Nastavení Merchant Center může být pro začínající inzerenty trochu odrazující, takže se na ně podíváme v několika krocích.
- Co je to Google Merchant Center
- XML feed a další zdroje dat
- Ověření a nárokování webových stránek
- Propojení Google Merchant Center s Google Ads
- Nahrání zdroje dat do Merchant Center
- Další nastavení v Google Merchant Center
Pokud Merchant Center máte založeno a zajímá vás jen tvorba kampaní, můžete si přečíst článek o kampaních Google Nákupy.
Google Merchant Center
Pro vytvoření kampaní Google Nákupy nebo dynamický remarketing je potřeba nejprve založit účet Google Merchant Center. Pro některé inzerenty je trochu matoucí, že všechny kampaně řeší přímo z Google Ads a najednou po nich Google vyžaduje nějakou další službu. Ale tak to prostě je :-)
Merchant Center slouží k nahrání dat o produktech z vašeho e-shopu. Tato data prověří, zpracuje a pošle je do Google Ads, kde se z nich již vytvoří finální reklamy. Samozřejmě za předpokladu, že jste založili kampaň Google Ads nebo dynamický remarketing (probereme příště, článek se připravuje).
Vedle nahrání dat o produktech umožňuje provést některá nastavení, která mají vliv na výsledné reklamy. Dále je výborným pomocníkem pro nalezení problémů v případech, kdy se některé produkty v reklamách nezobrazují.
Produkty se do Merchant Center nahrávají pomocí zdroje dat, nejčastěji je takovým zdrojem XML feed, který generuje e-shop.
Co je to XML feed
Stručně řečeno, XML feed v našem případě poskytuje Google informace o produktech z e-shopu v takové strukturalizované formě, aby z nich Google dokázal automaticky vytvářet reklamy. Ať již pro Google Nákupy nebo pro dynamický remarketing.
Pro zvídavé, zkratka XML pochází z Extensible Markup Language – rozšiřitelný značkovací jazyk. V praxi potom vypadá zápis produktu v XML takhle:
Většina e-shopů dnes již s XML feedem počítá a generuje jej automaticky. Pokud máte řešení na míru, nebo nějaký bezplatný e-shop, zeptejte se na XML feed správce webu.
Výjimečně je potřeba XML feed vytvořit od nuly, nicméně každý trochu schopný programátor si s tím hravě poradí. Stačí mu poslat odkaz na článek o specifikaci produktových dat.
Další možné zdroje dat
Pro úplnost, XML feed není jediná možnost, jak do Google Ads poslat údaje o produktech, je ale zdaleka nejběžnější a druhá nejpohodlnější.
Další možné zdroje dat jsou API rozhraní (nejpohodlnější možnost, umí ji ale jen chytřejší e-shopy jako např. Shopify), tabulky Google nebo nahrání TXT/TSV souboru.
Tabulky Google se hodí pro velmi malé e-shopy, u kterých se příliš nemění skladba produktů, ceny nebo dostupnost. Samozřejmě jen v případě, že e-shop neumí vygenerovat XML feed, ten je i tady pohodlnější a jistější variantou.
Tabulky Google se budou hodit i u doplňkových zdrojů (viz zmínka dále).
Ověření webových stránek v Mechant Center
Vraťme se trochu zpět, ještě před nahrání zdroje dat.
Aby měl Google jistotu, že vám e-shop skutečně patří, je potřeba provést ověření webu a web nárokovat. Jeden web může být ověřen pouze v jednom účtu Merchant Center.
Z toho vyplývá, že pokud máte více e-shopů, popř. na jedné doméně máte e-shop pro ČR, na druhé doméně pro SR, budete potřebovat i více účtů Merchant Center.
Naopak pokud máte na jedné URL vícejazyčný e-shop, vystačíte si s jediným účtem Merchant Center. Zdroje produktů pro jednotlivé země nahrajete do stejného Merchant Center.
Ověření webu je nutným krokem k tomu, aby reklamy fungovaly. Možnosti ověření jsou tři.
Nejspolehlivější je provést ověření pomocí HTML značky nebo nahráním souboru. Důvod je ten, že pokud někdo něco poplete s Google Analytics nebo s Google Tag Managerem, případně se změní správci, mohou Google Nákupy přestat fungovat. Nahrání souboru na webu nebo přidání meta značky je bezpečnější řešení.
Po ověření webu je ještě potřeba web nárokovat kliknutím na odkaz Nárokovat adresu URL. Pokud by váš web byl použit i v jiném Merchant Center, tímto krokem pro něj přestane dřívější Merchant Center fungovat, protože ztratí nárok na webové stránky.
