Při procházení Google Ads účtů se občas setkám s tím, že u kampaní svítí hláška Omezeno rozpočtem. Spoustu uživatelů Google Ads nenapadne, že by to mohlo být špatně.
Proč u kampaní s omezeným rozpočtem téměř vždy přicházíte o peníze nebo o zákazníky a co s tím udělat?
Omezený rozpočet se u Google Ads kampaně objeví ve dvou případech:
- Cíleně, kdy skutečně nechci za kampaň utratit víc.
- Sám od sebe, kdy se o kampaň pořádně nestarám a kvůli nějaké změně v trendech dojde k omezení rozpočtu.
Druhý bod nechám nyní stranou, taková kampaň bude mít daleko víc chyb než jen omezený rozpočet :-).
Jak funguje denní rozpočet v Google Ads
Začneme tím, jak Google Ads rozpočet počítají. Některé dny totiž utratíte víc než nastavený rozpočet, tak abyste věděli proč. Pokud máte denní rozpočet 500 Kč, pro Google Ads to není nepřekonatelná hranice; za den vás nechají někdy utratit až 1000 Kč – tedy můžete utratit až dvojnásobek.
V rámci kalendářního měsíce se Google Ads ale postarají, aby se rozpočty zprůměrovaly a vámi zadaná částka nebyla překročena. Jinak řečeno, při max. rozpočtu na den 500 Kč byste za měsíc neměli utratit přes 15.212 Kč (500 Kč x 30,4 dnů).
Co když se denní rozpočet vyčerpá
Co se stane po vyčerpání denního rozpočtu, reklamy se pak půl dne nezobrazují? Záleží na Google, jak přesně bude vaše reklamy zobrazovat. Zpravidla se ale nestane, že by se reklamy na začátku dne ukazovaly ve 100% případů a po zbytek dne se zastavily úplně.
Google během dne odhaduje, jak často se může vaše reklama při současném rozpočtu zobrazit, a podle toho ji bude omezeně zobrazovat během celého dne.
Když to zjednoduším, pokud má vaše kampaň ve vyhledávání rozpočet jen na 50 % zobrazení reklamy, tak vás bude ukazovat každému druhému hledajícímu.
Omezený rozpočet jako jedna z chyb
Omezený rozpočet ve většině případů znamená, že přicházíte o zákazníky nebo o peníze.
První možnost – kampaň funguje, tedy přináší poptávky nebo zákazníky za cenu, při které jste v zisku. Přitom se ale kvůli omezenému rozpočtu zobrazí jen části potenciálních zákazníků. Pokud rozpočet navýšíte, za jedno kliknutí (= i jednoho zákazníka) budete pořád platit podobnou částku, ale můžete zvýšit počet konverzí.
U fungující – ziskové kampaně tedy nemá smysl mít omezený rozpočet, navyšte jej.
Druhá možnost – kampaň je ztrátová. V tomto případě vás nezachrání ani omezený rozpočet. Je to jako napustit děravou vanu jen do poloviny s nadějí, že ušetříte. Bude vás to sice stát celkově méně, ale problém tím sotva vyřešíte :-).
Jestli kampaň nedokáže přivést zákazníka za cenu, při které se vyplatí, je potřeba ji vylepšit nebo vypnout.
Co když skutečně nechci utratit víc
Někdy se nedá s jistotou říci, jestli je kampaň vyloženě ztrátová nebo zisková. Může přivádět zákazníky sice s mírnou ztrátou, ale vy víte, že někteří zákazníci se k vám vrátí, někteří koupí až za delší dobu a někteří o vás řeknou svým známým.
Kampaň prostě nějak funguje, není úplně ve ztrátě nebo nedokážete s jistotou vypočítat návratnost kampaně. Každopádně za ni nechcete utrácet víc než třeba 500 Kč denně, a proto má omezený rozpočet. Snižte nabídku za kliknutí nebo cílovou CPA/ROAS v případě automatizovaných strategií nabídek.
Matematika je jednoduchá. Omezený rozpočet znamená, že by se kampaň mohla ukazovat častěji. 500 Kč na den může přinést 50 kliknutí po 10 Kč nebo taky 100 kliknutí po 5 Kč. Denní útrata je stejná, ale náklady na jedno kliknutí nižší.
Samozřejmě cenu za kliknutí nelze snižovat do nekonečna. S nižší nabídkou se stanete méně konkurenceschopní, reklama se bude zobrazovat na nižší pozici a při určité ceně začne výrazně klesat i počet zobrazení a kliknutí.
Podíl zobrazení ve vyhledávání
Pokud chcete vědět, jak často se vaše reklama zobrazuje popř. jak často se nezobrazila kvůli omezenému rozpočtu, můžete si v Google Ads rozhraní přidat několik sloupečků.
Pod ikonkou Sloupce hledejte volbu „Upravit sloupce“ a poté najděte „Konkurenční metriky“ nebo rovnou konkrétní názvy sloupců, které budou začínat na „Podíl…“.
Díky tomu se dozvíte, jak často ze všech možných zobrazení se vaše reklama ukazovala a do jaké míry se nezobrazovala kvůli omezenému rozpočtu.
Jak se vyčerpání rozpočtu vyhnout
Google Ads kampaně se dynamicky vyvíjí a je jasné, že nebudete každý den rozpočty kontrolovat. Pokud máte kampaní víc, je někdy dobré použít sdílený rozpočet. Samozřejmě je riziko, že se vyčerpá sdílený rozpočet a budou trpět všechny kampaně.
Nejlepší řešení je si překročení rozpočtu zavčas všimnout a kampaň v tu chvíli zkontrolovat. Abyste věděli, jestli je lepší rozpočet navýšit nebo snížit ceny za kliknutí.