Zde na našem blogu najdete ohromné množství tipů k tomu, jak pracovat s Google Ads, Google Analytics, Sklikem a Facebook/Instagram reklamou. V tomto článku se dozvíte stručný přehled kampaní v Skliku a v Google Ads. Tyto dva PPC systémy jsou v Česku nejrozšířenější a s největší pravděpodobností je využijete i vy.
Google Ads nebo Sklik
Google a Sklik mají rozdělený trh reklam přibližně na 70 a 30% ve prospěch Google. Obecně se dá říct, že uživatelé Seznamu (tedy potenciální zákazníci Skliku) tvoří lidé, kteří u něj mají dlouhodobý e-mailový účet, dost často se tedy jedná o lidi konzervativnější a starší.
Google reklama svým zásahem osloví téměř každého. Snad s jednou výjimkou – obsahová síť z naší zkušenosti funguje lépe na Skliku.
Vyhledávací síť
Vyhledávací síť předpokládá aktivitu uživatele, cílí na ty, kteří sami hledají ve vyhledávačích. Výsledek jejich hledání může mít podobu textu (textové reklamy) nebo obrázku (Zboží inzeráty, Google Nákupy).
Obsahová síť
Obsahová síť cílí na uživatele pasivně. Používá se tedy zejména pro budování povědomí o značce, zviditelnění nebo retargeting (v Google Ads remarketing).Nejpoužívanějšími formáty jsou kombinovaná reklama (obrázek + text), bannery, bumper, videospot nebo branding.
Sklik
Tento výčet kampaní přímo z nápovědy Skliku ukazuje, jaké typy kampaní Sklik nabízí, v jaké síti lze inzerovat a jaký lze použít reklamní formát:
Textová reklama
Textová reklama je základní kampaní ve vyhledávání nejen v Skliku. Zobrazuje se ve výsledcích vyhledávání Seznamu a snadno ji poznáte – v textu je přímo napsáno „Reklama“ nebo „Sponzorováno“. Zabírá většinou první čtyři pozice a spodní dvě pozice na první stránce vyhledávání.
Nabídky ze Zboží
Nabídky ze Zboží se zobrazují formou fotografie produktu, ceny a prodejce obvykle nad textovou reklamou nebo na stránce vpravo. Tyto reklamy nahradily dřívější produktové inzeráty a jsou obdobou kampaně Nákupy na Google.
Pro spuštění této kampaně je třeba mít založený účet na Zboží.cz a propojit s Sklikem. Tyto kampaně mívají v případě e-shopu velmi dobrý konverzní poměr – uživatel na první pohled vidí, zda je pro něj nabídka relevantní.
Banner a kombinovaná reklama
Tyto dva formáty využijete v obsahové síti a slouží primárně pro akvizici nových zákazníků, retargeting a případně pro budování povědomí o vaší značce. Mezi partnerské sítě Seznamu patří např. Seznam Zprávy, Novinky nebo Super.cz, tedy v Česku atraktivní weby, proto mívá umístění obsahové reklamy zpravidla lepší výsledky než u Google.
Retargeting, dynamický retargeting
Retargeting (příp. varianta dynamický retargeting) patří v případě e-shopu mezi vysoce konverzní kampaně. Je to logické – oslovujete někoho, kdo již na vašem webu byl, prohlížel si produkty, příp. vložil do košíku a nákup nedokončil.
V případě, že nákup nedokončí, se mu můžete připomínat právě pomocí tzv. dynamického retargetingu. Stejně tak ukazovat prohlížené produkty napříč partnerskou sítí Seznamu.
Jednoduchá obsahová kampaň (JOK)
Jednoduchou obsahovou kampaň představil Seznam téměř před rokem jako odpověď na stále větší problémy s oslovením uživatelů, kteří nedali souhlas s cookie lištou či používají na svém počítači nějakou formu blokování.
JOK oslovuje právě a jenom ty, kteří nedali souhlas s cookie lištou a slibuje (kromě jednoduchého založení) levnější cenu za akvizici. My jsme ji testovali, u části klientů zaznamenala až o 1/3 levnější cenu prokliku.
Google Ads
V rozhraní Google Ads účtu najdete základní typy kampaní:
Textové reklamy
Stejně jako v Skliku i zde textová reklama představuje významnou formu propagace. Protože se jedná o vyhledávání na Google, který používá více uživatelů, bývá zpravidla efektivnější než na Seznamu.
Samostatnou skupinu tvoří tzv. DSA kampaně neboli Dynamické reklamy ve vyhledávání. Pro uživatele vypadají stejně jako klasické inzeráty, liší se nastavením a hodí se zejména pro e-shopy se stovkami položek.
Google Nákupy
Kampaň Google Nákupy představují snad nejpoužívanější typ kampaně ve vyhledávání vůbec. V případě e-shopu doporučujeme (až na výjimky) vždy, minimálně k otestování. Většinou totiž platí, že pokud nefunguje, pak se s velkou pravděpodobností nerozjedou ani ostatní kampaně ve vyhledávání.
Bývá nejvíce konverzní, což je dáno nejen umístěním (Google používá více lidí), ale svojí podstatou – oslovuje zákazníky ve fázi „do“ nákupního cyklu. Tím, že nabízí na první pohled pro ně relevantní informace (fotografii, cenu a prodejce) zvyšuje šance k nákupu.
Performance Max, Smart kampaň
P-Max a Smart patří mezi tzv. automatické kampaně, které Google Ads nabízí. Jejich výhodou je jednoduché založení (v případě P-max pokryjí vyhledávací a obsahovou síť vč. remarketingu), nevýhodou pak téměř nulová šance optimalizace, cílení, nastavení a bohužel dochází k velkému zkreslení výsledků.
Tyto kampaně zpravidla fungují u účtů s dostatkem dat a konverzí. Jako každá automatizace, čím více dat Google dáte, tím je větší šance, že kampaně zasáhnou ty správné uživatele.
Remarketing, dynamický remarketing
Pro kampaně remarketing, příp. dynamický remarketing platí to stejné jako v Skliku, jen kosmetická změna názvu, ale znamenají to stejné – zpětné oslovení zákazníka, který na webu byl a nedokončil např. nákup.
A na závěr to nejdůležitější. Stejně jako opravu myčky či vašeho auta necháváte na profících, u reklamy to platí stejně, ne-li víc. Zkontrolujte si své kampaně buď sami dle našeho návodu (jak si zkontrolovat Google Ads kampaně) nebo nás požádejte o bezplatný audit. Jen tak budete v klidu, že nevyhazujete peníze oknem.