fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Google Analytics » Consent Mode V2 – koho se týká?

Consent Mode V2 – koho se týká?

Consent mode v2

Na každou složitou otázku existuje jednoduchá a srozumitelná nesprávná odpověď. V tomto článku se pokusíme velmi jednoduše, bez důrazu na absolutní přesnost, uvést běžného smrtelníka do obrazu, o co v Consent Mode V2 vlastně jde.

Co je to Consent Mode (Režim souhlasu)

V češtině se tomu říká „režim souhlasu„, nicméně s ohledem na to, že většina manuálů je v angličtině, zůstaneme u výrazu Consent Mode.

Jedná se o skupinu otázek (angl. Consent Choices), které vymyslel Google pro své produkty, aby byly v souladu s GDPR a cookie pravidly. Každý návštěvník webu jejich zodpovězením poskytuje informaci, jak může být s daty o něm a jeho chování nakládáno.

Většinou návštěvníci kliknout na tlačítko „přijmout vše“ nebo „odmítnout vše“, nicméně každý web může dát možnost vybrat, které souhlasy návštěvník udělí:

S Consent Mode potom umí pracovat Google značky nebo Google Tag Manager a rozhodovat, kdy je možné značky spustit a jak pracovat s daty návštěvníka (např. jestli je možné jej zahrnout do remarketingového seznamu).

Týká se Consent Mode V2 všech zemích?

Týká se evropského hospodářského prostoru, tedy EU + Lichtenštejnsko + Island + Norsko.

Je Consent Mode povinný?

Consent Mode je jen jedna z možností, jak se vyrovnat s GDPR, cookies a pravidly na ochranu soukromí. Pokud máte souhlasy uživatelů ošetřeny nějak jinak, Consent Mode teoreticky řešit nemusíte.

V případě Google produktů (GA4, GTM) je ale velmi vhodné Consent Mode používat, protože bez něj nejste schopni Google poslat všechny informace (např. viz dále v článku Advanced Mode).

Kdy začne Consent Mode V2 platit?

Od března 2024.

Co je to CMP

CMP (angl. Consent Management Platform) je implementace Consent Mode – vaše cookies lišta. Cookie lištu všichni známe, jedná se o dotazníček, ve kterém uživatel zodpoví dotazy (tzv. Consent Choices). Následně tyto odpovědi pošle do Google a zároveň podle odpovědí upraví chování webu.

Proč nová verze Consent Mode V2, v čem se liší od první verze?

Byly přidány dvě nové otázky (dva parametry). Novinka je v tom, že návštěvník webu může rozhodovat nejen o tom, jaká data jsou sbírána a ukládána, ale může nově specifikovat, na co mohou být data použita. Navíc Google nově definoval dva módy, což jsou dva různé postupy, jakým mají být otázky kladeny a jak se má web pak chovat.

Co dva nové parametry řeší?

Parametr ad_user_data se vyjadřuje k tomu, jestli mohou být neanonymizovaná data použita v reklamních systémech (např. poslána do Google Ads). Parametrem ad_personalization se dává souhlas k zařazení do publik pro remarketing.

Jak se liší dva nové módy?

Dotazníček (cookies lišta) typu Basic Mode představuje přímočarý přístup: sbírat můžeš / nesmíš. Všechno nebo nic. Před vyplněním dotazníku musíte zajistit, že se žádná data nesbírají, a v případě zamítnutí taky žádný gtag nesmíte spouštět.

Naproti tomu Advanced Mode je vlastně současná cookies lišta, jen se dvěma parametry navíc. Nabízíte individuální nastavení všech parametrů. Předpokládáme, že bude v drtivé většině případů použit tento mód.

Co se stane s daty BEZ udělení souhlasu?

V případě Basic Mode se žádná data sbírat nebudou. V případě Advanced Mode stejně jako dnes – anonymizovaná data budou (pomocí tzv. Cookieless Pings, tedy předávání informací mezi linky v rámci domény prostřednictvím parametrů v url, tzv. Pass Through).

Mám Consent Mode V2 na svém webu?

Pokud máte cookies lištu od ceritifkovaného Google partnera, tak jej mít v pravý čas budete. Pokud si chcete stav svého webu ověřit sami, zkuste tento postup (existuje jich víc, za nás je nejjednodušší přes tagassistant):

  • Zadáte url https://tagassistant.google.com/, kliknete vpravo nahoře na “Add domain”a zadáte url webu i s definicí protokolu https://, např. https://mojefirma.cz
  • Kliknete na nějaký aktivní GA4 stream (G-XXXXXXXX)
  • Vyberete záložku Consent
  • Pokud zde uvidíte i dva nové parametry – ad_user_data a ad_personalization a věříte tomu, kdo cookies lištu implementoval, že vše dodržuje… pak Consent mode V2 máte.
Tagassistant

Jaké řešení doporučuje Google?

Pro nadšence, kteří si vše dělají sami, jest návod na upgrade zde: https://developers.google.com/tag-platform/security/guides/consent#upgrade-consent-v2. Opatrnějším uživatelům Google doporučuje vyžít cookies lišty od některých z certifikovaných partnerů: https://cmppartnerprogram.withgoogle.com/.

Oficiální video o Consent Mode V2 od Google: https://www.youtube.com/watch?v=IcNS8ATkGo0

Co se stane, když se na Consent Mode V2 vykašlu?

Téměř určitě přestane fungovat Google remarketing, protože nebudete mít souhlas k zařazení uživatelů do remarketingových publik. A také přestane fungovat modelování konverzí v Google Ads (dopočtení konverzí od lidí, kteří neodsouhlasí cookie lištu).

Ale Google to nikde výslovně neuvádí a všude v návodech od jiných autorů čteme “možná”, takže uvidíme, co vše přestane fungovat.

Nicméně pokud jsou pro vás Google produkty důležité, tak velmi doporučujeme Consent Mode V2 zavčas nastavit.

Článek napsal/a Petr Honzík

Petr je seniorní IT specialista a CIO. V MarketingPPC se věnuje především automatizaci PPC kampaní a data miningu.

Štítky:

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:
Správa PPC kampaní pro menší firmy

od 11.900 Kč 4.900 Kč měsíčně

Připravili jsme zvýhodněný balíček pro firmy a živnostníky, kteří provozují PPC kampaně s menšími rozpočty.

Přijďte 27. - 28.2. za kolegou Michalem na stánek MarketingPPC v konzultační zóně Czech On-line Expo 2024!

Vstupenky se slevou 50% při použití kódu MPPC50