V tomto článku probereme rozdíly mezi PR a marketingem a ukážeme, proč a jak je vhodné tyto dvě oblasti kombinovat.
Co je to PR?
PR je zkratka z anglického výrazu „Public Relations“ a znamená vztahy s veřejností. PR se zaměřuje na strategickou komunikaci firmy směrem k veřejnosti za účelem udržení nebo kultivace veřejného obrazu a/nebo reakce na veřejný dialog. Oproti tomu marketing zahrnuje činnosti podporující prodej, nejčastěji reklamu.
Jaký je rozdíl mezi PR a marketingem
I když se marketing a PR zdají být podobné, je mezi nimi několik rozdílů:
- Marketing je zaměřen na produkty nebo služby, zatímco PR je zaměřeno na firmu jako celek,
- marketing podporuje prodej a zvyšování příjmů, vztahy s veřejností podporují pozici firmy,
- marketing je obvykle proaktivní, zatímco vztahy s veřejností jsou často reaktivní,
- marketing je často jednosměrná komunikace (oslovujete cílovou skupinu, která neodpovídá), zatímco PR je dialog s veřejností,
- marketing využívá stávající důvěru u potenciálních zákazníků a partnerů, vztahy s veřejností tuto důvěru budují,
- marketing je o vytváření poptávky, zatímco vztahy s veřejností se snaží vytvořit důvěru a povědomí.
- marketing k dosažení cílů často využívá placenou reklamu, vztahy s veřejností jsou obvykle bezplatné s podporou získaných médií (např. zmínky ve zpravodajství nebo zmínky od celebrit, veřejných osobností a influencerů,
- marketing často přichází až ve fázi založení značky nebo společnosti, vztahy s veřejností budujete hned na začátku procesu zakládání společnosti nebo brand buildingu.
- marketing ve ve své podstatě transakční, vztahy s veřejností jsou založené na vztazích,
- marketing i vztahy s veřejností by měly zahrnovat dlouhodobé úsilí o posouvání vašeho podnikání vpřed.
Výhody kombinace PR a marketingu
1. Kombinace PR a obsahového marketingu usnadňuje sdílení nápadů
Úkolem PR specialisty je znát a dokonce předvídat nejnovější trendy napříč odvětvími. To nabízí skvělou příležitost pro spolupráci s marketingovým týmem, aby vytvořili nové nápady na obsahový marketing. Naopak marketingový tým může pomoci PR tím, že mu poskytne informace o spotřebitelských trendech.
2. Zefektivnění obsahové strategie
Obsahový marketing se zaměřuje na tvorbu článků, webinářů a dalších sdělení, které dotváří identitu značky. PR působí jako prostředek (a prostředník) k oslovení klíčových influencerů v odvětví. Kombinací obojího osloví váš obsah a značka cílové publikum skutečně vlivným a efektivním způsobem. Kombinace strategií PR a obsahového marketingu vám také pomůže dostat váš obsah k novému a možná i širšímu publiku.
3. Konzistence sdělení
Veškerá komunikace vaší značky by měla být sladěná. Používejte podobný „tone of voice“ jednak k posílení identity vaší značky, snadnějšímu zapamatování i odlišení od konkurence. Pokud grafik používá ve svých článcích obrázky pokémonů a PR oddělení píše velmi vážně a spisovně, vaše značka působí nekonzistentně.
4. Zlepšení SEO
Při tvorbě obsahu je dobré brát v potaz také SEO. Týká se především práce s klíčovými slovy: jejich výběrem a správnému použití na webu. Další příležitostí pro vaše SEO mohou být také tiskové zprávy, často hojně publikované na internetu. Nezapomeňte proto zdůraznit PR oddělení důležitost zpětných odkazů na váš blog nebo jiné vstupní stránky webu.
5. Měření návratnosti investic
Obecně se PR návratnost investic měří pomocí dosahu a zobrazení. Obsah, který vytváříte, by měl být propojen s PR aktivitami. Toto kombo utváří vaši značku a její vnímání veřejností. Pravdou zůstává, že především offline marketing změřit nelze. Nezbývá než se spolehnout na kvalifikovaný odhad a celkové posouzení dopadu marketingu na vaši ziskovost.
Jak zkombinovat PR a marketing?
- Definujte cíle a snažte se najít shodu
Přestože PR a marketing mají různé účely, měly by sdílet společnou vizi a poslání vašeho podnikání. Měli byste sladit své cíle a sdělení tak, aby se vzájemně podporovaly, posilovaly a vytvářely konzistentní a soudržnou identitu a hlas značky.
Pokud je například vaším cílem zvýšit svůj podíl na trhu, vaše PR strategie by měla zdůrazňovat vaše konkurenční výhody a příběhy od spokojených zákazníků, zatímco vaše marketingová strategie by měla předvádět vaše benefity a fakta, která vás odlišují od konkurence.
- Koordinujte aktivity a kanály
PR a marketingové kampaně byste měli naplánovat předem a pro každou z nich určit nejlepší načasování, frekvenci a formát. Nezapomeňte na propojení mezi různými kanály, jako jsou sociální sítě, e-mailing, blog, podcasty, webináře, tiskové zprávy nebo rozhovory pro média. Sociální sítě použijte např. k propagaci svých akcí a webinářů a ke sdílení tiskových zpráv. Pomocí e-mail marketingu můžete kontaktovat účastníky webinářů a posílat jim informace o novinkách na blogu apod.
- Spolupracujte s partnery
PR a marketing nejsou izolované funkce, ale součást komunikačního ekosystému, který zahrnuje také vaše interní i externí týmy a partnery. Spolupráce napříč je klíčová – díky pravidelné komunikaci získáte přehled o výsledcích nebo zpětné vazbě.
Můžete například spolupracovat se svým prodejním týmem na sladění marketingových zpráv s jejich prodejními návrhy a poskytovat jim relevantní materiály pro styk s veřejností (případové studie). Budujte vztahy také s mediálními a influencerskými partnery.
- Průběžně vyhodnocujte výsledky
PR ani marketing nejsou statické, ale dynamické a vyvíjející se funkce, které vyžadují neustálé sledování, hodnocení a vylepšování. Proto měřte, ideálně relevantními metrikami a ukazateli, jako je dosah, zapojení, konverze, retence zákazníků, reputace a návratnost investic.
Na základě analýzy dat a zpětné vazby identifikujte své silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby. Poté upravte dosavadní strategie a průběžně testujte. Protože v marketingu víc než kde jinde platí: co neotestujete, nevíte, zda bude fungovat.
Zdroje:
https://www.indeed.com/career-advice/career-development/marketing-and-public-relations
https://www.meltwater.com/en/blog/6-good-reasons-combine-pr-content-marketing-strategies
https://www.linkedin.com/advice/0/how-do-you-combine-public-relations-marketing