fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Google Analytics » Google Tag Manager a Facebook (Meta) pixel

Google Tag Manager a Facebook (Meta) pixel

GTM a Facebook Pixel

V minulém článku o Google Tag Manageru jsme si prošli základní nastavení. V tomto článku se zaměříme na Facebook (či nově Meta) pixel a měření Facebook konverzí. V příštím článku se podíváme na sledování událostí jako jsou kliknutí na tlačítko na webu, odeslání formuláře anebo kliknutí na odkaz vedoucí ze stránky.

Pro stručnost budu v textu používat zkratku GTM (= Google Tag Manager, česky Správce značek Google).

Vložení Facebook (Meta) pixelu přes Google Tag Manager

Pokud máte na webu GTM, je moudré co nejvíc kódů na web vložit přes něj. Vždy si raději u poskytovatele kódu ověřte, že přes GTM bude fungovat. U Facebook pixelu nemusíte mít obavy.

Začnete vložením nové značky.

nová značka v GTM

V kroku Konfigurace značky není od věci si ji nejprve pojmenovat, třeba ‚Facebook Pixel‘. Jako typ značky vyberete Vlastní HTML. Tuto volbu budete používat při vkládání většiny vlastních kódů, například takhle vložíte i kód pro Sklik retargeting.

Alternativně se můžete podívat do komunitní galerie šablon, kde jsou pro některé značky vytvořeny předpřipravené šablony, které někdo (nikoliv Google) vytvořil a nechává je ostatním, aby je mohli použít. Na jednu stranu pak stačí vložit jen číslo pixelu, na druhou stranu je vhodné nastudovat dokumentaci, abyste v šabloně vše správně nastavili.

fb pixel vlastní html v gtm

V dalším kroku vložíte do prázdného pole Facebook pixel ze SVÉHO Facebook reklamního účtu. Ve Facebook účtu jej najdete v menu Všechny nástroje – Správa firmy – Správce událostí

správce událostí facebook reklama

…v záložce Přehled kliknete na tlačítko Přidat událost, zvolíte Z nové webové stránky – Nainstalovat kód ručně (pamatovat si nemusíte, Facebook to určitě brzy zase nějak změní).

kde najít facebook pixel

Více informací nejen k Facebook pixelu, ale i k dalším strategiím pro Facebook reklamu najdete v tomto článku.

V GTM je dobré ještě rozkliknout Rozšířená nastavení a u volby Možnosti spuštění značky vyberete Jednou za stránku. Tím zabráníte tomu, aby se pixel na stránce aktivoval vícekrát.

rozšířená nastavení

Nezapomeňte na cookie lištu

V posledním kroku zvolíte, kdy se má Facebook pixel spouštět. Tady se musíte zamyslet nad tím, jak máte řešen souhlas s cookies.

gtm spouštění na všech stránkách

Pokud používáte režim souhlasu od Google, můžete FB pixel spustit na všech stránkách (All pages) a souhlas nastavit v Rozšířených nastavení.

nastavení souhlasu gtm

U některých cookie lišt se souhlas řeší posláním události do datové vrstvy, potom je potřeba v dokumentaci ke cookie liště nastudovat, pomocí jaké události budete FB pixel spouštět.

Spouštění značky pomocí události

Pokud potřebujete spustit jakoukoliv značku v GTM pomocí události, musíte znát její název. Název může být libovolný, buď se jej dozvíte v dokumentaci nebo vám jej řekne programátor.

Pro uvedení příkladu předpokládejme, že jakmile web prochází uživatel, který odsouhlasil reklamní cookies, na každé stránce webu se spustí událost s názvem „reklamni_cookie“ (toto se samozřejmě nestane samo od sebe, buď umí události o cookies web do GTM posílat sám, připraví vám to programátor nebo to umí používané řešení pro cookies).

V tomto případě byste vytvořili nové spouštěcí Pravidlo typu vlastní událost, kde do políčka Název události vložíte „reklamni_cookie“ a přidali je k FB pixelu do spouštěcích pravidel. Jakmile někdo odsouhlasí cookie lištu, událost se pošle do GTM a spustí FB pixel.

Pokud vám stačí jen FB pixel bez standardních událost, můžete nyní přejít v GTM na náhled, zkontrolovat, že vše funguje a GTM publikovat. Postup je popsán v předchozím článku v kapitole Náhled a publikace GTM.

Zejména u standardních událostí není od věci vše ještě zkontrolovat i ve Facebook rozhraní (např. pomocí testovací události v na záložce pixelu) nebo pomocí rozšíření do Chrome s názvem Facebook Pixel Helper.

