fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Slovníček pojmů v on-line marketingu » Google Tag Manager (GTM)

Google Tag Manager (GTM)

Google Tag Manager (GTM), v češtině Správce značek Google, je velmi užitečný bezplatný nástroj pro téměř každého majitele webu.

Usnadňuje nasazování kódů na web nebo i do aplikace, snižuje závislost majitele webu na programátorech a často má i pozitivní vliv na rychlost načítání webu.

Více praktických informací vám poskytne článek o nastavení GTM.

Proč používat GTM

  • Jednodušší nasazování a správa značek (kódů) na webu díky faktu, že jsou všechny na jednom místě a netřeba je jednu po druhé hledat v kódu webu.
  • Přesnější měření. GTM obsahuje režim náhledu, ve kterém lze snadno zkontrolovat funkčnost jednotlivých kódů. Dále má historii změn a možnost vrátit se k předchozí verzi, pokud něco nefunguje jak bylo zamýšleno.
  • Rychlost a flexibilita. Při nasazování nebo úpravách značek zpravidla není potřeba spoléhat na programátory.
  • Zjednodušení práce na větších projektech. Pokud se o web stará větší tým, mohou upravovat kódy nezávisle na sobě a zároveň mít přehled o všech provedených změnách vč. toho, kdo je uskutečnil.
  • Zrychlení načítání webu. Při větším počtu značek na webu jim lze v GTM nastavit odlišné priority spouštění, případně spouštění některých značek mírně odložit.
  • Ochrana soukromí. Při správném nasazení datové vrstvy je velmi jednoduché mít kontrolu nad tím, které značky vyžadují jednotlivé souhlasy pomocí cookie lišty.

Co Google Tag Manager umí

Velmi často je potřeba na web dát více kódů, ať už je to kód Google Analytics, kódy pro Google Ads nebo Facebook Pixel, pro měření konverzí apod.

Každý takový kód znamená zásah do webu. Pokud majitel webu má externího správce webu, často to znamená i náklady navíc a nutnost čekat na zaneprázdněného webmastera.

V případě GTM stačí na začátku vložit na web jediný kód (GTM kontejner) a většinu ostatních kódů může majitel webu nebo specialista z marketingové agentury snadno přidat v GTM rozhraní.

GTM zjednoduší spoustu dalších věcí, jako např. měření událostí v Google Analytics. A pokud některý z kódů nefunguje, GTM dokáže pomocí funkce náhledu přispět k nalezení příčiny.

Jak Google Tag Manager funguje

Přestože je cílem GTM usnadnit správu značek, úplným začátečníkům určen není. Pokud se do toho pustí amatér, mohou kódy přestat fungovat nebo posílat nesprávné statistiky. Na druhou stranu pokud by amatér dával kódy přímo na váš web, může jej rozbít celý, v GTM toto nehrozí a případné škody lze snadno napravit.

Před prací s GTM je potřeba pochopit základní věci ohledně fungování kódů na webu. Také je potřeba vědět, co je to měřicí značka, pravidlo a proměnná, jak spolu spolupracují a jak je správně nastavit.

Měřicí značka

Jedná se jakýkoliv kód, který potřebujete na web přidat. Nejčastěji kód pro Google Analytics, Google Ads remarketing, Facebook Pixel, Sklik retargeting.

Některé kódy (všechny od Google) mají přímo v GTM připravené šablony a stačí jen zadat nějaké ID číslo, jiné kódy je potřeba zkopírovat a vložit celé.

Pravidlo

Rozhoduje o tom, ve kterém případě se měřicí značka spustí. Typicky pro Google Analytics kód se jako pravidlo použije „všechny stránky webu“.

Jiné značky budou mít striktněji definované pravidlo, např. měření konverzí se bude spouštět jen na stránce s poděkováním za objednávku. 

Proměnné

Slouží pro pokročilejší práci s pravidly a značkami. Např. v případě měření kliknutí na tlačítko je potřeba tlačítka nějak odlišit, nejčastěji pomocí třídy nebo identifikátoru. V takovém případě je třeba u pravidla nastavit proměnnou, aby pravidlo neměřilo kliknutí na všechna tlačítka.

Velmi často se používají proměnné datové vrstvy, např. při měření elektronického obchodu v Google Analytics nebo u nastavení dynamického remarketingu.

Co je to datová vrstva (Data Layer)

Bez datové vrstvy se v případě použití GTM často neobejdete a je to jedna z mála věcí, se kterou vám bude muset pomoci správce webu. Datovou vrstvu budou potřebovat všechny e-shopy, u ostatních firem záleží na tom, do jak komplikovaného měření se chtějí pouštět.

Datová vrstva slouží k tomu, aby předávala informace z webu do GTM. Nejčastěji se bude jednat o informace, které se pro jednotlivé stránky nebo produkty liší. Např. cena produktu, počet produktů v nákupním košíku, hodnota konverze, různé pokročilé události atp.

Pokud je datová vrstva správně nastavena hned na začátku, je potom snadné posílané informace předat jednotlivým měřicím značkám. Např. údaje o objednaných produktech pak lze snadno poslat do Facebook Pixelu, Google Analytics i Skliku.

Pomůžeme s nastavením a správou PPC kampaní

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:
Správa PPC kampaní pro menší firmy

od 11.900 Kč 4.900 Kč měsíčně

Připravili jsme zvýhodněný balíček pro firmy a živnostníky, kteří provozují PPC kampaně s menšími rozpočty.

Přijďte 27. - 28.2. za kolegou Michalem na stánek MarketingPPC v konzultační zóně Czech On-line Expo 2024!

Vstupenky se slevou 50% při použití kódu MPPC50