o vás vaši zákazníci dozvědí? Jaké strategie používáte a jsou účinné?

Produkt
Produkt je to, co společnost prodává. Může to být produkt jako nealkoholický nápoj v nápojovém průmyslu nebo šaty v obchodě s oblečením. Nebo služby jako prodáváme my.

Cena
Cena je spojena s tím, kolik si účtujete za svůj produkt (nebo službu). Ačkoli je to jednoduché na pochopení, je opravdu těžké přijít na „správnou“ cenu. Ta nejenže může zvětšit objemy prodejů, ale také může navýšit vaše zisky.

Místo
„Místo“ je jiné slovo pro umístění. Jak se říká v marketingu, je to všechno o umístění, umístění, umístění.

Propagace
Jakmile optimalizujete předchozí tři marketingová doporučení, je čas propagovat to co nabízíte. Položme si otázky:

  • Které kanály vaše publikum nejvíce využívá ke zjišťování informací?
  • Jaký druh sdělení bývá při propagaci vašich produktů a služeb nejúčinnější?
  • Jaké je ideální období pro propagaci vašeho produktu? Existuje sezónnost?
  • Jak vaši konkurenti propagují své výrobky a služby?

4 P marketingu se mohou zdát nudné, ale jsou nezbytné pro vytvoření úspěšné marketingové strategie. Pamatujte na to, že bez nich se nemůžete odlišit od konkurence.

Článek napsal/a Michal Kartaš

Michal pomáhá klientům zejména s PPC kampaněmi na Googlu či Skliku a rád prohlašuje: „PPCčka buď miluješ nebo nesnášíš.“ Jeho silnou parketou je i psaní článků a detailní audity Google Ads kampaní.

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:
Správa PPC kampaní pro menší firmy

od 11.900 Kč 4.900 Kč měsíčně

Připravili jsme zvýhodněný balíček pro firmy a živnostníky, kteří provozují PPC kampaně s menšími rozpočty.

Přijďte 27. - 28.2. za kolegou Michalem na stánek MarketingPPC v konzultační zóně Czech On-line Expo 2024!

Vstupenky se slevou 50% při použití kódu MPPC50