Typy Google Ads kampaní – co, kdy a proč?

typy-aw-kampaní

Google Ads nabízí 5 základních typů kampaní:

  1. Kampaň ve Vyhledávací síti
  2. Kampaň v Obsahové síti
  3. Kampaň v Nákupech Google
  4. Videokampaň
  5. Univerzální kampaň propagující aplikace

Každá z kampaní nabízí ještě různé podtypy. Za zmínku stojí tyto podtypy kampaní:

  • Kampaně ve Vyhledávací síti s přesahem do Obsahové sítě
  • Dynamické reklamy ve vyhledávání (Vyhledávací síť)
  • Remarketing, včetně dynamického remarketingu (Obsahová síť)
  • Gmail reklamy (Obsahová síť)
  • Kampaně pouze pro volání (Vyhledávací síť)
  • Chytré obsahové kampaně (Obsahová síť)

Takže komplikované je to víc než dost. Kdo se v tom má vyznat a jak poznat, kterou kampaň vybrat? Trochu napovím v tomto článku.

typy google kampani

Ze základních kampaní nezmiňuji videokampaň ani propagaci aplikací. Obě jsou hodně specifické a většina uživatelů je nikdy nevyužije.

1. Google Ads kampaň ve Vyhledávací síti

S reklamou ve Vyhledávací síti se setkáváme téměř pokaždé, když něco hledáme na vyhledávači Google. Jedná se o textové reklamy nad (a někdy i pod) neplacenými výsledky vyhledávání, poznáte je podle štítku s nápisem „Reklama“.

Reklama je spouštěna klíčovým slovem. Pokud je hledaný výraz stejný nebo podobný jako některé klíčové slovo ve vaší kampani, reklama se může zobrazit. Výraz „může“ je důležitý, ve skutečnosti jen málokdy se reklama zobrazí ve 100% případů.

Jak správně kampaň ve vyhledávání nastavit, tomu se věnujeme obsáhle v tomto článku.

reklama ve vyhledávání

Kromě vyhledávače Google se reklamy mohou zobrazovat i v dalších méně důležitých vyhledávačích, které používají k vyhledávání technologii od Google (např. tiscali.cz). Google tomu říká Partnerské weby a máte možnost je v nastavení kampaně vypnout.

Reklamy se mohou zobrazovat na PC, tabletech i mobilech. Důležitost mobilů roste každým rokem a pro úspěch v Google Ads by dnes měl být minimem responzivní web, který rychle nabíhá.

Výhody kampaně ve Vyhledávací síti

  • Můžete svoji reklamu ukazovat lidem, kteří dají sami najevo „mám zájem o zboží nebo služby, které nabízíte“. Splněný sen každého podnikatele.
  • Jste schopni se zviditelnit i s omezeným rozpočtem. Menší firmě může kampaň přinést zakázky i při rozpočtu 100 Kč denně.
  • Výsledky mohou být doslova přes noc. Kampaň dnes nastavíte a zítra můžete mít prvního zákazníka.
  • Pokud začínáte podnikat, Vyhledávací síť vám většinou napoví, jakou má váš produkt nebo služba šanci na úspěch.
  • Pokud nabízíte řešení akutních problémů (instalatér, zámečník), sotva najdete lepší formu propagace.

Nevýhody kampaně ve Vyhledávací síti

  • Většinou se spolu s vaší reklamou zobrazí i reklamy konkurence. Musíte najít způsob, jak zaujmout.
  • Pokud se zabýváte něčím hodně specifickým, co lidé často nehledají, počet kliknutí bude zanedbatelný.
  • Reklama se nehodí pro propagaci zboží nízké hodnoty, protože nedokážete vydělat víc, než kolik vás budou stát kliknutí.
  • V konkurenčních odvětvích budete platit za jedno kliknutí nehorázné peníze.
  • Pokud uvádíte na trh úplně nový typ produktu, Vyhledávací síť vám moc nepomůže. Co lidé neznají, to nehledají.
  • Část lidí hledá jen obecné informace a nejsou připraveni koupit. Přesto budete za jejich kliknutí platit.
  • Pokud dobře nenastavíte vylučující klíčová slova, budou se vaše reklamy zobrazovat, kdy nemají.

nevhodná reklama

2. Google Ads kampaň v Obsahové síti

Obsahová síť umí textovou i grafickou reklamu. Reklama se zobrazuje napříč internetem na kterékoliv stránce, která nabízí společnosti Google reklamní prostor k využití.

U reklamy v Obsahové síti si můžete vybrat, kde se vaše reklama zobrazí – podle klíčových slov, tématického zaměření webu nebo konkrétních URL. Stejně tak můžete zvolit, komu se reklama zobrazí – podle zájmů a chování uživatelů na internetu nebo demografických údajů.

Jak správně nastavit kampaň v Obsahové síti se věnujeme v tomto článku.

