Ve čtvrtek 22. září 2022 jsem se účastnil 6. ročníku konference PPC Restart v Praze, kterou pořádá digitální agentura Taste. I letos se podařilo pozvat pestrou škálu přednášejících se zajímavými tématy, díky kterým byl program velice komplexní. Těm, kteří se nestihli zastavit, jsem sepsal postřehy z jednotlivých přednášek.
Nevím, jak ostatní účastníci, ale cítil jsem, že jsme se v každé přednášce částečně dotýkali možné budoucnosti PPC specialistů a náplně jejich práce. Ostatně o tom v úvodu mluvil Honza Svoboda, který se domnívá, že díky automatizaci a umělé inteligenci je pravděpodobné, že se PPC specialista posune spíše do pozice marketingového stratéga nebo konzultanta. S čímž nemohu než souhlasit. Ale pěkně popořadě.
Proč a jak využije PPC specialista BigQuery (Tomáš Hurt)
Nástroj BigQuery zatím používáme u našich klientů jen okrajově, byť to chceme napravit. Věříme, že v budoucnu bude nedílnou součástí naší práce to, jak kvalitní data dodáme do systémů. Tomáš zmínil 3 zajímavé příklady využití BigQuery, které určitě vyzkoušíme:
- štítkování top produktů v Google Nákupech,
- report dostupnosti produktů,
- výpočet marže na kampaních.
Zvyšujte výkon kampaní díky optimalizaci vstupních stránek (Jan Kvasnička)
Honzu Kvasničku znám již od svého studia na Digisemestru, kdy jsem si oblíbil jeho styl vystupování s důrazem na praktické ukázky. A Honza opět nezklamal, když ukázal konkrétní změny vstupních stránek a jejich dopad na konverzní poměr webu. Řečeno toho bylo opravdu hodně, ale vypíchnu 2 hlavní myšlenky:
- PPC specialista mívá často přesah a neměl by se tedy bát mluvit s klientem i o jiných věcech než jen PPC.
- Vyplatí se vytvořit vstupní checklist než s klientem půjdu do spolupráce.
Potvrzuji, že oba body děláme 😊

Jak najít rovnováhu mezi clickem a klikem (Radek Laci)
Po zkušenostech z Data Restartu jsem tušil, že tahle přednáška bude pohyblivá – a byla! Radek samozřejmě věděl, že u práce z 99 % sedíme a vysvětlil nám, jak se nám při práci kumuluje napětí a stres v těle. Proto nám hned ukázal několik pohybů, které můžeme (a měli bychom) dělat při práci. Teď už vím, že to chce zpomalit a hýbat se přirozeně, ideálně každých 15–20 min. Za vše mluví Radkovo motto: „Když moc tlačíš, vyjde z toho h****.“
Jak maximalizovat výkon RSA reklam (Petr Bureš a Julie Kneblová)
I když už jsem viděl videozáznam z přednášky z PPC campu, bylo dobré si vše znovu připomenout. RSA reklamy (responzivní reklamy ve vyhledávání) jsou totiž po Performance Max kampaních a změnách v cookies jednou z nedůležitějších změn pro PPC specialisty za poslední dobu.
Kromě praktických tipů ke zvýšení kvality relevance (pinovat minimálně 1. pozici nadpisu, snažit se mít rozmanité a unikátní nadpisy) nám Petr a Julie pro jistotu připomněli jeden ověřený postup: Prověřujte → Analyzujte → Testujte. Doplním, že tohle u nás aplikujeme nejen u RSA reklam :)
Ako vyškálovať TikTok ads z 0 na 500 tis. Kč mesačne (Milan Cidilo)
Stává se nám čím dál častěji, že během konzultace přijde otázka na TikTok. Tato sociální síť roste neskutečným tempem – aktuálně ji v ČR používají skoro 2 miliony uživatelů. Milan doplnil i zajímavá demografická čísla k uživatelům:
- cca 1 milion je ve věku 18–24 let,
- cca 200 000 je ve věku 35–45,
- cca 100 000 je ve věku 45–55 let.
Což jasně dokládá, že TikTok už dnes není jen pro děti a stává se důležitým marketingovým kanálem. Milan nám ukazoval, jak efektivně pracovat s kreativou reklam, na jaké metriky se zaměřit a jak měřit výkon.
Moderní marketing (Milan Formánek)
Milana jsem poprvé potkal na Newton University při studiu oboru Moderní marketing. Jeho myšlení o marketingu se shodovalo s mým a často některé postupy aplikuji při konzultacích s našimi klienty. Milanova přednáška byla interaktivní, zábavná a k zamyšlení. Dle mě jsou nejdůležitějšími závěry:
- reklama je investice,
- čím víc jsou zákazníci vystaveni značce, tím větší je pravděpodobnost nákupu,
- největší dopad na tržby mají emoce.
