Anglický výraz Positioning (česky umístění na trhu) definuje konkurenceschopnost produktu nebo služby v porovnání s ostatními „soupeři“ na trhu ve stejném oboru.
V dnešním silně konkurenčním prostředí e-commerce scény, kde se firmy často potýkají s podobnými produkty či službami, je více než žádoucí odlišit se od ostatních. Pozice na trhu ovlivňuje povědomí o vašem brandu a také výslednou výši příjmů. Vytvořte si značku, která potenciální zákazníky osloví a bude jim sympatická.
Jak se na trhu prosadit?
- Kvalitní USP. Jedinečný prodejný argument lze považovat za úplný základ. Vymyslete takový prodejní argument, který vás odliší od konkurence a zároveň odpoví na otázku: „Proč by si zákazník ze všech možností, které mu trh nabízí, měl vybrat právě můj produkt (službu)?“
- Cenová strategie. Při nákupu se lidé často rozhodují dle poměru cena/výkon. Ideálním stavem je vysoká kvalita za rozumnou cenu. Pokud tentýž nebo hodně podobný produkt nabízíte značně dráž než váš konkurent, tak je víceméně jasné, kde člověk nakonec nakoupí. Zákazníci už také mnohdy vědí, že vyšší cena automaticky nezaručí kvalitní produkt či službu. Často se rozhodují podle recenzí, používají zbožové srovnávače typu Heureka a hlavně nejvíce dají na doporučení svých známých.
- Použití produktu. Při propagaci vaší značky/produktu lidem vysvětlete, jak ho člověk může užívat a zdůrazněte jeho snadné použití. Žijeme v uspěchané době, kdy mnoho z nás nemá rádo složité věci, nad kterými se musí dlouze přemýšlet a studovat. Čtenáři vaši stručnost ocení. Co zkusit videonávod?
- Zohlednění potřeb. Představte si, že chcete mít doma čisto, ale nechce se vám uklízet. Denní dilema téměř každé domácnosti :). Uklidit co nejrychleji a bez námahy – to je vaše potřeba. Firma, která vám v tu chvíli nabídne robotický vysavač, vás zaujme a začnete přemýšlet o nákupu. Nebo někde vidíte reklamu na úklidovou firmu. Záleží na vaší finanční situaci a dalších faktorech, nicméně jste v tuto chvíli „nalomení“ situaci vyřešit.
- Kvalita. Zejména v případě, kdy se pohybujete ve vyšších cenových kategoriích je třeba zdůraznit kvalitu vašich služeb a jak moc dokážete usnadnit život. Vysvětlit, proč by měl někdo nakoupit zrovna u vás a v čem jste jiní (= lepší) než ostatní. Vyšší cenu musíte vyargumentovat. Spoléhat jen na kvalitu nemusí stačit, tu zákazníci považují za standard.
- Hodnoty. Vaše značka by měla odpovídat životnímu stylu a hodnotám cílové skupiny. Například vegetariána neoslovíte hovězím steakem. Stále více lidí dbá na udržitelnost a ekologii. Pokud balíte do recyklovatelných obalů, podělte se o to se svými zákazníky. Budou vás mít o to radši.
Vytvořením stabilní a pevné pozice na trhu není jen o schopnosti porozumět aktuálním trendům na trhu, ale také o kreativitě a strategickém uvažování nad jejím budováním. Jedině tak dosáhnete dlouhodobého úspěchu a udržíte krok s dobou a konkurencí.