Seriál o Heurece míří pomalu do finále. V minulých dílech jsme přiblížili základní nastavení Heureky, prošli jsme procesem párování a prozradili, jak získat odznak Ověřeno zákazníky. Současně představili Heureku jako Marketplace s možností růstu vašich nákupů.
Dnes se dočtete něco o tom, jak připravit svůj online business na Vánoce. Protože ty jsou tu rok od roku dříve :).
Tento článek se zabývá převážně analytikou a nastavením. Aby byl pro vás přehlednější, je rozdělen podle činností a doby, kdy se obvykle dělají. Na závěr se dozvíte pár tipů, co ještě můžete před Vánoci stihnout.
- Zkontrolujte nastavení analytiky
- Zvažte automat na hlídání ceny za kliknutí
- Ověřte stav spárovanosti produktů
- Využijte další možnosti inzerce
- Počkejte s většími zásahy e-shopu na leden
1. Činnosti, které už máte pravděpodobně za sebou
Oblast analytiky
- UTM parametry – odstranění nejčastějších chyb a přidání parametrů jako výraz (ten je důležitý pro automatické biddování – viz níže). Zde je třeba zmínit, pokud přiděláte UTM parametr do XML feedu, pravděpodobně dojde k odpárování produktů na Heurece, proto se doporučuje dělat s časovým předstihem.
- Import nákladů do Google Analytics – můžete nastavit další proměnné, zde najdete veškeré vyhodnocení vašich online aktivit pro další vyhodnocení a práci s nimi.
Úpravy XML feedu
- Zkontrolujte, zda máte vyplněny všechny povinné parametry
Automatický versus manuální biding
S bidingem (z angl. přihazování) se setkáte u placené reklamy, která funguje na aukčním principu. Inzerent nabízí cenu za proklik a s touto cenou vstupuje do aukce mezi ostatní konkurenci.
Tuto nabízenou cenu si v případě Heureky buď hlídáte manuálně – nastavujete v administraci, příp. využijete nástroj pro úpravu feedu. V tomto případě se jedná o manuální biding. Nevýhodou je časová náročnost, je proto vhodný pro menší e-shopy. Doporučujeme využít statistiku Sortiment report, kde vidíte ceny za biding vaši a konkurence.
Automatický biding znamená, že tuto práci přenecháte bidovacímu automatu, který za vás hlídá aukce. Automat oceníte tehdy, pokud váš e-shop obsahuje více než 1000 produktů. Vy jen nastavíte maximální nabízenou cenu za proklik. Výsledná cena prokliku bývá v reálu nižší, systém započte pouze tu částku, která stačí k udržení vašeho e-shopu v seznamu doporučených obchodů.
Nejvhodnější doba, kdy začít s automatickým bidingem, vychází z našich zkušeností na letní měsíce. Existuje spousta nástrojů, např. Beed, Bidding Tools, Bidding Fox nebo Conviu.
Automat nabízí možnost přebidování několikrát za den a ukáže statistiku konkurence. V Sortiment reportu vidíte vaši pozici dle ceny nebo dle přihazování a zobrazí také aktuální stav.
Heureka má nastavený ceník podle kategorií a cenových hladin. Ukázka ceníku z Heureky:
2. Co můžete udělat právě nyní, tj. začátkem 4. kvartálu
Stanovení cílové útraty a tržeb
Je nutné si uvědomit, že v případě placené reklamy se sezónní cena prokliku zvýší. Konkurence bude tlačit cenu nahoru, aby se dostala do aukce, tudíž musíte počítat i se zvýšením PNO. Všechno si dopředu propočítejte.
Kontrola spárovanosti produktů
Podrobněji o problematice párování pojednává předchozí článek. Rada od zkušených zní: nesahejte na již spárované produkty. Při sebemenší změně se produkty znovu dostanou do fronty ke kontrole, což potrvá nějakou dobu a nemusely by se stihnout propsat včas.
Věnujte se tedy jen těm nespárovaným, ty se snažte upravit. Soustřeďte se zejména na povinné tagy, viz níže.
Požadavky na kvalitní XML feed – jak radí přímo Heureka:
Hlavní podmínka pro správné párování je zařazení do správné kategorie. Automat Heureky nedokáže přečíst z kategorií na vašem e-shopu, kam má produkty přiřadit. Každý zbožový srovnávač má svoji vlastní kategorizaci. Jedná se o výpis kategorií, pod kterými jsou produkty zařazeny. Jednou denně probíhá aktualizace a stromový výpis obsahuje pouze aktivní kategorie.
Omezení e-shopu
Před Vánoci je extrémně důležité s předstihem komunikovat se zákazníky datum nejpozdější objednávky, abyste mohli garantovat doručení do Vánoc. Uveďte toto datum zřetelně na vašich stránkách, nejlépe na více místech.
Před spuštěním další propagace vašeho e-shopu zvažte, zda zvládnete vyřizovat příliv objednávek, máte dostatečné skladové prostory, nasmlouvané dopravce..