Facebook standardní události

U měření Facebook konverzí máte dvě možnosti. Využít vlastních konverzí nebo do pixelu přidat standardní události. Vlastní konverze jsou daleko snazší na nastavení, ale umožní měřit jen počet návštěv konkrétní URL adresy.

Typicky je můžete použít pro měření počtu návštěv na stránce s poděkováním za registraci, za nákup apod.

vytvoření vlastní konverze

Někdy si s měřením návštěv URL nevystačíte, protože po provedení konverze není uživatel přesměrován na samostatnou stránku s poděkováním. Například pokud vyplní kontaktní formulář na našem webu, objeví se potvrzení o odeslání pod formulářem. V tomto případě budete potřebovat nastavit měření Facebook konverzí pomocí standardních událostí.

Akce na webuPopisKód standardní události
Přidání platebních údajůPřidání platebních údajů zákazníka během procesu placení. Například když někdo klikne na tlačítko, aby si uložil své informace o vyúčtování.fbq(‚track‘, ‚AddPaymentInfo‘);
Přidání do košíkuPřidání položky do nákupního košíku. Například kliknutí na tlačítko Přidání do košíku na webu.fbq(‚track‘, ‚AddToCart‘);
Přidání na seznam přáníPřidání položek na seznam přání. Například kliknutí na tlačítko Přidání na seznam přání na webu.fbq(‚track‘, ‚AddToWishlist‘);
Dokončení registraceOdeslání informací zákazníkem výměnou za službu poskytovanou vaší firmou. Například registrace k odběru e-mailů.fbq(‚track‘, ‚CompleteRegistration‘);
KontaktováníUdálost, kdy zákazníci vaši firmu kontaktují telefonicky, přes SMS, e-mailem, přes chat nebo jiným způsobem.fbq(‚track‘, ‚Contact‘);
Přizpůsobení produktuPřizpůsobení produktů prostřednictvím nástroje pro konfiguraci nebo jiné aplikace, kterou vaše firma používá.fbq(‚track‘, ‚CustomizeProduct‘);
DarováníUdálost, kdy lidé vaší organizaci nebo iniciativě přispějí finančními prostředky.fbq(‚track‘, ‚Donate‘);
Vyhledání polohyPokud člověk najde některou z vašich lokalit prostřednictvím webu se záměrem ji navštívit. Například při vyhledávání najde produkt v jednom z vašich místních obchodů.fbq(‚track‘, ‚FindLocation‘);
Přechod k zaplaceníZahájení procesu zaplacení. Například kliknutí na tlačítko Pokladna.fbq(‚track‘, ‚InitiateCheckout‘);
Potenciální zákazníkOdeslání informací zákazníkem, který chápe, že ho vaše firma může později kontaktovat. Například odeslání formuláře nebo registrace pro zkušební období.fbq(‚track‘, ‚Lead‘);
NákupDokončení nákupu, obvykle značené přijetím potvrzení objednávky nebo nákupu nebo účtenky za transakci. Například zobrazení stránky s poděkováním za nákup nebo s potvrzením nákupu.fbq(‚track‘, ‚Purchase‘, {value: 0.00, currency: ‚USD‘});
NaplánováníSjednání schůzky, v rámci které člověk navštíví jednu z vašich provozoven.fbq(‚track‘, ‚Schedule‘);
VyhledáváníVyhledání provedené na vašem webu, ve vaší aplikaci nebo v rámci jiného objektu. Například hledání produktů nebo cestování.fbq(‚track‘, ‚Search‘);
Spuštění zkušebního obdobíSpuštění bezplatného zkušebního období produktu nebo služby, které nabízíte. Například zkušební období pro předplatné.fbq(‚track‘, ‚StartTrial‘, {value: ‚0.00‘, currency: ‚USD‘, predicted_ltv: ‚0.00‘});
Odeslání žádostiOdeslání žádosti o produkt, službu nebo program, které nabízíte. Například kreditní kartu, vzdělávací program nebo zaměstnání.fbq(‚track‘, ‚SubmitApplication‘);
Přihlášení odběruZahájení placeného odběru produktu nebo služby, které nabízíte.fbq(‚track‘, ‚Subscribe‘, {value: ‚0.00‘, currency: ‚USD‘, predicted_ltv: ‚0.00‘});
Zobrazení obsahuNávštěva stránky, která vás zajímá. Tou je třeba stránka produktu nebo cílová stránka. Podle zobrazení obsahu zjistíte, jestli někdo navštívil URL webu, ale ne to, co na něm dělá nebo zobrazuje.fbq(‚track‘, ‚ViewContent‘);

Měření pomocí standardních událostí je někdy lepší i v případě existence stránky s poděkováním, protože vám usnadní práci s remarketingovými publiky v případě většího počtu konverzních událostí stejného typu.