Podtypem Obsahové sítě je kampaň Google Ads remarketing, kterému věnujeme samostatný článek. Remarketing reklama se zobrazuje cíleně lidem, kteří v minulosti navštívili váš web. A protože je u návštěvníku vašeho webu vysoká pravděpodobnost, že mají zájem o vaše produkty nebo služby (co by jinak na vašem webu hledali), roste u remarketingu i pravděpodobnost úspěchu reklamy.

Výhody Obsahové sítě

  • Obrovské pokrytí. Reklamy se mohou zobrazovat na webech napříč internetem i v mobilních aplikacích.
  • Dokážete oslovit uživatele, kteří o vás nikdy neslyšeli a aktivně vás nehledají.
  • Pokud je váš produkt „sexy“, můžete díky grafické reklamě snáze upoutat pozornost.
  • Ideální způsob, jak dát lidem vědět o naprosto novém produktu nebo službě.
  • V případě remarketingu většinou zajímavá návratnost investic.

adwords reklama obsahova sit

Nevýhody Obsahové sítě

  • V Obsahové síti cílíte na úplně jiný typ uživatelů než ve vyhledávání. Nelze tedy očekávat stejné výsledky.
  • Špatně nastavená Obsahová síť bude znamenat velké výdaje s nulovým efektem.
  • Pokud zapomenete na nastavení vyloučení obsahu, velkou část rozpočtu budete vyhazovat z okna.
  • Pokud budete zobrazovat reklamy v mobilních aplikacích, velká část kliknutí bude od dětí a teenagerů.
  • Většina lidí bannery podvědomě ignoruje, procento prokliků bývá v desetinách procenta.
  • Pokud na banner už někdo klikne, zřídka si u vás něco objedná.

3. Kampaň Google Nákupy

Reklamy z kampaně Google Nákupy se zobrazují na stránce vyhledávače Google a fungují pouze pro e-shopy (a stále nejsou dostupné na Slovensku).

Kampaň Nákupy zobrazuje automaticky vytvořené obrázkové reklamy na konkrétní produkty se stručným popisem a cenou. Protože lidský mozek vnímá obrázky daleko rychleji než text, obrázkové reklamy většinou fungují lépe než textové.

reklamy google nákupy

Podmínkou pro zprovoznění kampaně Nákupy je mít účet Google Merchant Center a zdroj produktů, ze kterého Google Ads automaticky tvoří reklamy. Klíčová slova se v této kampani nepoužívají. Nezapomínejte ale na vylučující klíčová slova, ta tu fungují a je důležité je pravidelně přidávat.

Výhody kampaně Google Nákupy

  • Je složitější na nastavení než textové reklamy, proto ji část vaší konkurence nebude používat.
  • Obrázek, popis a cena jsou často lákavější, než jen „nudný“ text.
  • Kampaň Nákupy často dosahuje lepší návratnosti investic, než textové reklamy ve Vyhledávací síti.
  • Pokud máte na e-shopu milion produktů, nemusíte ručně psát milion reklam.

Nevýhody kampaně Google Nákupy

  • Ne vždy funguje dobře u produktů, které nelze snadno definovat podle značky a typu.
  • Kvůli nepoužití klíčových slov máte menší kontrolu nad tím, kdy se reklama zobrazí.
  • Je třeba mít kvalitní XML feed, pokud možno bez chyb.
  • Pokud neumí váš e-shop vygenerovat XML feed podle požadavků Google, musíte k ruce přibrat programátora.
  • Uživatelé se budou rozhodovat primárně podle ceny, jiné výhody vaší nabídky u tohoto typu reklamy neuvidí.

4. Podtypy kampaní

Kampaň ve Vyhledávací síti s přesahem do Obsahové sítě

Tato kampaň zahrnuje Vyhledávací síť v plné síle a přidává k ní omezenou Obsahovou síť. Sami ji nepoužíváme a to stejné doporučuji i vám.

kombinovaná kampaň

Zádrhel je u této kampaně v tom, že u obou typů kampaní cílíte na úplně odlišné publikum. Správně byste měli pro obě publika použít rozdílné nabídky, texty reklam, rozpočty a cílení. Smíchat obě kampaně do jedné znamená kompromisy.

Ani jedna z kampaní nebude nastavena dokonale a podle toho můžete očekávat i nedokonalé výsledky.

Kdy má smysl tuto kampaň výjimečně použít? Pokud se nespokojíte s odpovědí „Nikdy!“, tak snad jen v případě, že chcete otestovat v omezené míře i Obsahovou síť, v nastavení Google Ads se příliš nevyznáte, smíříte se s tím, že budete mít nad kampaní menší kontrolu a že budete utrácet o něco víc než je třeba.

