Domů » Online marketing » Jak vybrat PPC agenturu

Jak vybrat PPC agenturu

PPC reklama je v současné době hojně používaný marketingový kanál, který relativně rychle přináší ovoce. Placená reklama na internetu se stala nepostradatelná pro všechny podnikavce v online světě.

Zkrátka ať už toužíte přivést na váš e-shop nové zákazníky či si zatím „jen“ budujete jméno, rozhodně stojí za zkoušku.

Ale komu svůj internetový business svěřit? PPC specialistovi na volné noze nebo agentuře?

PPC specialista na volné noze

V prvním případě přesně víte, kdo se o vaše kampaně stará. Pokud tedy dojde k nějakému zádrhelu, můžete se obrátit na konkrétního člověka.

Argument ceny, totiž že s feelancerem ušetříte, nemusí být pravda – ti kvalitní stojí stejně jako agentury, nabízí totiž stejně široké portfolio služeb.

Můj tip

Pokud zvolíte spolupráci s živnostníkem, zajímejte se o reference. Důvěřujte, ale prověřujte – zavolejte do společností a nebojte se poptat na zkušenosti. Na trhu jsou stovky freelancerů a někteří chtějí uspět za každou cenu. Rozhodně doporučuji smluvně ošetřit nestandartní situace typu dlouhodobá nemoc (zastupitelnost) nebo co a kdy reportovat.

Agentura

Nespornou výhodou specializované agentury je odbornost, tudíž kvalita poskytovaných služeb. Tu oceníte zejména v situaci, kdy už máte jasno nad typem propagace.

běžné marketingové agentuře najdete specialisty na konkrétní typy marketingu, což může znamenat široké portfolio nabízených služeb, ovšem ne do takové hloubky.

Obě většinou využívají software a umělou inteligenci, která výrazně zkvalitňuje práci.

Samozřejmostí je prokázání odbornosti – nejčastěji kromě certifikátů také referencemi. Tyto ověřovat nemusíte, agentura si nemůže dovolit lhát.

Nevýhodou bývá zpravidla vyšší cena. Nejen proto, že náklady firmy jsou ze své podstaty vždy vyšší než výdaje jednotlivce, ale v ceně se odráží např. software na míru.

Pokud stále váháte a nemůžete se rozhodnout, komu svěřit své marketingové strategie, ani se vám nedivím. Vždyť jde „jenom“ o peníze. Ať už si zvolíte jednotlivce nebo firmu, snažte se získat předem co nejvíce informací.

Pomůžeme s nastavením a správou PPC kampaní

Požádejte o nezávaznou nabídku

10 otázek, které vám pomohou při rozhodování

1. Mám už zřízeny reklamní účty a Google Analytics. Zůstávají mi?

Ano. Tedy u kvalitních agentur. Vy jste majiteli a máte právo kdykoli se do reklamních účtů podívat, agentuře pouze přidělíte práva editora. Případné ukončení spolupráce je tak jednodušší – práva zrušíte.

Mějte ovšem na paměti, že pokud budete něco v kampaních měnit sami a agentuře o tom neřeknete, může to mít neblahý vliv na celou nastavenou strategii a agentuře ztížíte práci.

2. Nemám ještě reklamní účty. Čí budou?

Veškeré nově založené platformy (Google Ads, Google Analytics, Facebook Business Manager) budou na vaše jméno – minimálně u solidních agentur. Pokud by vám je některá agentura poskytnout nechtěla, je to hodně velké varování.

Ujistěte se předem, že veškeré reklamní účty budou vaše, dostanete k nim přístup s oprávněním administrátora a budete mít možnost agenturu z účtu kdykoli odstranit – u MarketingPPC je toto samozřejmost :)

3. Kolik zaplatím a jak často?

Část za prokliky hradíte sami přímo reklamní společnosti. Cenovou kalkulaci vždy chtějte dopředu, ideálně rozepsanou po položkách správy (např. FB reklama, Google Ads – kampaně XYZ..). Rozhodně nepřistupujte na cenovou nabídku typu: 40.000,- Kč měsíčně za správu PPC kampaní.

