Domů » Slovníček pojmů v PPC marketingu » Co je to globální značka webu gtag

Co je to globální značka webu gtag

Co je to globální značka webu gtag

Google kódy ze každých pár let mění. Od roku 2014 jsme měli (a stále často máme) kód Univerzální Analytics s knihovnou analytics.js, který nahradil předchozí ‚klasické‘ Google Analytics s knihovnou ga.js. V roce 2017 přišel Google s dalším vylepšením, kterým je přechod na globální značku, jinak i gtag (podle knihovny gtag.js).

Je třeba zdůraznit, že se mění pouze Google Analytics kódy, které se na webech starají o sběr potřebných informací pro Google Analytics. Google Analytics rozhraní samozřejmě také prochází změnami, ale na změně kódů jsou nezávislé. Není potřeba nic nastavovat od nuly, není nutné se bát o ztrátu dat (ledaže dojde k nesprávnému nasazení nového kódu).

Přechod mezi kódy je někdy komplikovanější (zejména u e-shopů), navíc gtag kód toho umí o trochu více, než předchozí čistě jen Google Analytics kódy.

Kde na gtag můžete narazit:

  • Pokud zakládáte nový Google Analytics účet nebo potřebujete měřicí značku ze stávajícího účtu.
  • Pokud chcete v Google Ads vygenerovat kód pro měření konverzí nebo pro remarketing.

Gtag kód má oproti předchozím kódům dvě výhody:

  • Sjednocuje v sobě Google Analytics a Google Ads kódy. K čemu mít tři kódy, když stačí jeden (pro každou z těchto služeb je potřeba kód mírně upravit).
  • Při měření Google Ads konverzí a při Google Ads remarketingu si umí poradit i s prohlížečem Safari, který z bezpečnostních důvodů neumožňuje sledování uživatelů pomocí cookies třetí strany. Přeloženo – starší Google Ads kódy v Safari nefungují.

Kdy gtag (ne)potřebujete:

  • Pokud používáte Správce značek Google (GTM), nemusíte si s gtag lámat hlavu. V tom případě se jen ujistěte, že v GTM používáte značku s názvem Propojovač konverzí (umožňuje měřit Google Ads konverze i z prohlížeče Safari).
  • Pokud měříte Google Ads pomocí Google Analytics, gtag také nepotřebujete. Jelikož je ale výrazně novější, než předchozí analytics značka, dříve či později ji patrně nahradí.
  • Pokud používáte Google Ads remarketing nebo měření konverzí, je lepší na gtag přejít. V opačném případě přijdete o data uživatelů Safari (a v budoucnu možná i jiných prohlížečů).

U e-shopu pozor na měření transakcí – při přechodu na gtag.js ze starších kódů je potřeba předělat i kód pro měření transakcí, jinak nebudou fungovat.

Jestli nemáte GTM a budete chtít kódy měnit, doporučuji z mnoha důvodů přejít rovnou na GTM. Více se dočtete na blogu https://www.marketingppc.cz/marketing/google-tag-manager-1-cast/