Online marketing nebo také internetový marketing můžeme popsat jako jakoukoliv aktivitu, při které se používá internet k propagaci vlastní značky, produktů nebo služeb.
Pomocí nástrojů online marketingu se firmy snaží oslovit nové i stávající zákazníky.
Hlavní výhody online marketingu
Obrovskou výhodou online marketingu je jeho dostupnost a nízké náklady. Tradiční offline marketing, jako je reklama v televizi, na billboardech nebo v tisku, je pro většinu malých a středních firem příliš drahý a složitý.
Online marketing nabízí řadu nástrojů, které nestojí ani korunu a vyžadují jen čas. I většinu placených nástrojů online marketingu lze provozovat s velmi nízkým rozpočtem.
Druhou výhodou online marketingu je velká míra měřitelnosti. Výsledky reklamy v časopise nebo na billboardu jsou měřitelné velmi těžko nebo vůbec. V online marketingu lze celkem snadno měřit výsledky většiny marketingových aktivit.
Další výhodou je nenásilná forma online marketingu. Samozřejmě ukazovat lidem 20 x denně reklamu na produkt, o který nejeví nejmenší zájem, není o nic méně otravné, než reklama v televizi uprostřed oblíbeného pořadu.
Nicméně většina forem online marketingu může být pro potenciální zákazníky daleko příjemnější a přínosnější. Možnost poskytnout lidem kvalitní obsah na webu nebo formou e-mailingu. Nabídnout řešení problému díky tomu, že jim v placeném nebo neplaceném vyhledávání nabídneme relevantní výsledek.
Nástroje online marketingu
Mezi nejčastěji používané nástroje online marketingu patří:
- SEO (optimalizace pro vyhledávače) – proces optimalizace webové stránky, aby se zobrazovala co nejvýše ve výsledcích neplaceného vyhledávání.
- PPC marketing – placená reklama ve vyhledávání i obsahové sít, mezi kterou patří zejména Google Ads, Seznam Sklik a Facebook reklama.
- Obsahový marketing – tvorba a propagování kvalitního obsahu: blog, e-book, informační PDF ke stažení atp.
- Marketing na sociálních médiích – tvorba obsahu a komunikace s příznivci na sítích Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn apod.
- E-mail marketing – komunikace s příznivci firmy formou e-mailů. Pokud je obsah kvalitní a e-maily pravidelné, patří e-mail marketing k nejefektivnějším formám online marketingu.
Mimochodem, Slovník současné češtiny připouští variantu on-line marketing i online marketing.