4. Kolik mě bude stát jeden klik? Ať vím, s čím mám počítat.

Bohužel nelze dopředu říci. Agentura je však na základě svých zkušeností a celkové struktury vaší poptávky schopna odhadnout, kolik asi měsíčně vydáte za prokliky. Záleží na mnoha aspektech – reklamy konkurence nebo kvalita vašich produktů je jen jedna strana mince. Musíte brát v potaz i to, jak snadné nebo složité bude někoho ke koupi přesvědčit.

My v MarketingPPC se obvykle s klientem domluvíme na určitém měsíčním limitu (aby vás faktura za kliknutí nepřekvapila). Současně platí, že pokud se bude kampaním dařit, má časem smysl je rozšířit a pak se i rozpočet navýší.

5. Jak se dozvím výsledky?

Ideálně poznáte samozřejmě sami – přírůstkem peněz na vašem bankovním účtu :). Zejména v prvních měsících počítejte spíše se ztrátou, než si vše „sedne“. Nějaký čas také trvá správné propojení měřících kódů a nastavení všech parametrů.

Agentura by vám měla každý měsíc reportovat výsledky – celkovou útratu, které cíle se podařilo splnit atd.

6. Jak často bude můj účet spravován?

Odpověď zní jednoduše – tak často, jak je potřeba. Nezapomínejte, že online prostředí nikdy nespí, je třeba hlídat nastavené rozpočty (abyste neplatili zbytečně moc), optimalizovat kampaně s ohledem na stanovené konverze (cíle), sledovat vývoj ceny prokliků.. je toho spousta a nechat kampaně běžet samospádem se nevyplácí.

Agentura by samozřejmě měla svoji fakturaci za měsíční správu obhájit. V rámci reportu popsat, co se konkrétně v účtu dělalo a proč.

Na druhou stranu se u agentur, které si účtují hodinovou sazbou, ujistěte, že nedělají něco zbytečně. U nás v MarketingPPC se jedná o standardní postup v případě hodinové sazby – zpřístupníme klientovi provedené úkony vč. časové dotace.

V Google Ads můžete sami v záložce Historie zjistit, co se na účtu dělalo – viz obrázek:

Zobrazení Historie změn v Google Ads

Pokud správa funguje, uvidíte všechny změny, které se na účtu za vybrané období odehrály. Tyto kroky by měly být vysvětleny v pravidelném reportu.

7. Chci zkusit PPC reklamu a váhám, jestli Google, Seznam nebo sociální sítě.

Agentura s vámi projde vaše podnikání a na základě vašeho rozpočtu navrhne řešení. Možná se dozvíte, že je pro váš e-shop nejlepší způsob propagace např. ve srovnávači zboží nebo na Instagramu.

Férová agentura si za tuto vstupní konzultaci a následné doporučení nic neúčtuje.

8. Reklama neběží podle mých představ. Co s tím?

Spojte se s agenturou a projděte si znovu vaše očekávání. Možná máte díky neznalosti problematiky nereálné cíle. Někdy se stává, že až po spuštění kampaní vyjde najevo, že PPC reklama není pro váš sortiment vhodná.

Agentura by s vámi měla probrat pro a proti a v případě nerentability spolupráci ukončit. A vy můžete vyzkoušet třeba neplacenou propagaci.

U nás v MarketingPPC se zájemci vždy předem probereme, co od spolupráce očekávají. Nemálo podnikatelů, kteří nemají s online marketingem zkušenosti, se domnívá, že po spuštění reklam se jim objednávky jen pohrnou.

Často iluzorní představa, kterou vyvracíme hned na začátku – většina odvětví je dnes natolik konkurenční, že může trvat měsíce i roky, než se podaří prosadit právě ten jejich business.

9. Po oslovení několika agentur mi nabízí tu stejnou službu za rozdílnou cenu. Rozdíl bývá i více než dvojnásobný. Koho si mám vybrat?