Abych to zjednodušil – pokud vás zajímá u vaší kampaně více než jedna konverze (např. měříte zvlášť odeslání poptávky a zvlášť přihlášení k odběru newsletteru), většinou je lepší nasadit standardní události.

Facebook standardní události v Google Tag Manageru

Nejprve se ujistěte, že už máte v GTM nainstalován Facebook pixel. Pro kteroukoliv ze standardních událostí v GTM vytvořte novou značku, jako typ opět vyberete Vlastní značka HTML.

Vložte kód zvolené standardní události. Na obrázku chci měřit počty přihlášených k odběru newsletteru. Značku pojmenuji třeba FB konverze newsletter a použiji správnou standardní událost. Volitelně mohu použít i parametr pro odlišení (pokud bych událost CompleteRegistration chtěl používat u více typů registrací).

Celý seznam standardních události vč. povinných a volitelných parametrů najdete ve Facebook dokumentaci.

standardní událost fb v gtm
  • Část <script> obsahuje zvolenou standardní událost, na obrázku je použito CompleteRegistration – dokončení registrace.
  • Text ve složené závorce {content_name: ‚newsletter‘} je volitelný parametr a pomáhá rozlišit konverze v případě, že byste událost CompleteRegistration používali pro více odlišných konverzí.

Pro úpravu dalších důležitých nastavení rozkliknete Rozšířená nastavení. U Možnosti spouštění značky vyberte Jednou za událost. U Sekvence značek nastavte, aby se před aktivací značky s konverzní událostí vždy nejprve aktivoval základní Facebook pixel.

rozšířená nastavení

Nakonec je potřeba nastavit, kdy se značka standardní události spustí. U Facebook pixelu jsme použili volbu Všechny stránky, což je samozřejmě u měření konverzí hloupost.

Pokud máte stránku s poděkováním, je to snadné. Vytvoříte v GTM nové Pravidlo, které bude konverzní událost spouštět jen při návštěvě stránky s poděkováním.

pravidlo dekujeme

K pokročilým možnostem spuštění značky (odeslání formuláře, kliknutí na tlačítko) se dostaneme v příštím článku o GTM.

Dynamické dosazování hodnot konverzí

Někdy chcete vědět nejen počet konverzí, ale i hodnotu. Typicky u e-shopu je hodnota prodejů daleko zajímavější než jen jejich počet. I v tomto případě lze použít GTM, ale teď se už neobejdete bez pomoci webmastera.

Musí nastavit posílání dynamických hodnot (ID zboží, hodnota nákupu atp.) do datové vrstvy

Do této datové vrstvy bude e-shop propisovat proměnné jako jsou ID zboží a hodnota nákupu.

fbq('track', 'Purchase',
  {
    value: {{hodnota_konverze}},
    currency: 'CZK',
    contents: [
      {
        id: '{{id_produktu}}',
        quantity: {{pocet}}     
  }
);

V GTM si proměnné potom „odchytnete“ a díky tomu pošlete do Facebook rozhraní např. konkrétní hodnotu konverze. Na obrázku použitá proměnná {{hodnota_konverze}} je pouze příklad, její konkrétní podoba ve vašem případě závisí na tom, v jaké podobě ji budete mít přidánu do datové vrstvy.

Konkrétně tuto konverzní událost budete chtít často aktivovat při kliknutí na tlačítko dokončení nákupu. Jak na to najdete v příštím článku o GTM.

Flickr Creative Commons Image via sophie & cie.

Článek napsal/a Filip Hvízdal

Filip se on-line marketingu začal věnovat v roce 2012, kdy vyzkoušel své první Google Ads kampaně za vlastní peníze. V současné době aktivně spravuje kampaně našich VIP klientů s měsíční útratou přes 4.300.000 Kč.
LinkedIn

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:
Správa PPC kampaní pro menší firmy

od 11.900 Kč 4.900 Kč měsíčně

Připravili jsme zvýhodněný balíček pro firmy a živnostníky, kteří provozují PPC kampaně s menšími rozpočty.

Přijďte 27. - 28.2. za kolegou Michalem na stánek MarketingPPC v konzultační zóně Czech On-line Expo 2024!

Vstupenky se slevou 50% při použití kódu MPPC50