fbpx
Přeskočit na obsah

Ad Fraud v češtině znamená reklamní podvod. Podvod s reklamou zahrnuje různé triky a způsoby, jak oklamat firmu, která umístí svou reklamu do online reklamního prostoru. Cílem podvodníků je nelegálně získat peníze.

Bohužel se jedná o celosvětový problém. Bojovat proti němu se daří, avšak je to nikdy nekončící práce. Jelikož žijeme v digitální době, hackeři jsou schopni během krátké doby vymyslet „kličku“, jak nadále okrádat lidi a poškozovat dobré jméno firmy.

Jak funguje reklamní podvod

Představte si, že platíte za reklamu na internetu, ale žádné živé osoby z masa a kostí na ni nekliknou a neprohlédnou si ji. Místo nich na reklamu klikají roboti. Ve skutečnosti se jedná o programy, které mají za úkol chovat se na internetu jako běžný uživatel.

Existují tzv. klikací farmy, jejichž cílem je vytvořit mnoho falešných kliknutí. A proč ten název klikací farmy? Jednoduše proto, že v tomto systému je rozmístěno mnoho IP adres tak, aby nebyly snadno dohledatelné a nedaly se jednoduše zablokovat. Tento trik spočívá v přesměrování z jedné reklamy na druhou, což je vlastně krádež tohoto kliknutí. Také lze přesměrovat uživatele z inzerentovi reklamy na nějaký jiný, škodlivý web. 

Z klikacích farem se také hromadně provádějí falešné instalace aplikací. Princip je jednoduchý: reklamy se často objevují právě v mobilních aplikacích. Trik s falešnou instalací spočívá v tom, že roboti/programy opakovaně aplikaci instalují a falešnou interakcí (např. klikání nebo otevírání) vytvářejí dojem, že je populární, i když ve skutečnosti je tomu přesně naopak. 

Další způsob podvodu představují skryté reklamy. Reklama je zobrazena tak, že reálně nejde vidět. Tento druh podvodu se logicky využívá u reklam, kde se platí na základě zobrazení (CPM), nikoli za kliknutí.

Dopady reklamních podvodů

  • Finance: V důsledku falešných kliků nebo zobrazení jsou peníze inzerenta doslova vyhozeny oknem.
  • Důvěra: Když lidé zjistí, že reklama je podvod, logicky se začnou bát a jejich důvěra v online reklamu začne rapidně klesat. Ještě větší průšvih nastane, pokud si podvod spojí s vaší značkou.
  • Efektivita: Tyto podvody značně zkreslují statistiky. I když se kampaň jeví jako úspěšná, realita je bohužel někde jinde. To následně může vést k tomu, že při plánování další marketingové strategie uděláte chybná rozhodnutí. 

Jak poznat, že jste obětí Ad Fraudu a jak se  proti němu bránit

1) Pravidelně sledujte statistiky reklamních kampaní, ať včas odhalíte případné nelogické výkyvy v nárůstu kliknutí (CTR) nebo zobrazení. Podezření na podvod si můžete potvrdit porovnáním s daty z Google Analytics

2) V Google Analytics kontrolujte přehled demografických údajů podle země. Pokud byste zaznamenali nezvykle velké množství prokliků ze zahraničí, je třeba se mít na pozoru. Omezte u kampaní lokality. 

3) Vylučte zobrazení reklam v mobilních aplikacích. Je to živná půda pro podvod u PPC reklam. Navíc pokud je vaším cílem zvýšení počtů konverzí, inzerce v mobilních aplikacích má nulový nebo jen velmi nepatrný pozitivní efekt. Vyloučením zabijete dvě mouchy jednou ranou. 

4) Projděte si webové stránky, kde se vaše reklamy v obsahové síti zobrazily. Pokud narazíte na nějaký pochybný web, vylučte ho. Vesměs se takový web pozná už podle názvu. Tyto weby jsou vytvořeny pouze pro umělé generování návštěvnosti a klikání. 

5) Pokročilejší možnost představují specializované nástroje a softwary, které chrání před těmito podvody. 

Pomůžeme s nastavením a správou PPC kampaní

Požádejte o nezávaznou nabídku

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:
Správa PPC kampaní pro menší firmy

od 11.900 Kč 4.900 Kč měsíčně

Připravili jsme zvýhodněný balíček pro firmy a živnostníky, kteří provozují PPC kampaně s menšími rozpočty.

Přijďte 27. - 28.2. za kolegou Michalem na stánek MarketingPPC v konzultační zóně Czech On-line Expo 2024!

Vstupenky se slevou 50% při použití kódu MPPC50