Služba Google Ads je reklamní systém společnosti Google, založený na platbě za kliknutí. Google Ads umožňuje firmám i s minimálním rozpočtem zobrazovat svoje reklamy lidem, kteří se aktivně zajímají o jejich produkty nebo služby.
Google Ads můžeme rozdělit na tři hlavní podskupiny. Reklamy ve vyhledávání se zobrazují primárně ve vyhledávači Google nad výsledky neplaceného vyhledávání. O jejich zobrazení rozhoduje inzerent nejčastěji pomocí klíčových slov.
Reklamy v obsahové síti se mohou zobrazovat na libovolném webu, který poskytne společnosti Google reklamní prostor. Z pohledu poskytovatele webu se potom jedná o systém AdSense.
Video reklamy se mohou zobrazovat zejména na síti Youtube, ale i na jiných stránkách na internetu. U video reklam se nejčastěji platí za zobrazení reklamy nebo za zhlédnutí.
Co to je (bylo) Google AdWords
Služba Google Ads se do července 2018 jmenovala Google AdWords. AdWords oslavilo v roce 2018 již 18 let a mimo přechodu na nové rozhraní došlo i k přejmenování samotné služby.
K přejmenování došlo na základě přesvědčení, že nová značka lépe odpovídá portfoliu možností inzerce, které jsou na této reklamní platformě k dispozici. Dobrá zpráva je, že změna nijak nezasáhla historii kampaní ani fungování účtů.
Stručně k důležitým milníkům v historii Google Ads:
- 23.10.2000 spuštění služby AdWords s 350 inzerenty
- únor 2002 – zavedení platby za kliknutí, vznik PPC modelu (předtím se platilo jen za zobrazení reklamy)
- březen 2003 – spuštění služby AdSense pro majitele webů, kteří chtějí nabídnout reklamní prostor pro Google reklamy
- srpen 2007 – první video reklama na Youtube
- květen 2010 – Google spouští kampaně remarketing
- červenec 2011 – spuštění služby AdWords Express
- červen 2012 – zavedení kampaní Google Nákupy
- únor 2015 – spuštění reklam typu jen pro volání
- červenec 2016 – zavedení rozšířených textových reklam
- 27.6.2018 – přejmenování Google AdWords na Google Ads
Jak funguje Google Ads
Většina typů kampaní funguje v PPC modelu. Znamená to, že inzerenti platí za reklamu až tehdy, kdy na ni někdo klikne. Díky tomu je služba vhodná i pro malé a střední firmy s omezeným rozpočtem, protože mohou do značné míry ovlivnit výši útraty za reklamy.
Další funkce se výrazně liší u jednotlivých typů Google kampaní.
Textové reklamy ve vyhledávání
S tímto typem reklam se můžete setkat pouze v vyhledávání Google. Mohou obsadit až 4 pozice nad neplaceným vyhledáváním a další tři pozice pod výsledky vyhledávání. Poznáte je snadno, protože je u nich vždy nápis Reklama.
Textové reklamy Google nejčastěji spouští klíčová slova, i když existuje i podtyp s názvem DSA, který klíčová slova nevyžaduje.
Google Nákupy
V Google vyhledávání se můžete vedle čistě textových reklam setkat i s reklamou, která obsahuje název produktu, obrázek a cenu. Z uvedeného je jasné, že Google Nákupy mohou používat pouze e-shopy.
O zobrazení reklamy rozhoduje Google, nejčastěji na základě názvu produktu, popisu nebo kategorie. Reklamy se tvoří automaticky ze zdroje dat, kterým je nejčastěji XML feed nahraný do Merchant Centra.
Obsahové reklamy včetně remarketingu
Na rozdíl od předchozích typů kampaní se obsahové reklamy nezobrazují ve vyhledávači Google, naopak na ně můžete narazit na kterémkoliv webu, který poskytuje reklamám prostor.
Vedle webů, které patří pod Google, jako jsou Gmail nebo Youtube, můžete reklamy vidět nejčastěji na stránkách online deníků, blogů, velmi často se vyskytují i v mobilních aplikacích.
Reklamy lze zacílit buď na určité skupiny uživatelů na základě jejich zájmu nebo je zobrazovat na skupinách webů na základě jejich obsahu (kontextová reklama).
Samostatnou skupinou obsahových reklam je kampaň typu remarketing, která zobrazuje reklamy pouze lidem, kteří v minulosti přišli s vaším webem do styku.