Google kódy ze každých pár let mění. Od roku 2014 jsme měli (a stále často máme) kód Univerzální Analytics s knihovnou analytics.js, který nahradil předchozí ‚klasické‘ Google Analytics s knihovnou ga.js. V roce 2017 přišel Google s dalším vylepšením, kterým je přechod na globální značku, jinak i gtag (podle knihovny gtag.js).
Je třeba zdůraznit, že se mění pouze Google Analytics kódy, které se na webech starají o sběr potřebných informací pro Google Analytics. Google Analytics rozhraní samozřejmě také prochází změnami, ale na změně kódů jsou nezávislé. Není potřeba nic nastavovat od nuly, není nutné se bát o ztrátu dat (ledaže dojde k nesprávnému nasazení nového kódu).
Přechod mezi kódy je někdy komplikovanější (zejména u e-shopů), navíc gtag kód toho umí o trochu více, než předchozí čistě jen Google Analytics kódy.
Kde na gtag můžete narazit:
- Pokud zakládáte nový Google Analytics účet nebo potřebujete měřicí značku ze stávajícího účtu.
- Pokud chcete v Google Ads vygenerovat kód pro měření konverzí nebo pro remarketing.
Gtag kód má oproti předchozím kódům dvě výhody:
- Sjednocuje v sobě Google Analytics a Google Ads kódy. K čemu mít tři kódy, když stačí jeden (pro každou z těchto služeb je potřeba kód mírně upravit).
- Při měření Google Ads konverzí a při Google Ads remarketingu si umí poradit i s prohlížečem Safari, který z bezpečnostních důvodů neumožňuje sledování uživatelů pomocí cookies třetí strany. Přeloženo – starší Google Ads kódy v Safari nefungují.
Kdy gtag (ne)potřebujete:
- Pokud používáte Správce značek Google (GTM), nemusíte si s gtag lámat hlavu. V tom případě se jen ujistěte, že v GTM používáte značku s názvem Propojovač konverzí (umožňuje měřit Google Ads konverze i z prohlížeče Safari).
- Pokud měříte Google Ads pomocí Google Analytics, gtag také nepotřebujete. Jelikož je ale výrazně novější, než předchozí analytics značka, dříve či později ji patrně nahradí.
- Pokud používáte Google Ads remarketing nebo měření konverzí, je lepší na gtag přejít. V opačném případě přijdete o data uživatelů Safari (a v budoucnu možná i jiných prohlížečů).
U e-shopu pozor na měření transakcí – při přechodu na gtag.js ze starších kódů je potřeba předělat i kód pro měření transakcí, jinak nebudou fungovat.
Jestli nemáte GTM a budete chtít kódy měnit, doporučuji z mnoha důvodů přejít rovnou na GTM. Více se dočtete na blogu https://www.marketingppc.cz/marketing/google-tag-manager-1-cast/