To se hodí zejména v případě, kdy se o vaše Merchant Center někdo staral a vy k němu nemáte přístup. Stačí web ověřit a nárokovat v novém Merchant Center.
Propojení Google Merchant Center s Google Ads
V dalším kroku je potřeba Google Merchant Center propojit s tím Google Ads účtem, ve kterém chcete kampaně Google Nákupy provozovat.
K této možnosti se dostanete přes ikonku klíče a volbu Propojené účty. Buď v nabídce svůj Google Ads účet již uvidíte, nebo můžete přidat jiný Google Ads účet přes ikonku pluska.
Následně ještě musíte jít do Google Ads účtu a propojení v něm potvrdit.
Žádost k potvrzení najdete přes ikonku klíče – volbu Připojené účty a kliknutím na odkaz Podrobnosti na kartě Google Merchant Center.
Nahrání zdroje dat do Merchant Center
Pojďme zpět do Merchant Center. V levém menu zvolíte možnost Produkty – Zdroje a kliknete na ikonku s pluskem v sekci Primární zdroje.
V čem se liší primární a doplňkové zdroje? Primární zdroj je povinný, tam jsou uvedena všechna data o produktech.
Doplňkový zdroj většinou potřebovat nebudete, jak již název napovídá, můžete jím doplnit data z primárního zdroje. Např. pokud vám některé údaje v primárním zdroji chybí a nemáte možnost jej snadno upravit (třeba proto, že vám jej dělal programátor a zrovna nemá čas), můžete je snáze doplnit nahráním chybějících dat v souboru pomocí doplňkového zdroje.
V dalším kroku vyberete zemi, na kterou chcete cílit, a jazyk. Pokud máte e-shop ve více jazycích nebo pro více zemí, můžete díky tomuto nastavení nahrát zdroje dat pro všechny varianty přes stejné Merchant Center a mít při tom jistotu, že se reklamy budou ukazovat ve správném jazyce.
S volbou země potíže nebudou, nad čím občas inzerenti tápou, je fakt, že jako cílení mají na výběr jen Reklamy v Nákupech Google a chybí jim volba pro dynamický remarketing (k tomu viz dále).
V dalším kroku vyberete typ zdroje dat. Pokud jako většina inzerentů použijete XML feed, zvolíte možnost Plánované načtení. Dále jen vyberete hodinu automatického načítání zdroje produktů a vložíte odkaz na XML feed ze svého e-shopu.
V tuto chvíli jste vložili zdroj produktů, nicméně dokud neproběhne první načtení, data o produktech se v Merchant Center nezobrazí. Abyste nemuseli čekat na první automatické načtení, můžete vejít do nově přidaného zdroje a načíst jej poprvé ručně.
Poté je potřeba počkat několik minut na první zpracování zdroje dat. Když po chvíli obnovíte stránku, dostanete seznam chyb ve zdroji.
Červené chyby je potřeba pokud možno odstranit všechny, protože dotčené položky se nebudou v reklamách zobrazovat.
Oranžové chyby sice nebrání zobrazení reklam, ale mohou snížit jejich výkon, tedy je lepší se jim také věnovat. Často není možné odstranit úplně všechny chyby, pokuste se vyřešit maximum možného.
Po prvním nahrání zdroje dat je potřeba vyčkat až tři pracovní dny, než dojde ke schválení produktů, Google totiž některé věci kontroluje ručně. Stav schválených produktů uvidíte na stránce Diagnostika.
Po zkontrolování produktů ze strany Google stránku Diagnostika zkontrolujte a případně opravte další chyby, které se mohly při schvalování ze strany Google objevit.
Na této stránce i kdykoliv v budoucnu odhalíte problémy se zdrojem dat a důvody, proč se některé produkty v reklamách nezobrazují.
Další nastavení v Google Merchant Center
Jak dosáhnout toho, aby šel zdroj dat aplikovat i na dynamický remarketing? Ten je potřeba povolit samostatně, ještě před nahráním zdroje dat.
K volbě na aktivaci dynamického remarketingu se dostanete přes možnost Správa programů v levém menu.
Když už tam budete, podívejte se rovnou na dlaždici Platformy Googlu, zda ji máte aktivní. Jedná se o možnost, jak zobrazovat své produkty i v neplacených výsledcích vyhledávání, není důvod toho nevyužít.
Další užitečnou věcí je nastavení dopravy. Nejprve se přesvědčte, že nemáte údaje o dopravě již zahrnuty ve zdroji produktů. „Chytřejší“ e-shopy umí ke každému produktu vygenerovat i jeho vlastní sazbu dopravy.
Pokud toto váš e-shop neumí, můžete dopravu nastavit v Google Merchant Center.