Výraz, který ještě před pár měsíci znalo jen několik málo zasvěcených, se v poslední době těší velké pozornosti.
A má proč. Představuje potenciál výrazně změnit nejen oblast online marketingu, ale může i zamávat (pokud Microsoft udrží svůj náskok) s neotřesitelnou pozicí Google jako lídra v oboru vyhledávání.
Co je to ChatGPT
ChatGPT od OpenAI je konverzační jazykový model umělé inteligence, který může zcela zamíchat kartami v oblasti online marketingu v mnoha směrech.
Abych vás neodradil hned na začátku nesrozumitelnou definicí, ChatGPT je jako robot, se kterým můžete vést smysluplnou konverzaci. Je „trénován“ pomocí obrovského množství textu z internetu, knih a dalších zdrojů. Tento trénink robota zdokonaluje a pomáhá mu pochopit, jak lidé mluví a reagují v různých situacích.
Díky tomu ChatGPT působí „lidsky“, protože se snaží odpovídat tak, jako byste se bavili s člověkem. ChatGPT může odpovídat na otázky, vést smysluplnou konverzaci nebo dokonce napsat článek na blog.
ChatGPT v marketingu
Díky své schopnosti generovat smysluplný text může ChatGPT výrazně usnadnit práci a ušetřit čas i v oblasti online marketingu. Jeho postupné zdokonalování může znamenat, že z části nebo zcela nahradí některé pracovní pozice v marketingu.
Proč by nás měl ChatGPT zajímat po praktické stránce, co nám přinese jako podnikatelům nebo marketingovým specialistům? Pomůže s tvorbou obsahu, usnadní tvorbu a správu marketingových kampaní, pomůže při komunikaci s klienty.
V konečném důsledku jeho využití může znamenat úsporu času, kvalitnější služby pro naše klienty a díky tomu více zákazníků.
Podívejme se na pár příkladů, jak můžeme ChatGPT využít v praxi.
Tvorba obsahu pomocí ChatGPT
Kvalitní obsah je základem každé fungující marketingové strategie a ChatGPT může tvorbu obsahu výrazně urychlit a usnadnit. Ať už se jedná o popisy produktů, články na blog nebo příspěvky na sociální sítě, než abychom vymýšleli obsah od nuly, můžeme pomocí ChatGPT vytvořit základní rámec a poté jej jen uhladit/vylepšit.
Neznamená to, že můžeme na tvorbu obsahu zcela rezignovat a spolehnout se na ChatGPT. Nenahradí ani práci kvalitních copywriterů. Vytvořený obsah často působí příliš strojově a většinou jde poznat, že jej nepsal člověk (tím spíš v češtině).
V praxi může ChatGPT tvorbu obsahu zrychlit. Pokud potřebujete napsat článek, vytvořit prezentaci nebo napsat příspěvek na sociální sítě, je dobré začít s ChatGPT, nechat si vytvořit osnovu nebo i celý text a poté jej upravit do „lidské“ řeči.
Pokud jste zkušený copywriter, nemusíte se o svoji práci bát, naopak díky ChatGPT bude vznikat nový obsah v takové míře, že budete mít práce více než kdy předtím. ChatGTP se postará o kvantitu, copywriteři o kvalitu.
Pozor na neoriginální obsah
Mějte při tom na paměti rizika spojená s možnou penalizací ve výsledcích vyhledávání v případě tvorby neoriginálního nebo nekvalitního obsahu. Google a ostatním vyhledávačům nebude až tak záležet na tom, jestli obsah vytvořil člověk nebo robot, ale zda se jedná o kvalitní obsah a přináší něco nového.
Pokud by byla většina článků na webu napsána pomocí ChatGPT, budou si velmi podobné a uživatelům nenabídnou žádnou přidanou hodnotu, nemusí se tedy ve výsledcích vyhledávání vůbec objevit.