Tady je každá rada drahá. Zkuste jednoduché pravidlo – nejnižší cena je podezřelá. A vysoká cena nemusí odrážet odbornost nebo zaručovat kvalitu. Potom záleží, jak velký máte rozpočet. U menší kampaně se nevyplatí najmout si nejdražší agenturu, byť kvalita její práce tomu může odpovídat.

Pro představu – hodinové sazby kvalitních freelancerů nebo agentur se pohybují nejčastěji kolem 1.500,- Kč. Ti nejlepší si řeknou o 2 – 5tis. Kč a pokud jsou opravdoví profíci, zákazníci si je najdou. A nemají ani důvod podbízet se nižší cenou.

Projděte si stránky agentury a všímejte si i ostatních věcí. Co nabízí navíc? Jak dlouho je na trhu? Čím se může pochlubit? Může prokázat svoji odbornost certifikáty?

Každý klient vnímá jako bonus něco jiného. Obecně se jedná např. schopnost cizojazyčných reklam, poskytnutí zajímavého obsahu zdarma – rady, tipy, webináře.

10. Chci spolupracovat s agenturou. Jak mám poznat tu „pravou“?

Pokud jste se rozhodli pro agenturu, ještě nemáte vyhráno. Bohužel existuje i spousta takových, které vás kromě nervů připraví o hodně peněz. Zbytečně. Čeho si tedy všímat?

Prvotní reakce

Oslovili jste agenturu a čekáte na reakci.. týden. Jistě mi dáte za pravdu, že cenu za nejlepší první dojem tato společnost zřejmě nezíská. Samozřejmě se můžete „trefit“ do dob dovolených, neplánovaných nemocí atd. Ale ani to není omluva.

Agentura by měla vždy reagovat co nejdříve. Nejpozději do dvou dnů.

Flexibilita

Na začátku spolupráce se zajímejte o případné ukončení vašeho smluvního vztahu. Kvalitní agentura nemá důvod cokoli tajit nebo vám ztěžovat přechod k jiné agentuře. Pokud ve smlouvě najdete složité podmínky pro rozvázání spolupráce, smluvní pokut nebo zákaz konzultace kampaní s jinou agenturou, ruce pryč.

V MarketingPPC mohou klienti ukončit spolupráci okamžitě a protože jsou reklamní účty jejich, jednoduše nás z nich odstraní.

Transparentní komunikace

Je pravdou, že spousta věcí se lépe řeší osobně. Než měsíční e-mailový pingpong plný nedorozumění je určitě lepší si minimálně zavolat a nejasnosti upřesnit. V dnešní době není problém dohodnout si online setkání prostřednictvím např. Skype.  Kromě času ušetříte i cestovní náklady na schůzku.

Chcete, aby vám agentura co nejlépe pomohla? Není od věci si připravit odpovědi na pár základních otázek, bez kterých se budete hýbat z místa jen velmi pomalu. Konkrétně:

  • Co si od PPC reklamy slibujete – chcete více objednávek? Nebo chcete, aby si návštěvníci stránek např. stáhli e-book? Odeslali poptávku?
  • Jaký máte rozpočet? Nezapomínejte, že část platíte přímo reklamní společnosti (Google, Seznam, Facebook). Větší část za práci agentury.
  • Běžnou praxí bývá, že si agentura vyžádá hned na začátku přístup do Google Analytics (pokud máte). Samozřejmě nemusí, ale posouzení historie vašeho webu a třeba i minulých PPC pokusů umožní správně stanovit cenovou nabídku za spolupráci.
  • Jakou máte marži? Toto číslo je velmi důležité – od toho se odvíjí celá finanční rozvaha vašich placených kampaní. Jinými slovy – kolik peněz si můžete dovolit investovat do reklamy, aby se vám vyplatila? Pokud nedokážete spočítat, nevadí, kvalitní agentura tuto matematickou záhadu vyřeší za vás, vy jen dodejte % marže.
  • V agentuře pracují profesionálové a jako takoví na první pohled vidí na vašem webu i to, co vy už možná ani nevnímáte. Pokud vás tedy upozorní na určité nedostatky, které by mohly bránit 100% výsledkům PPC reklam, snažte se je brát v potaz a co můžete, dolaďte. Určitě neprohloupíte :)
  • Počáteční rozběh kampaní se mnohdy neobejde bez pomoci webaře – počítejte proto s náklady navíc na jeho práci.

