Media mix je marketingový termín pro kombinaci médií a kanálů, které můžeme využít při plnění našich marketingových cílů a oslovení naší cílové skupiny. Výběr vhodného Media mixu přispívá k větší efektivitě kampaní, a to díky vzájemné podpoře a doplnění vhodně zvolených kanálů.
Pokud dobře zvolíme Media mix, oslovíme správné publikum tím správným způsobem.
Media mix vždy tvoříme individuálně a „na míru“ podle konkrétních kampaní – jejich cílů, oslovované skupiny a rozpočtu, který máme na danou akci k dispozici.
Kanály pro Media mix
- Televize – reklamní spoty, sponzoring pořadů, product placement… finančně náročná volba, která ale osloví opravdu široké publikum.
- Rádio – spoty, soutěže, sponzoringy programu/pořadu – levnější možnost, jak oslovit široké publikum, ale chybí zde vizuální prvek.
- Tiskoviny – nejen inzerce v novinách, ale i letáky, brožury a jiné tiskařské produkty nabízí prostor pro komunikaci vaší kampaně.
- Outdoorová reklama – billboardy, polepy, bannery, obrazovky a jiné… nabízí dobře viditelný prostor pro vaše sdělení.
- Místní média – regionální televize a rádia, obecní a městské zpravodaje či výlepové plochy představují skvělý komunikační kanál pro cílení na lokální trhy a publika.
- Event marketing – veletrhy, promo akce, roadshow a další… využitelný kanál pro přímou interakci s cílovým publikem.
- Direct mail (reklama do schránky) – i v dnešní době funkční forma komunikačního kanálu, proto ji stále využívá mnoho velkých firem (Magnet, Witt, Bonprix apod.).
- E-mail marketing – kanál, který umožňuje přímo a osobněji komunikovat s vlastní databází zákazníků.
- Online reklama – nabízí nespočet možností, jak komunikovat svou kampaň na místě, kde se nachází většina potenciálních zákazníků – na internetu.
- Sociální sítě – výborný potenciál pro šíření sdělení kampaně, výhodou je možná interakce s publikem, která u mnoha jiných kanálů schází,
- Influenceři – specifický kanál, který však při vhodném a citlivém zapojení do kampaně nabízí příležitost, jak účinně oslovit vybrané publikum.
- a spousta dalších…
Záleží jen na nás, jaká média a kanály zvolíme, každé má svá specifika, výhody i nevýhody.
Sledování výkonu a optimalizace Media mixu
Ačkoliv je některé kanály poněkud složitější měřit, při troše kreativity si mozaiku jejich podílu na kampani složíme. Musíme se zaměřit na jiná kritéria v případě inzerce v místních novinách a v případě reklamy ve vyhledávání.
V případě novin můžeme například sledovat počet (navýšení) vyhledávání naší značky v dané lokalitě či navýšení prodejů v rámci dané lokality. V případě vyhledávání je sledování výsledků samozřejmě jednodušší…
A co můžeme sledovat, můžeme i porovnávat, vyhodnocovat a optimalizovat (například vyřazovat neefektivní kanály, přerozdělovat vhodněji finance mezi účinné kanály atd.). A optimalizaci samozřejmě doporučujeme, stejně jako testování nových, neotřelých kanálů!