Dynamické reklamy ve vyhledávání

Jsou vhodné pro větší weby, zejména pro e-shopy. Jsou podobné textovým reklamám ve vyhledávání, ale podobně jako u kampaně Nákupy, nepoužívají klíčová slova a o zobrazení reklamy rozhoduje Google na základě obsahu vašeho webu.

dynamické reklamy ve vyhledávání (1)

Výhodou dynamických reklam ve vyhledávání je, že v případě velkého počtu produktů nemusíte do kampaně vkládat tisíce klíčových slov a stovky reklam.

Na druhou stranu nemůžete odlišit nabídky pro jednotlivé vyhledávací dotazy a o co je snazší nastavení kampaně, o to pečlivěji ji musíte později sledovat. Reklamy se často zobrazí i u nezajímavých výrazů, proto se nevyhnete pravidelnému přidávání vylučujících klíčových slov z historie vyhledávání.

Remarketing a dynamický remarketing

Remarketingu se podrobněji věnujeme v jiném článku.

Dynamický remarketing je vhodný především pro e-shopy, leč mohou jej využít i společnosti prodávající zájezdy, letenky, pobyty apod. Než abyste vytvářeli reklamy pro stovky nebo tisíce položek, dynamický remarketing je vygeneruje automaticky z vašeho XML feedu.

Uživatelům bude zobrazovat reklamu na konkrétní produkty, které si na vašem webu prohlédli a nekoupili.

dynamický remarketing

V případě e-shopu potřebujete stejný XML feed jako pro kampaň Google Nákupy. Pro ostatní weby musíte také vytvořit nějaký typ feedu se seznamem vašich nabídek.

Navíc je potřeba na web přidat remarketingový kód, který je potřeba upravit přidáním dynamických proměnných.

Gmail reklamy

Pokud používáte Gmail, patrně jste si všimli e-mailů se štítkem Reklama. Většinou se vyskytují ve složce Promoakce nebo Sociální sítě. Jedná se o Gmail reklamy.

gmail reklama marketingppc

Cílení u Gmail reklam je stejné, jako v Obsahové síti. Reklama se zobrazí jako příchozí promo zpráva. Platíte pouze tehdy, pokud ji uživatel rozklikne. Potom má možnost kliknutím na zprávu přejít na váš web, uložit si ji do doručené pošty nebo ji může přeposlat dále.

Podle našich testů nepřináší Gmail reklamy žádné zázračné výsledky, lidé sice na zprávu kliknou, ale tím to skončí. Většina menších a středních firem může tuto kampaň s klidem v duši ignorovat.

Kampaně pouze pro volání

Tento typ kampaně je vhodný zejména pro firmy, pro které telefonát dává větší smysl než návštěva webu. Když někdo zadá do Google „instalatér Praha pohotovost“, tak sotva bude chtít půl hodiny prohlížet weby a hledat nejlepší možnost. Pokud je dotyčný po kolena ve vodě, potřebuje se rychle dovolat pomoci!

U některých společností může být použití tohoto typu reklamy kontraproduktivní. Řekněme v našem případě – pokud o nás uživatel slyší poprvé, nebude hned volat s objednávkou správy Google Ads kampaní; spíš se nejprve zorientuje, zjistí, co vše nabízíme, zda máme Google certifikaci atp.

reklama jen pro volání

Reklama pro volání zobrazí telefonní číslo rovnou v nadpisu, navíc můžete využít až 2 x 80 znaků na popis (namísto 2. řádku popisu se někdy zobrazí rozšíření reklam).  Kliknutí na reklamu nepřivede uživatele na váš web, ale nabídne mu možnost rovnou zavolat. Toto je podstatný rozdíl oproti klasické textové reklamě s použitím rozšíření o volání.

Kampaně se zobrazují jen na mobilech a tabletech, ze kterých je možné volat.

Chytré obsahové kampaně Google Ads

Možnost založit tento typ kampaně se vám nabídne pouze v případě, že máte za posledních 30 dnů alespoň 50 konverzí z Obsahové sítě nebo alespoň 100 konverzí z Vyhledávací sítě. Důvod je ten, že chytré obsahové kampaně používají z velké míry Google Ads automatizaci, takže potřebují mít dostatek dat.

chytra kampan adwords

U chytré kampaně nenastavujete cílení, Google sám rozhoduje, na kterých webech a komu se bude vaše reklama zobrazovat. Stejně tak nenastavujete nabídky za kliknutí, zadáte pouze cílovou cenu za konverzi nebo návratnost investic.

I tvorba reklam je trochu odlišná. Vložíte obrázky, až 5 nadpisů a 5 popisů, konkrétní vzhled reklam za vás vybere opět Google.

Jako u všech automatických věcí v Google Ads , na jednu stranu vám Chytrá obsahová kampaň značně ulehčí práci, na druhou stranu ztratíte kontrolu nad výběrem cílení, úpravou nabídek apod.

Je pro vás tento typ kampaně vhodný? Jediná cesta, jak to zjistit, je kampaň otestovat.