Letošní prezentace na PPC Restartu byly opět pestré a spojovalo je téma automatizace a umělé inteligence (vzpomněl jsem si na slova Honzy Svobody z minulého PPC restartu). Agentura Taste přesunula 7. ročník konference do krásných prostor La Fabriky a samozřejmě ani tentokrát jsem u toho nemohl chybět.
AI jako klíč pro efektivní marketing (Matouš Ledvina)
Matouš nám prozradil, že analytická a prediktivní AI v Google je tu s námi už nějako dobu a že ji využíváme poměrně často v našich Google Ads účtech: Performance Max kampaně, kampaně na aplikaci, volná shoda, ROAS nebo rozšířené konverze. Neexistuje žádný osvědčený postup, ale abychom co nejlépe využili všech možností AI v Google Ads, vyplatí se soustředit na zadávání správných dat (kvalita a kvantita) na vstupu a potom na správné měření a vyhodnocování na výstupu.
Ako vyškálovať PMAX tak, aby sme dosiahli dvojnásobný obrat? (Lukáš Hvizdoš)
Perfektní praktickou prezentaci o Performance Max (PMax) kampaních si pro nás připravil Lukáš, a ukázal, jak je možné škálovat tento typ kampaní. Nejvíc mě zaujaly tyto 2 tipy:
- První tip se zaměřuje na produkty, které měly v posledních 30 dnech nulový počet prokliků. Vytvoří se pro ně pomocný feed, který je nastavený v samostatné PMax kampani. Cílem je vyzkoušet, zda se nepodaří některé z produktů probrat k životu.
- Druhý tip poukazuje na to, že úpravou názvu produktu ve feedu můžeme ovlivnit dotazy, na jaké se produkt zobrazuje.
Videoreklama na YouTube – přemýšlíme nad ní správně? (Ondřej Sláma)
Jak dlouho se lidé na videoreklamu dívají? Jaká je šance na její zapamatování? Jaký je brandový dopad v kampaních? Komu se videoreklama zobrazuje? Nad těmito otázkami jsme přemýšleli společně s Ondrou. A co jsme se dozvěděli?
Určitě je dobré zapnout plánovač zásahu (pokud to jde) a začít porovnávat kampaně mezi sebou. Snadno tak zjistíme, co se vyplatí (zejména srovnání bidování na základě CPM nebo CPV). Je dobré si také dát pozor na interpretaci metriky VTR na Smart TV. Může být totiž až o 15–30 % vyšší kvůli odlišenému chování uživatelů v důsledku rozdílného způsobu používání zařízení než u PC nebo mobilu.
Co musí o Google Analytics 4 vědět každý PPC specialista? (André Heller)
André nám připomněl, že se blíží konec Google Universal Analytics (UA) a ukázal nám praktické tipy, na co se zaměřit v nových Google Analytics 4 (GA4), nebo jak řešit případné nedostatky v měření. Určitě stojí za připomenutí, že metriky v UA a GA4 jsou neporovnatelné kvůli jiným metodám měření, jinému tipu učení atp., odchylky jsou tedy přirozené. Osobně jsem rád, že jsem se konečně dozvěděl, jak vytvořit použitelný report kampaní z Google Ads přímo v GA4. Jo a u úvodního videa jsem se pěkně zasmál (mrkněte).
SATO aneb jak přemýšlet nad stavbou účtu Google Ads (David Janoušek, Jan Janoušek)
Kluci Janouškovi nám ukázali souhrn způsobů, jakými se dá přemýšlet nad stavbou účtů:
- Hogakure + Hogakure RLSA: využívá se volná shoda a DSA feed.
- Royal Berl + Royal Shop: získání levného trafficu pomocí využití volné shody.
- Keyword champions: cílení na top klíčová slova v různých shodách.
- SATO: kombinace jednotlivých způsobů.
Kluci ukázali způsob SATO u malého, středního a velkého klienta, a na co si dát pozor při jeho používání. Výše popsané způsoby testujeme i u našich klientů a výsledky se opravdu liší účet od účtu.
Jak zvýšit výkon digitálních médií o desítky procent (Tomáš Sýkora)
Tomáš z VMLY&R ukázal praktické příklady reklam (Česká spořitelna a její Mladá dáma). Obsah prezentace z mého pohledu nebyl úplně vhodný pro PPC restart (viděl bych ho spíš na Brand restart), ale bavil mě. Tomáš například připomenul, jak je důležité si dopředu říci, jaká kreativa bude použita v jakém marketingovém kanálu, protože každý vyžaduje jiný přístup. Například formát stories by měl mít jasné sdělení hned na začátku, produkt jasně viditelný a využívat kreativní assety (něco, co propojuje všechny kampaně napříč kanály).
