fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Slovníček pojmů v on-line marketingu » Jaký je rozdíl mezi B2B a B2C

Jaký je rozdíl mezi B2B a B2C

Výraz B2B pochází z anglické zkratky Business to Business (firma firmě), tedy jedná se o obchodní a marketingové aktivity, při kterých jedna firma oslovuje druhou firmu. Podobně existuje i B2C Business to Consumer, který je zaměřený na nefiremní zákazníky – koncové spotřebitele.

Rozdíl mezi B2B a B2C marketingem

Je potřeba si uvědomit, že B2B a B2C marketing mají více společného než odlišného. Ve skutečnosti totiž ještě nikdy nepřišla firma jako taková do obchodu, aby si něco koupila – o koupi rozhoduje majitel, obchodní ředitel, nákupčí nebo jiná pověřená osoba. Jinak řečeno stejně jako v B2C marketingu, je i v B2B cílovou skupinou člověk.

Stejně tak neplatí často zmiňované klišé, že zatímco v B2C vztazích se zákazníci rozhodují na základě emocí, v B2B vztazích jde především o racionální rozhodování. Pokud by to byla pravda, jak je možné, že většina ‚racionálních‘ firem nepřežije 5 let? Proč drtivá většina ‚racionálních‘ e-shopů prodělává? Firmy jsou tedy racionální jen do té míry, do jaké míry jsou racionální lidé v nich působící.

Odlišnosti B2B a B2C marketingu

Přístup k B2B marketingu se samozřejmě liší od B2C marketingu; ale úplně stejně se liší marketing zaměřený třeba na seniory od marketingu zaměřeného na hráče počítačových her. Ve všech případech je potřeba marketingové sdělení a použité reklamní médium přizpůsobit cílovému publiku.

Rozhodovací proces: B2B má často delší a složitější rozhodovací procesy s více zúčastněnými osobami.

Vztahy a loajalita: B2B klade větší důraz na dlouhodobé vztahy a loajalitu zákazníků.
Komunikace a obsah: B2B marketing často využívá více informační a odborný obsah, zatímco B2C se soustředí více na emotivní a zážitkový marketing.

Hodnota transakce: B2B transakce bývají finančně větší a méně frekventované než B2C transakce.

Kanály prodeje: B2B obchodování může zahrnovat přímé prodeje, dlouhodobé smlouvy a složitější logistiku, zatímco B2C se často opírá o e-commerce a maloobchod.

Rozdíl lze shrnout konstatováním, že než si lámat hlavu s teoretickými rozdíly mezi B2B a B2C marketingem a řídit se často nepravdivými zjednodušujícími pravidly, jako že nemá smysl provozovat B2B marketing na síti Facebook, je lepší dobře definovat cílové publikum, zamyslet se, kde se cílové publikum nachází a jaké marketingové sdělení bude fungovat nejefektivněji.

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:
Správa PPC kampaní pro menší firmy

od 11.900 Kč 4.900 Kč měsíčně

Připravili jsme zvýhodněný balíček pro firmy a živnostníky, kteří provozují PPC kampaně s menšími rozpočty.

Přijďte 27. - 28.2. za kolegou Michalem na stánek MarketingPPC v konzultační zóně Czech On-line Expo 2024!

Vstupenky se slevou 50% při použití kódu MPPC50