Vyjasněno? Jdeme do finále – kolik vás to bude stát. Každá agentura postupuje při stanovení cen za svoje služby jinak. V dalším textu se dozvíte něco o základních modelech cenotvorby. Sami se pak rozhodněte, na který kývnete.

Pomůžeme s nastavením a správou PPC kampaní

Požádejte o nezávaznou nabídku

Možné způsoby platby za služby agentur

Existuje několik možností odměňování práce PPC agentury. Vždy záleží na vaší domluvě s danou firmou, každá má jiný systém. Jen pro představu uvedu pár nejčastějších finančních modelů.

Placení za prokliky

Tento způsob stanovení odměny se již téměř nepoužívá. Pokud chcete větší návštěvnost vašeho webu, přivést co nejvíce potenciálních zákazníků, můžete se domluvit na tomto modelu. Princip je jednoduchý – agentura prodává stanovený počet prokliků za pevnou cenu. Její zisk tvoří rozdíl mezi takto dohodnutou cenou a skutečnou cenou, která se za proklik zaplatila.

Velkou nevýhodou pro vás je kvantita na úkor kvality. Agentura sice kampaněmi přivede na váš e-shop návštěvníky, ale už neřeší jejich přínos. Jestli vůbec mají o váš produkt (službu) zájem. Protože jen „kliky“ vás neuživí.

Měsíční paušál

Nejčastější a nejférovější model pro obě strany. Agentura po posouzení složitosti vašeho případu (tj. na základě webu, sortimentu, dat ze statistik) nastaví cenu za měsíční správu, nejlépe rozepsanou na konkrétní položky. Vy tak přesně víte, za co platíte.

Hodinová sazba

Se sazbou za hodinovou práci se setkáte zejména PPCčkařů na volné noze. Jejich cena se odvíjí od zkušeností – u kvalitních není výjimka 3tis. Kč za hodinu. Pokud se z finančních důvodů rozhodnete dát šanci začátečníkům, doporučuji pro menší kampaně. Agentura nebo zběhlejší freelancer by sice odvedl lepší práci, ale při nákladech na kliknutí (v řádech tisíců) by se vám investice do odborníků nevrátila.

Provize z dosažené konverze

Záměrně neuvádím zisk, u toho je princip jasný – pokud vy díky kampaním vyděláte, agentuře náleží určitá provize. Motivace jako hrom!

Na druhou stranu je tento model pro agenturu dost neférový. I když jde oběma stranám o zisk, agentura jen těžko ovlivní např. prodejnost daného produktu, sezónnost, obchodní plán podnikatele nebo další neočekávané vlivy. Co když některý měsíc klesnou prodeje jen proto, že si majitel vzal dovolenou nebo najal neschopného pracovníka? Agentura svoji práci odvede tak jako tak.

Na který model agentuře kývnete? Každý sebou nese klady a zápory. Nejčastěji se setkáte s modelem paušálu za měsíční správu (freelanceři si většinou účtují „hodinovku“). Vždy však trvejte na pravidelném reportování a ujistěte se, že jste se vzájemně pochopili co do plnění cílů.

Pokud vás zajímají „nekalé praktiky pro pokročilé“, doporučuji tento článek od Zbyňka Hyráka (sama jsem z něj trochu čerpala) – https://www.optimalizovany-web.cz/nejcastejsi-levarny-ppc-agentur-a-freelanceru-pri-sprave-ppc-kampani/

 Držím palce.

Kamila Hájková

Kamila Hájková

Kamila se v MarketingPPC věnuje školení začínajících a mírně pokročilých uživatelů, správě menších PPC kampaní, psaní článků a newsletterů.