Domů » Online marketing » 10 nejčastějších důvodů, proč vám nefunguje marketing

10 nejčastějších důvodů, proč vám nefunguje marketing

Proč nefunguje marketing

Marketingové aktivity dokážou zvýšit povědomí o firmě a přivést nové zákazníky. Jenže občas se také mohou minout účinkem a akorát vám provětrají rozpočet. Proto jsme si připravili nejčastější důvody, které vedou k nefunkčnímu marketingu, abyste se jim mohli vyhnout a případně je odstranit.

 

1.      Nemáte strategii ani marketingový plán

Pokud nemáte vypracovanou marketingovou strategii, stává se marketing jen pokusem a omylem, který se vám v součtu dost prodraží. Ale ani strategie není samospasná, když leží v šuplíku a nikdo nedohlédne na to, aby se aplikovala, stejně jako na to, aby se aktualizovala v případě, když nefunguje. Proto k marketingové strategii neodmyslitelně patří i marketingový plán, který vám poslouží jako takový to do list.

 

2.      Neznáte svého zákazníka

Jako první krok k úspěšnému marketingu patří zjištění, kdo je můj zákazník, jak ho můžu oslovit a proč ho má zajímat zrovna moje služba nebo produkt. Nezapomínejte ani na to, že získat nového zákazníka je složitější než z klienta vypěstovat dlouhodobého zákazníka. Proto se také zamyslete nad tím, proč by se k vám měl vracet. A také se smiřte s tím, že vaše zboží nebo služba není pro všechny. Čím lépe si svou cílovou skupinu definujete, tím lépe si k ní najdete cestu.

 

3.      Kopírujete postupy jiných firem

To, že něco funguje konkurenci, ještě neznamená, že to bude fungovat i vám. Vy vidíte jen špičku ledovce a ne to, co za celkovým úspěchem stojí. Kopírování tak není úplně ta nejlepší cesta k vytvoření úspěšného marketingu. Každá firma má svá specifika, ke kterým je potřeba přihlédnout.

 

4.      Volíte špatné kanály

Pokud neznáte svého zákazníka, pravděpodobně ani nevíte, kde ho nejlépe oslovit. TikTok zřejmě nebude nejvhodnější médium pro konzervativní publikum, které nepoužívá sociální sítě, stejně jako třeba na LinkedInu nedoporučujeme oslovovat dětské publikum.

Marketingové kanály se dělí na online a offline. Mezi online kanály patří například PPC, SEO, e-mail marketing nebo sociální sítě. Do offline kanálů spadají letáky, billboardy, televizní reklamy i třeba guerilla marketing.

Abyste věděli, jaký mix kanálů zvolit, potřebujete znát dobře cílovou skupinu a její chování. Pokud si nevíte rady, vyplatí se vám oslovit marketingovou agenturu, abyste se vyhnuli nákladnému střílení naslepo.

5.      Děláte si všechno sami

Vést fungující byznys je fulltime práce sama o sobě. Starat se ještě o to, aby šlapal marketing, může být po čase nezvládnutelné. Proto se vyplatí řešit marketing přes specialistu – ať už si najmete interního pracovníka, nebo oslovíte agenturu. Při výběru dbejte na reference a na měřitelné výsledky.

 

6.      Zapomínáte marketingové aktivity provázat

Marketing musí šlapat jako celek. Nablýskaná reklama vám nepomůže, když váš web bude zastaralý a plný nefunkčních odkazů. Pokud například zákazníka vedete z PPC reklamy na své stránky, které neodpovídají sdělení ani vizuálu reklamy, bude zákazník zmatený a možná mu ani nedojde, že jde o tu stejnou firmu. A než to zjistí, bude už dávno pryč.

7.      Podceňujete brand marketing

„Váš brand je to, co o vás říkají ostatní, když s nimi nejste v místnosti.“ Tak zní výrok Jeffa Bezose, zakladatele společnosti Amazon, který byste měli brát vážně.  Brand není jen logo a slogan, je to právě to, jak o vás lidi uvažují, když uslyší vaše jméno. A i když brandový marketing není tak snadno měřitelný, rozhodně se mu vyplatí část energie věnovat.  Protože jen když budete mít dobré jméno, budete mít zákazníkovu důvěru. Přečtěte si také, jak vybudovat nezapomenutelnou značku, kde najdete ve 12 krocích vše, co k budování značky potřebujete.

 

8.      Zapomínáte na zákazníka

Zákazník by z vašeho podnikání měl mít dojem, že to děláte pro něj, ne pro sebe. Na čechrání ega tu není místo. Takže místo formulací my jsme nejlepší, my jsme nejlevnější a podobně se zaměřte na sdělení, která zákazníkovi dají najevo, jak mu pomůžete vyřešit jeho problémy, potřeby nebo touhy.

Častou chybou také bývá, že se snažíte být příliš odborní, ale zapomínáte na to, že vám zákazník nerozumí a spíše ho zastrašíte, případně unudíte. Zkuste vše podat srozumitelně. Přeci jen, i vaši zákazníci jsou lidé, ne roboti. Ne nadarmo za odborníky platí ti, kteří dokážou svůj obor vysvětlit tak, že ho pochopí i široká veřejnost.

TIP: Dobrý vztah se zákazníkem vám navíc zajistí i další typ reklamy, který je prakticky zdarma. A tím je dobré slovo – o pozitivní zkušenost se spokojený zákazník rád podělí s přáteli nebo rodinou.

9.      Nemáte trpělivost

Marketing je dlouhodobá záležitost a zázraky na počkání v tomto oboru neexistují. Vztah se zákazníky musíte vytvořit postupně – berte to, jako kdybyste si budovali přátelské vztahy. Také to nepůjde ze dne na den. Musíte nejprve zjistit, co mají dotyční rádi, co je těší a také jim ukázat, že vám mohou věřit.

Mezi další důvody nefungování marketingu patří to, že jakmile nejsou výsledky okamžitě, začíná firma měnit strategii. A takhle to udělá několikrát za sebou. Pro zákazníky je to matoucí, a navíc v jejich očích nebudete působit jako důvěryhodná firma.

Nestačí tak poslat jeden newsletter nebo si zaplatit jednu PPC reklamu. Potenciálního zákazníka málokdy stačí oslovit jen jednou. Své cílové publikum oslovujte pomocí více kanálů. Dlouhodobě a konzistentně. A také s ohledem na to, v jaké nákupní fázi se zrovna nachází.

 

10. Neberete marketing vážně

Marketing je obor jako každý jiný. Marketingoví specialisté se potřebují vzdělávat a udržet se v obraze. Protože snad žádný jiný obor se nemění tak rychle, jako právě marketing. Takže pokud pověřujete marketingovými aktivitami asistentku, recepční nebo třeba grafika, je jasné, že to nebude fungovat tak, jak by bylo ideální.

Článek napsal/a Kamila Hájková

Kamila se v MarketingPPC věnuje školení začínajících a mírně pokročilých uživatelů, správě menších PPC kampaní, psaní článků a newsletterů.