Marketing Mix Modeling: Budoucnost vyhodnocování kampaní? (Tomáš Beňo)
V marketingu existuje několik pohledů, které mohou pomoci při rozhodování, nejčastěji využíváme atribuční modelování. Tomáš ukázal, jak měřit efektivitu kampaní na základě správného rozložení výdajů – Marketing Mix Modeling (MMM).
Výsledkem mohou být konkrétní doporučení pro ROI nebo určení optimální cesty propagace. MMM má dlouhou historii a využívaly ho hlavně velké firmy (pro měření TV a offline), ovšem dnes je dostupnější i pro menší a střední firmy. Podmínkou je mít minimálně historii dat starou 2 roky a využívat více marketingových kanálů.
Naši IT kluci se určitě budou inspirovat pro vylepšení našeho dosavadního řešení, které máme u několika klientů a využívá principy MMM.
AI pro PPC: Mezi hypem a realitou (Ladislav Vitouš)
Láďa popsal praktické využití AI nástrojů pro PPC specialisty. Mezi hlavní využití samozřejmě patří bidování, cílení reklamy, tvorba publik nebo vyhodnocování relevance klíčových slov.
Sekundárně lze AI nástroje využít například pro hledání nových klíčových slov, tvorby vstupních stránek nebo psaní reklamních textů (Láďa nám ukázal své promty pro ChatGPT). Taky se mi líbil tip na dokreslení obrázku pomocí AI – což se může hodit, když nemáte od klienta vhodné podklady.
Zasáhněte svoji cílovou skupinu přesně a spolehlivě (i bez cookies) (Jiří Novotný)
Jirka ze Seznamu nám ukázal možnosti RTB cílení a jeho výhody v RTB (například možnost mixování segmentů dle potřeby). Každopádně jsme viděli i ukázku možností využití pro Sklik kampaně. Zde bych určitě vyzdvihl moje oblíbené cílení v obsahové síti podle klíčových slov z vyhledávání. Dlouhodobě nám tyto typy kampaní fungují výborně a hodně je využíváme na akvizici.
Optimalizujte nejen kampaně, ale i sebe (Libor Mattuš)
Na Restartech jsem si oblíbil, že vždy přijde nějaký mimooborový host – tentokrát jsme se ponořili do tajů biohackingu s Liborem Mattušem. S Liborem jsme si rovnou vyzkoušeli několik cvičení, která nám pomohou k lepšímu soustředění a zlepší naší psychickou odolnost. Určitě začnu postupně zkoušet chladovou terapii (stačí denně na 20–30 s dávat ruce do ledové vody).
Jsou PPCčkaři diamanty ve světě reklamy? (Petra Nulíčková)
Na přednášku Petry jsem se těšil z pohledu spolumajitele firmy, protože každá informace k náboru PPC nebo marketingových specialistů se hodí. Potvrdilo se mi, že nejsme sami, koho trápí nedostatek kvalifikovaných lidí v oboru. Ano, PPC specialisté jsou diamanty ve světě reklamy. Často však nejsou dostatečně vybroušeni a z pohovorů s kandidáty vím, že jim často chybí některé klíčové dovednosti (např. byznysové přemýšlení, pokročilá práce s daty, chuť se dále vzdělávat atp.).
Facebook Ads: Jak z rozpočtů vytěžit maximum i v roce 2023 (Aneta Hemerová)
Jsem rád, že Aneta řekla to, co mnozí z oboru nechtějí říct nahlas nebo co klienti nechtějí slyšet – dnes je třeba investovat více peněz, abyste měli stejné tržby jako v předchozím roce. To je holý fakt. Netýká se to jenom Facebook Ads, ale i dalších kanálů. V této době bychom tedy neměli zapomínat na to, že základní pilíře Facebook reklam se nemění: nabídka + strategie + kreativa. Určitě souhlasím s Anetou, že je důležité věnovat pozornost i samotnému webu – vzhledu vstupní stránky, kvalitě produktových fotek, ceně za dopravu atp.
Tak zase příště!
PS: Pochvalu posílám samozřejmě i moderátorovi konference Michaelovi Kochovi, který jako vždy energicky a s humorem provázel celou konferencí a perfektně vedl rozhovory s přednášejícími.