Ad Fraud v češtině znamená reklamní podvod. Podvod s reklamou zahrnuje různé triky a způsoby, jak oklamat firmu, která umístí svou reklamu do online reklamního prostoru. Cílem podvodníků je nelegálně získat peníze.
Bohužel se jedná o celosvětový problém. Bojovat proti němu se daří, avšak je to nikdy nekončící práce. Jelikož žijeme v digitální době, hackeři jsou schopni během krátké doby vymyslet „kličku“, jak nadále okrádat lidi a poškozovat dobré jméno firmy.
Jak funguje reklamní podvod
Představte si, že platíte za reklamu na internetu, ale žádné živé osoby z masa a kostí na ni nekliknou a neprohlédnou si ji. Místo nich na reklamu klikají roboti. Ve skutečnosti se jedná o programy, které mají za úkol chovat se na internetu jako běžný uživatel.
Existují tzv. klikací farmy, jejichž cílem je vytvořit mnoho falešných kliknutí. A proč ten název klikací farmy? Jednoduše proto, že v tomto systému je rozmístěno mnoho IP adres tak, aby nebyly snadno dohledatelné a nedaly se jednoduše zablokovat. Tento trik spočívá v přesměrování z jedné reklamy na druhou, což je vlastně krádež tohoto kliknutí. Také lze přesměrovat uživatele z inzerentovi reklamy na nějaký jiný, škodlivý web.
Z klikacích farem se také hromadně provádějí falešné instalace aplikací. Princip je jednoduchý: reklamy se často objevují právě v mobilních aplikacích. Trik s falešnou instalací spočívá v tom, že roboti/programy opakovaně aplikaci instalují a falešnou interakcí (např. klikání nebo otevírání) vytvářejí dojem, že je populární, i když ve skutečnosti je tomu přesně naopak.
Další způsob podvodu představují skryté reklamy. Reklama je zobrazena tak, že reálně nejde vidět. Tento druh podvodu se logicky využívá u reklam, kde se platí na základě zobrazení (CPM), nikoli za kliknutí.
Dopady reklamních podvodů
- Finance: V důsledku falešných kliků nebo zobrazení jsou peníze inzerenta doslova vyhozeny oknem.
- Důvěra: Když lidé zjistí, že reklama je podvod, logicky se začnou bát a jejich důvěra v online reklamu začne rapidně klesat. Ještě větší průšvih nastane, pokud si podvod spojí s vaší značkou.
- Efektivita: Tyto podvody značně zkreslují statistiky. I když se kampaň jeví jako úspěšná, realita je bohužel někde jinde. To následně může vést k tomu, že při plánování další marketingové strategie uděláte chybná rozhodnutí.
Jak poznat, že jste obětí Ad Fraudu a jak se proti němu bránit
1) Pravidelně sledujte statistiky reklamních kampaní, ať včas odhalíte případné nelogické výkyvy v nárůstu kliknutí (CTR) nebo zobrazení. Podezření na podvod si můžete potvrdit porovnáním s daty z Google Analytics.
2) V Google Analytics kontrolujte přehled demografických údajů podle země. Pokud byste zaznamenali nezvykle velké množství prokliků ze zahraničí, je třeba se mít na pozoru. Omezte u kampaní lokality.
3) Vylučte zobrazení reklam v mobilních aplikacích. Je to živná půda pro podvod u PPC reklam. Navíc pokud je vaším cílem zvýšení počtů konverzí, inzerce v mobilních aplikacích má nulový nebo jen velmi nepatrný pozitivní efekt. Vyloučením zabijete dvě mouchy jednou ranou.
4) Projděte si webové stránky, kde se vaše reklamy v obsahové síti zobrazily. Pokud narazíte na nějaký pochybný web, vylučte ho. Vesměs se takový web pozná už podle názvu. Tyto weby jsou vytvořeny pouze pro umělé generování návštěvnosti a klikání.
5) Pokročilejší možnost představují specializované nástroje a softwary, které chrání před těmito podvody.