Další možnosti inzerce na Heurece
I. ProductADS
Heureka nabízí kromě klasického zobrazování produktů na produktových kartách tzv. ProductAds. Jedná se o inzerci ve výpisu kategorií ve vyhledávání a poznáte podle oranžového rámečku s nápisem:
ProductADS mohou využít výrobci nebo výhradní dovozci značek a umožní umístění jejich produktů na předních pozicích. Tento systém inzerce přispívá ke zviditelnění značky a je určen pro jednotlivé produkty, nikoli obchody.
Inzeráty se zobrazují na pevně stanovených pozicích – 2. 7. a 12. pozice a jsou označeny jedním z pěti výrazů v oranžovém kolečku:
- Hit
- Akce
- Top
- Cenový hit
- Novinka
Na mobilní verzi zaujímají 1., 4. a 7. pozici. Pořadí inzerátů na jednotlivých pozicích se určuje aukčním principem, tj. podle výše nabízené ceny za proklik.
Pokud jste výrobce či výhradní distributor nějaké značky a vidíte, že v kategorii vašeho produktu není žádné ProductADS (tj. nevidíte oranžová kolečka s nápisy), doporučujeme se do této služby zaregistrovat. Přináší dlouhodobě velmi dobré výsledky.
II. Bannerová reklama na Heurece
Heureku můžete využít také jako plochu pro umístění své bannerové reklamy. Heureka poskytuje celkem 6 reklamních formátů a cenu se dozvíte v aktuálním ceníku.
Jen pro představu – níže na obrázku je banner na domovské stránce (neboli Homepage). Výsledná cena: zobrazení milionkrát a v sezoně činí tato propagace (ke dni 5.10.2021) 430,- Kč / týdně. Jdete do toho? :)
III. Koutek značky
Tuto službu můžete využít, pokud jste výrobce či výhradní dovozce značky. Jedná se o speciální stránku, která shromažďuje kompletní sortiment produktů dané značky na jednom místě.
Výhody:
- zviditelňuje značku, pomáhá budovat brand,
- upozorňuje na novinky nebo nejprodávanější produkty,
- označení produktů certifikací „Autorizovaný prodejce“
IV. Další akce Heureky
- Den dopravy zdarma
Před Vánoci hojně využívaná služba, určená pro držitele Certifikátu Ověřeno zákazníky. Stačí se zaregistrovat v Administraci a vztahuje se na objednávky nad 300 Kč.
- ProduktRoku
Cílem této spotřebitelské soutěže je vybrat každý rok nejoblíbenější produkt. Volí se z více než 500 kategorií a vítěz spolu s finalisty může užívat označení s logem korunky:
Více o soutěži se dozvíte zde.
- ShopRoku
Tradiční akce s více než desetiletou historií, kde o vítězích rozhodují reální zákazníci a odborná porota. E-shopy mohou soutěžit ve 3 kategoriích:
Cena kvality – k přihlášení potřebujete Certifikát Ověřeno zákazníky a v Administraci Heureky pod záložkou Cena kvality se přihlásíte,
Cena popularity – zde se nemusíte registrovat,
Cena Heureky – e-shop může zaregistrovat provozovatel i spokojený zákazník pomocí formuláře, registrace probíhá obvykle v období od 1.12. – 28.2.
Více na: https://www.shoproku.cz/
Prohlubování bidovacích strategií
Vánoce znamenají pro většinu e-shopů vrchol jejich tržeb. Proto nepodceňujte správné bidování, seřaďte si produkty do skupin např. podle marže a podle její výše bidujte. Nezapomínejte na pravidelnou kontrolu, nejméně 1 x 14 dnů.
Cenotvorba
Správné stanovení ceny je základ úspěchu. Začněte součtem výrobních nákladů, berte v potaz značku a kvalitu produktů, stejně tak konkurenci i situaci na trhu.
S cenou můžete dále pracovat – např. vyzkoušet snížit cenu oproti konkurenci, budete mít menší marži, ale více objednávek. Další možnost je snížení ceny za dopravu. Vše si dopředu spočítejte.
3. část – co před Vánoci raději nedělejte
Zásadní úpravy e-shopu
Pokud plánujete např. změnu platebních bran, úpravu košíku či dopravních metod, vyčkejte až po novém roce. Mohlo by se stát, že byste si všechno „rozkopali“ a sezona by vám tak mohla utéct.
Nevyplácí se měnit v tomto období sortiment. Ze dvou důvodů – produkty nové značky musíte znovu napárovat (budete v časovém presu, aby se stihlo) a navíc nemáte jistotu, zda zákazníci změnu uvítají.
Hlídejte si rovněž doprodeje. E-shopy ve snaze doprodat loňské zásoby propagují topsellery už od léta a např. v říjnu už nemají na skladě.
Opatrně se změnou názvu e-shopu či úprav navigace v menu. Zákazníci by vás nemuseli dohledat a jejich reakce je nepředvídatelná.
Zkrátka – před Vánoci nedělejte žádné velké změny. Co snese odkladu, s tím počkejte.
Zdroj: https://blog.heureka.cz/2021/06/01/heureka-webinars-startuji/