ChatGPT možná brzy nahradí tradiční klasické vyhledávání na Google, proto tato otázka není nikterak od věci.
- Chcete-li zvýšit šance, že vaše značka bude vidět v ChatGPT, zaměřte se na množství dat, které do digitálního prostoru vypouštíte. Snažte se svou značku spojit s oblíbenými klíčovými slovy.
- Optimalizujte svůj web pro SEO i GEO, abyste zlepšili viditelnost ve výsledcích vyhledávání s umělou inteligencí.
- Jedinečná data, která nabízíte, jsou vstupenkou k tomu, jak vyniknout v přehlcených SERP a zvýšili tak svou viditelnost v SEO i GEO.
To vyvolává otázku: Měly by společnosti zaměřit své úsilí na to, aby se jejich značka objevila v ChatGPT?
Proč může být vaše značka vidět ve vyhledávání ChatGPT?
Existujete již spoustu let. Máte spoustu materiálů, který cílí na klíčová slova ve vyhledávání, spojená s vaším podnikáním. V době psaní tohoto článku je ChatGPT trénován na historických datech až do dubna 2023. Což může znamená, že může mít spoustu informací o vaší firmě. Pokud jste nová nebo méně známá značka, co dnes uděláte, neovlivní výsledky ChatGPT. Ovlivní je možná až příští aktualizace, která stojí miliony dolarů a probíhá pouze jednou ročně.
Pro obchodníka či firmu je na tom děsivý fakt, že to nemůžete ovládat. Co můžete ovlivnit je to, že budete mít na webu dostatek informací na to, aby je OpenAI při aktualizaci nasála a použila ve svých datech.
Nicméně existují dva faktory, které ovlivní, zda vás ChatGPT ukáže:
- Potřebujete množství: vaši značku či web je třeba hodně zmiňovat, což pokud začínáte může být dosti obtížné.
- Potřebujete podobné výrazy: vaše značka musí být spojena s klíčovými slovy, na která se lidé mohou ptát ChatGPT. Například tady ChatGPT zmínil naši firmu:
Jak zvýšit své šance být vidět v ChatGPT?
Není toho moc, co můžete udělat, aby vás ChatGPT objevil. Pokuste se zaměřit na množství informací, které o vás a od vás na internetu kolují s ohledem na tyto faktory:
- mít více webových stránek spojených s klíčovými slovy, na která cílíte
- mít více zpětných odkazů na různých webech, které vás zmiňují – recenze vašeho webu, komentáře na YouTube a podobně.
Optimalizace pro SEO a generativní optimalizaci pro vyhledávače (GEO)
Není žádným tajemstvím, že generativní AI mění SEO a obecně zážitek z vyhledávání. Umělá inteligence a chytřejší vyhledávací nástroje, jako třeba Perplexity společnosti Google, využívají ke generování výsledků kombinaci SERP a AI.
Perplexity je pojem, který se používá v oblasti zpracování přirozeného jazyka (NLP) a je často spojován s hodnocením jazykových modelů. Slouží k měření, jak dobře daný model předpovídá sekvence slov.
Důležitou přípravou pro to, aby jste byli v CHatGPT vidět, je optimalizovat web na SEO a také na GEO (generativní optimalizaci pro vyhledávače). Cílem by mělo být zlepšení viditelnosti v prostředí internetu, který stále více využívá umělou inteligenci.
Výzkumníci z Princetonské univerzity, Georgia Tech, tento princip testovali a podařilo se jim zvýšit, viditelnost menších webů s nižším hodnocením o 115 %. Překonali tak daleko větší weby ve vyhledávání, a to s pomocí AI.
Co zjistili:
„Zajímavé je, že weby, které jsou v SERP hodnoceny níže a které se obvykle snaží získat viditelnost, těží z GEO výrazně více než ty, které se umístily výše.
Například metoda Cite Sources vedla k podstatnému 115,1 % zvýšení viditelnosti pro webové stránky na pátém místě v SERP, zatímco v průměru se viditelnost nejvýše hodnocených webových stránek snížila o 30,3 %.
INFO: Metoda „Cite Sources“ je technika, kterou Bing využívá ve svém vyhledávacím chatu s podporou AI. Uživatelům poskytuje relevantní informace s citacemi zdrojů. Tato metoda umožňuje vyhledávacímu chatbotu generovat odpovědi na základě informací získaných z internetu. Uvádí odkazy na původní webové stránky nebo zdroje, odkud jsou informace čerpány.
Aplikace metod GEO představuje příležitost pro tyto malé tvůrce obsahu výrazně zlepšit jejich viditelnost v odpovědích Generative Engine.
INFO: „Generative Engine“ je obecný pojem označující systém nebo model umělé inteligence (AI). Vytváří obsah na základě zadání, aniž by znal konkrétní odpovědi.
Vylepšením svého obsahu pomocí GEO můžete oslovit širší publikum, čímž si můžete zlepšit umístění ve vyhledávání a konkurovat větším korporacím v digitálním prostoru.
Jaké strategie GEO měli největší dopad na umístění:
- Citování zdrojů
- Použití odborných citací
Správný způsob, jakým by společnosti měly používat ChatGPT a AI
ChatGPT (a jemu podobné nástroje) jsou všestrannými nástroji, které lze použít jako pomocníky při vytváření obsahu. Dokáží zautomatizovat několik marketingových úkolů a ušetřit vám spoustu času. Může to být například skvělý základ pro vývoj chatbotů. Na svém webu můžete snadno vytvořit živého chatbota s malou zkušeností s kódováním.
Je ale potřeba myslet na to, že AI boti mají limity. Nikdy nepoužili žádný produkt a tím pádem jim nelze úplně věřit, že poskytují dobrá doporučení.
ChatGPT poskytuje informace: ze SERP, od autorů oceněných Nobelovou cenou až po nekvalifikované autory, kteří nemusí o daném problému nic vědět. ChatGPT zatím nemá stejnou kontrolu kvality jako Google.
Jak by se AI neměla používat
- Nezkontrolovaný obsah pro uživatele: ChatGPT a generativní umělá inteligence mají tendenci si někdy vymýšlet a poskytovat neověřená fakta. Určitě je potřeba si vše řádně přečíst a poskládat, zda vám text dává smysl. Nikdy nedávejte zákazníkům data tak, jak je dostanete.
- Pravdivá data a perspektivy první strany: ChatGPT vám nemůže poskytnout aktuální přehled údajů o klíčových slovech ani jejich výhledech. Většina modelů, včetně ChatGPT, nemá přístup k datům v reálném čase. To znamená, že v případě klíčových slov se díváte do minulosti.
K čemu byste měli používat ChatGPT a AI:
- Pokud potřebujete shrnout více informací dohromady
- Transformace obsahu z jednoho formátu do druhého (například videa na text)
- ChatGPT můžete dokonce použít pro velmi základní úkoly SEO, jako je psaní meta popisů na základě kontextu klíčových slov.
Závěrem:
- Myslete na to, že jedinečné nadpisy a popisy zvyšují vaši viditelnost v oblasti SEO a GEO.
- Ať už se vaše značka v ChatGPT objeví nebo ne, je potřeba se zaměřit na objem a kvalitu dat, které o daném tématu do SERPU vypouštíte.
- Bude to vyžadovat trpělivost, ale s výše uvedenými kroky byste se mohli časem v ChatGPT začít objevovat.
Zdroj: https://letterdrop.com/blog/how-to-get-your-brand-to-appear-in-chatgpt