Google kódy ze každých pár let mění. Od roku 2014 jsme měli kód Univerzální Analytics s knihovnou analytics.js, který nahradil předchozí ‚klasické‘ Google Analytics s knihovnou ga.js.
V roce 2017 přišel Google s dalším vylepšením, kterým je přechod na globální značku, jinak i gtag (podle knihovny gtag.js), kterou by v ideálním případě měly nyní používat všechny weby, které používají Google Analytics nebo provozují kampaně Google Ads.
Jedna věc je, že se mění Google Analytics kódy, které se na webech starají o sběr potřebných informací pro Google Analytics. Google Analytics rozhraní samozřejmě také prochází změnami, největší změnou byl přechod z Universal Analytics na Google Analytics 4.
Přechod mezi kódy je někdy komplikovanější (zejména u e-shopů), navíc gtag kód toho umí o trochu více, než předchozí čistě jen Google Analytics kódy.
K čemu slouží globální značka gtag
Výhodou značky gtag.js je jednodušší přechod na GA4 a snadnější nastavení Google Ads kódů. Dříve bylo potřeba mít jeden kód pro GA, jeden kód pro Google Ads remarketing a jeden kód pro měření Google Ads konverzí. S globální webovou značkou stačí přidat do kódu jeden řádek navíc (najdete ve svém Google Ads účtu) a funguje i pro Google Ads remarketing a měření Google Ads konverzí.
Kde na gtag můžete narazit:
- Pokud zakládáte nový Google Analytics účet nebo potřebujete měřicí značku ze stávajícího účtu.
- Pokud chcete v Google Ads vygenerovat kód pro měření konverzí nebo pro remarketing.
- Pokud přecházíte z Universal Analytics na Google Analytics 4.
Gtag kód má oproti předchozím kódům dvě hlavní výhody:
- Sjednocuje v sobě Google Analytics a Google Ads kódy. K čemu mít tři kódy, když stačí jeden (pro každou z těchto služeb je potřeba kód mírně upravit).
- Při měření Google Ads konverzí a při Google Ads remarketingu si umí poradit i s prohlížečem Safari, který z bezpečnostních důvodů neumožňuje sledování uživatelů pomocí cookies třetí strany. Přeloženo – starší Google Ads kódy v Safari nefungují.
Kdy gtag (ne)potřebujete:
- Pokud používáte Správce značek Google (GTM), nemusíte si s gtag lámat hlavu. V tom případě se jen ujistěte, že v GTM používáte značku s názvem Propojovač konverzí (umožňuje měřit Google Ads konverze i z prohlížeče Safari).
- Pokud nechcete používat Google produkty a pro měření návštěvnosti webu dáte přednost systémům, které jsou více orientovány na soukromí uživatelů, jako např. Plausible Analytics.
Pokud na webu máte některý ze starších GA kódů a přemýšlíte o změně, tak stačí vyměnit nový kód za starý a máte hotovo. U e-shopu pozor na měření transakcí – při přechodu na gtag.js bude patrně potřeba předělat i kód pro měření transakcí, takže tady se nejprve poraďte se svým programátorem.
U přechodu na gtag.js se ujistěte, že zároveň odstraníte všechny starší GA kódy. Dva GA kódy na webu umí udělat pěknou paseku ve statistikách, např. míra okamžitého opuštění klesne na jednotky procent.
Jestli nemáte GTM a budete chtít kódy měnit, doporučuji z mnoha důvodů přejít rovnou na GTM.