fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Slovníček pojmů v on-line marketingu » Brand, branding a brand building

Brand, branding a brand building

Brand, branding a brand building, tři podobné výrazy, které znamenají různé věci.

Pomocí brand buildingu vybudujete silnou značku (brand), pomocí brandingu potom lidem říkáte, o jakou značku se jedná. Aby nemuseli přemýšlet, jestli se jim líbí u vašich produktů nebo služeb jejich cena, obal, balení atp.

Co je to brand

Brand je jak se cítíte, když přijdete do styku s konkrétním produktem, službou nebo firmou.

Když zaslechnete název Ikea nebo zahlédnete jejich žluté logo, mohou vás napadnout různé věci, které si s touto značkou spojujete. Např. levný nábytek, spousta práce při jeho skládání, švédské kuličky a káva zdarma.

Co je důležitější, budete mít se značkou Ikea spojeny i nějaké emoce. Pokud tam rádi nakupujete, tak budou asi kladné. U jiných značek se může jednat o emoce záporné nebo něco mezi.

Samozřejmě cílem každé firmy by mělo být to, aby se jednalo o emoce pozitivní. Aby kdokoliv, kdo s vaší firmou, službou nebo produktem přišel do styku, si při dalším kontaktu vybavil něco pozitivního.

Proč je brand důležitý

Firma, který má silný brand (=vyvolává pozitivní pocit u lidí, kteří s ní přišli do styku) se nemusí bát o svoji budoucnost. Taková firma nemusí prodávat, stačí jí brand.

Koupí si člověk produkt značky Nike jen proto, že na ně někdo zacílil s remarketingem? Sáhne člověk po plechovce Coca-coly jen tehdy, když je ve slevě? Oba produkty mají řadu méně známých alternativ, které mohou být kvalitnější, lepší, levnější.

Ale protože nemají tak silný band, musí se snažit vysvětlit, v čem jsou lepší. Musí prodávat.

Brand je obrovsky důležitý i pro malé firmy. Pokud někomu přinášíme hodnotné informace v našem newsletteru, pomohli jsme mu vyřešit nějaký problém v návodech na našem blogu nebo se něco přiučil na našem webináři, budujeme u takového publika brand.

V okamžiku, kdy někdo z těchto lidí bude potřebovat placenou službu v oblasti online marketingu, velmi často jej už nemusíme přesvědčovat o našich kvalitách. Stačí nám jeho pozitivní pocit, který si při styku s naší firmou vytvořil = brand.

Co je to brand building

U firmy Ikea vznikl tento pocit během desítek let pečlivého brand buildingu. Brand building je snaha o vybudování značky. Tato snaha bývá zpravidla součást marketingové strategie firmy, kdy se firma snaží aktivně světu sdělovat, jak zlepšuje život svým klientům nebo zákazníkům.

Brand building může být i neúmyslný, někdy i negativní, např. pokud je obecně známo, že má konkrétní firma příšernou zákaznickou podporu.

Co je to branding

Branding je snaha firmy používat značku (brand) v marketingové komunikaci. Vlastně je to označení konkrétního produktu nebo služby, které světu říká: toto je produkt firmy ABC.

Při každém styku se zákazníkem se firma snaží používat své logo, slogan, barevnou kombinaci, maskota atp. Zákazníkům je tak na první pohled jasné, o jakou značku se jedná a současně se značka připomene.

Totiž pokud má někdo silný brand, nemusí prodávat, stačí mu používat branding. Když před vás postavím plechovku Coca-Coly, Pepsi-Coly a MarketingPPC-Coly, tak první dvě budou spoléhat na branding (v tomto případě design plechovky a logo).

Většina lidí nebude řešit, kolik stojí, jaký mají obsah cukru, jestli je plechovka z recyklovaného materiálu atp. Tyto značky mají tak silný brand, že nemusí zákazníky přesvědčovat o kvalitě produktu. MarketingPPC-Colu vám budu muset prodat, budu se muset něčím odlišit, abych měl vůbec šanci, že ji někdo otestuje.