Jak využít Zboží.cz na maximum (Lucie Hvězdová)
Lucie se zabývala zásadní změnou na Skliku – postupný konec Produktových inzerátů a jejich nahrazení Zboží inzeráty, které se vydávají na stránkách Seznam, Seznam Obrázky a Sbazaru. Několik doporučení od Lucie:
- U menších a středních klientů doporučuje nastavit maxCPC v Skliku na úrovni kategorií. U velkých klientů doporučuje nastavit maxCPC na Zboží na úrovní produktů.
- Zboží inzeráty musí být dobře nastavené hlavně ve Zboží.
- Do Sbazaru je možné posílat bazarové nebo repasované zboží.
Share of Search – Nejdůležitější metrika, o které jste nikdy neslyšeli (David Janoušek)
Metrika Share of Search vznikla poměrně nedávno (2020), na svědomí ji mají Les Binet a James Hankins. I když ji znám, o jejím možném uplatnění pro PPC účely jsem nikdy neuvažoval, proto jsem byl zvědavý, co se od Davida dozvím. Metriku uplatníme hlavně v dlouhodobém horizontu a hodí se k určení postavení firmy na trhu.
Je potěšující, že data pro metriku Share of Search lze získat ze známých zdrojů (Marketing Miner, Collabim, Google Trends nebo Google Keyword planner) a tím pádem s ní lze dobře pracovat i při vyhodnocování kampaní v PPC. Podle výsledků od Davida může mít široké zacílení větší vliv na celkové výsledky. Což určitě plánujeme vyzkoušet i my.
Produktová analytika na sociálních sítích (Lukáš Bartošek)
Lukáš krásně shrnul současný stav v reklamních systémech – automatizace, black box kampaně, Cookie-less doba. Shoduji se s ním, že role PPC specialistů se bude posouvat na strategickou úroveň. Dle jeho slov je žádoucí být na tento vývoj připraven, a k tomu se hodí právě produktová analýza. Lukáš doporučuje co nejvíce zanalyzovat produktové portfolio a zodpovědět si minimálně na tyto otázky:
- Zobrazují se bestsellery?
- Zobrazují se nové produkty?
- Využívá Facebook opravdu ty produkty, které se teď hledají?
Díky tomu bude docházet k efektivní manipulaci s investicí do reklamy s co největší návratností.
Využijte maximální potenciál kampaně Performance Max (Jan Janoušek)
Troufnu si říct dle účastníků okolo sebe, že tohle byla ta přednáška, na kterou všichni čekali. Kampaně Performance Max rezonují mezi PPC specialisty zvláště teď po konci kampaní SMART Nákupy.
Kromě mě již známých věcí se mi líbil Best Practice podle Taste, zmínka o testování kampaní pro sbírání leadů (mám chuť vyzkoušet, i když do bude výzva) a že nevylučují brandové výrazy (poměrně se ohledně toho debatovalo – platí osvědčené pravidlo „testovat“). S Honzou se shoduji v tom, že Performance Max kampaně by se měly brát jako dlouhodobá kampaň.
P.S.: Oceňuji asociace s Pánem prstenů napříč celou prezentací 🙂
Jak rychle se dá na Pinterestu vydělat milion (Blanka Kudrnová)
Hlásím, že Blanku bych chtěl vidět přednášet častěji – všichni v sále jsme se shodli, že její výstup byl nejzábavnější. Ale prim hrál samozřejmě obsah přednášky. I Pinterest je jedním z marketingových kanálů, které u klientů aktivně spravujeme a jsem rád, že jsme viděli, jak to dělá Bonami. Pinterest je zajímavý v tom, že až 70 % uživatelů zde aktivně hledá inspiraci a chodí tam nerozhodnutí zákazníci.
Blanka tedy doporučuje, abychom se zaměřili na co nejlepší vypilování profilu a jeho struktury, obsah (stačí Canva) a katalog (po zapnutí došlo ke značnému nárůstu trafficu). Jedním z důvodů, proč začít používat Pinterest, je to, že je relativně levný a dlouhodobě kumuluje zajímavý traffic.

5 tipů na efektivnější B2B online marketing (Tomáš Komárek)
Naši klienti se pohybují většinou ve světě e-commerce, ale cca 10–15 % z nich jsou klienti z B2B sektoru, proto jsem byl rád, že i tohle téma na konferenci zaznělo. Hned jak Tomáš řekl, že on-line marketing v B2B segmentu není jen o generování leadů, věděl jsem, že si budeme rozumět. Rozhodně jsem z přednášky získal více než jen 5 tipů.
Za zmínku stojí i to, že Tomáš doporučuje nevylučovat leady z remarketingových publik, protože tím můžeme podpořit prodej. A jako další bych uvedl, že je důležité spolupracovat s obchodním oddělením – můžeme jim pomoci zjednodušit práci nebo kontrolovat kontaktování leadů, které jsme získali z kampaní.
Už se těším na další PPC restart! Třeba se tam tentokrát potkáme 😊