V každém případě tvorba kvalitního obsahu je klíčovou součástí každé marketingové strategie a ChatGPT může tento proces významně zefektivnit. Konec výmluvám, že nevíme jaký článek napsat nebo nemáme čas dávat více příspěvků na sociální sítě :-)
ChatGPT a zákaznický servis
Dalším způsobem, jak do budoucna ChatGPT usnadní práci i drobným podnikatelům, je kvalitnější zákaznický servis. Než aby podnikatel zodpovídal často opakující se dotazy zákazníků, bude moci ChatGPT „vyškolit“ a nechat tuto práci do značné míry na něm.
Využití bude mít jak v oblasti inteligentní nápovědy, tak jako chatbot. Inteligentní nápovědu uvítá jakákoliv firma, která poskytuje složitější produkty nebo služby a zákazníci se na ni často obracejí s dotazy. Pokud máte zkušenost s podporou Google Ads nebo Facebook (Meta) reklam, víte, že se často nejedná o procházku růžovým sadem (zejména v angličtině občas také působí jako robot, s cca poloviční inteligencí oproti ChatGPT).
Pokud dotyčné firmy budou mít „v první linii“ inteligentní ChatGPT, dokáže většinu problémů, který nevyžaduje zásah kvalifikovaného technika, vyřešit rychleji a kvalitněji, než často nepříliš vyškolený člověk na podpoře.
ChatGPT jako inteligentní chatbot
Uplatní se i jako inteligentní chatovací nástroj. Zapomeňte na stávající „chytré“ chatboty, které vesměs nabízejí pouze předem naprogramovanou strukturu odpovědí.
Díky schopnosti porozumět přirozenému jazyku bude ChatGPT působit daleko „lidštějším“ dojmem a zákazníci jej budou vnímat pozitivněji než současné naprogramované odpovídače, které často problém zákazníka nevyřeší a spíše vedou k ještě větší frustraci.
Průzkum trhu
Kromě zákaznického servisu půjde ChatGPT použít také pro průzkum trhu. Robot dokáže daleko rychleji než člověk zpracovat velké množství dat.
Proto se výborně hodí k analýze preferencí a chování zákazníků, nových trendů nebo konkurence. Tyto informace pak mohou pomoci při sestavování marketingové strategie a poskytnou podrobnější data jako podklady pro rozhodnutí o směřování firmy.
Tvorba textů reklam
Reklamní copywriting je další oblastí, ve které může ChatGPT pomoci. Opět nedokáže nahradit zkušené copywritery, nicméně pokud si někdo kampaně řeší sám a nemá velké zkušenosti s tvorbou poutavých reklamních textů, ChatGPT může minimálně nabídnout inspiraci.
Díky své schopnosti porozumět kontextu může ChatGPT generovat text reklamy, který zdůrazňuje klíčové vlastnosti a výhody produktu nebo služby, čímž je pro cílové publikum atraktivnější.
Sebere nám jako marketingové agentuře ChatGTP práci?
Zeptejme se ChatGPT na názor:
ChatGPT není určen k tomu, aby nahrazoval práci marketingových specialistů, ale spíše k tomu, aby jim pomáhal. ChatGPT může být použit jako nástroj pro automatizaci a zefektivnění rutinních úkolů, jako jsou generování odpovědí na dotazy zákazníků nebo tvorba některých typů reklamních textů, což umožní marketingovým specialistům věnovat se strategickým a kreativním úkolům.
ChatGPT není schopen nahradit kreativitu, inovaci a strategické myšlení, které jsou nezbytné pro úspěšný marketing. Takže v podstatě ChatGPT pomáhá marketingovým specialistům, ale nenahrazuje je.
ChatGPT
S tímto se nedá než souhlasit. Jedná se o velmi novou technologii a zatím má spoustu nedostatků. Jako u všeho bude chvíli trvat, než se masově rozšíří a budeme ji využívat i při plánování a správě marketingových kampaní.
A sebelepší robot zatím nedokáže nahradit drobné nuance lidské komunikace.
A co na to Jan Tleskač?
Já jako model OpenAI nemám informace o názorech jednotlivých osob, včetně Jana Tleskače, na tuto otázku. Proto nemohu specifikovat, co by řekl na tuto otázku.
ChatGPT