Proč je branding důležitý

Když si přečtete jakoukoliv knihu z oblasti evoluční psychologie, tak zjistíte, že náš mozek miluje zjednodušení. Proto v souboji známé a neznámé značky vyhraje velmi často ta známá, přestože objektivně (co se vlastností produktu nebo služby týče) může být pro spotřebitele horší volbou.

Z pohledu firmy branding přispívá k tomu, aby v záplavě nabídek zákazníci snáze našli vaši firmu, produkt nebo službu. Pokud si má člověk vybrat z několika desítek firem, může to znamenat hodiny ztraceného času zkoumáním, která nabídka je pro něj nejvýhodnější.

Druhá věc je, že lidé nechtějí kupovat věci nebo služby, lidé hledají zážitky, emoce. Branding není jen logo, název firmy nebo USP. Branding je spíš emoční záležitost, jedná se o pocit, který vaše firma v klientech vyvolává na základě jejich zkušenosti s vaší firmou.

Je brand důležitý i pro menší firmy?

V praxi se často setkáváme s námitkou, že si jako malá nebo střední firma klasickou propagaci brandu či značky nemůžete finančně dovolit. Navíc značku až tak moc nepotřebujete.

Přitom je to přesně naopak. Budování značky a branding by měly být jedny z nejdůležitější marketingových aktivit. Spousta věcí, které dnes ve firmě řešíte, rozhodují o tom, jaké obraty budete mít tento a příští měsíc. Firmy, které se soustředí na branding, budují základy k tomu, aby měly vysoké obraty i za pět nebo deset let.

Pokud to se svým podnikáním myslíte vážně, přesuňte budování značky na jedno z prvních míst bez ohledu na velikost vaší firmy.

Velmi úspěšní v budování značky mohou být i jednotlivci. Pokud poskytujete jakékoliv služby, jste kosmetička, právník, řemeslník, tak vybudování vlastní značky vám zajistí přísun kvalitních klientů až do důchodu.

Najděte si dostupnou formu budování značky

Pro malé firmy je strategie jasná, soustředit se při budování značky jen na svou cílovou skupinu a zapomenout na to, jak to dělají velké firmy. Reklama v televizi je smysluplný branding pro Alzu, ale naprostá hloupost pro firmu s 10 zaměstnanci.

Malé firmě k vybudování brandu „stačí“, aby kdokoliv, kdo s ní přijde do styku, odešel s pozitivním pocitem. Dělejte to takto 10 nebo 20 let a vytvoříte si ve svém segmentu obrovsky silnou značku. Pointa je v tom neřešit, kolik vyděláte na konkrétním klientovi dnes, ale zamyslet se nad tím, jak z něj udělat celoživotního fanouška vaší značky.

Soustřeďte se na úzký okruh zákazníků

Podívejte se na značky jako Tamiya nebo The Tank Museum. Přestože ve svém oboru patří mezi největší, v porovnání s Apple nebo Coca-Colou se jedná o velmi malé firmy. Většina z vás o nich patrně nikdy neslyšela. Pokud se ale zajímáte o modely nebo vojenskou techniku, víte, že se jedná o jedny z nejznámějších značek v oboru.

Úplně stejně buduje svůj brand každá malá firma. Bude se soustředit na velmi úzkou cílovou skupinu, u které ví, že jí může opakovaně něco nabídnout.

Tamiya to dělá tak, že desetiletí vytváří produkty takové kvality, že kdokoliv si od ní (navzdory vysoké ceně) jednou něco koupí, už na tuto značku nezapomene. The Tank Museum tvoří zajímavý bezplatný obsah pro fanoušky vojenské techniky a díky tomu se dostane do povědomí své cílové skupiny.

Existuje celá řada možností, cíl je však stále stejný – dostat vaši značku do povědomí.

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:
Správa PPC kampaní pro menší firmy

od 11.900 Kč 4.900 Kč měsíčně

Připravili jsme zvýhodněný balíček pro firmy a živnostníky, kteří provozují PPC kampaně s menšími rozpočty.

Přijďte 27. - 28.2. za kolegou Michalem na stánek MarketingPPC v konzultační zóně Czech On-line Expo 2024!

Vstupenky se slevou 50% při použití kódu MPPC50