fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Slovníček pojmů v on-line marketingu » Opuštěný košík

Opuštěný košík

S tímto termínem se setkáme nejčastěji v kontextu marketingových strategií v oblasti e-commerce a online podnikání. V kamenné prodejně k ní dochází zřídka, i když … Představte si situaci, kdy stojíte například s oblíbenou knihou pod paží ve frontě u pokladny a čekáte na obsloužení. Najednou si nákup rozmyslíte. Vadí vám čekání, pomalá pokladní, vydýchaný vzduch a navrch přesvědčíte sami sebe, že chcete vlastně e-knihu :).

K nedokončení objednávky v online prostředí vedou různé důvody:

  • Informační: teprve v košíku se zákazník dozví cenu, dostupnost zboží nebo možnosti dopravy, které mu nevyhovují. Proto odchází.
  • Technické: objednávka nelze odeslat, nefungují tlačítka pro vyplnění údajů, z objektivních důvodů se nákup neuskuteční.
  • Psychologické: příliš „rušivých“ prvků v objednávkovém procesu může zákazníka natolik znejistit, že křížkem zavře a neobjedná. Týká se zejména nabídky upsell produktů, dotazníků spokojenosti, nutnost registrace nebo členství.
  • Ostatní: momentální nálada, impulzivní rozhodnutí, výpadek internetu …

Prevence

Opuštěnému košíku stoprocentně zabránit nejde. Vždy se najde několik (ideálně) jednotek zákazníků, kteří nákup nedokončí. Abyste toto číslo minimalizovali, projděte si následující doporučení:

  • Optimalizace objednávkového procesu. Jednoduchý, intuitivní, bez zbytečných kroků, responzivní. Dostatek možností platby a druhů dopravy vč. viditelných cen.
  • Livechat. Obecně nedoporučujeme na stránkách mít, působí rušivě, ovšem umí také pomoci. Někdy nabídka okamžité podpory (tady zdůrazňuji okamžité) na stránce pokladny zvýší pravděpodobnost dokončení nákupu. Otestujte.
  • Analýza dat. Bez měření se neobejdete v žádné online aktivitě. Data pomáhají rozkrýt důvody opouštění košíku a kromě klasických nástrojů jako Google Analytics vyzkoušejte specializované, např. Hotjar, který nabízí tzv. heatmapy – kde a jak se návštěvníci na webových stránkách pohybují, na co klikají, jak dlouho zůstávají, kam scrollují apod.
  • Recenze a reference. Zákazníci se rozhodují nejčastěji na základě dobrých zkušeností. Ať už svých, známých, rodiny nebo i cizích. Zobrazujte zákaznická hodnocení a certifikáty kvality, zvýšíte tím vaši důvěryhodnost.
  • Personalizace. Roste na významu. Pokud dokážete zákazníkovi nabídnout konkrétní produkty, které ho zajímají, ve správný čas, za správnou cenu a s minimem dalších překážek, můžete si gratulovat.

Strategie řešení opuštěných košíků

Správně zvolená strategie a vhodný komunikační kanál pomáhají zvýšit konverze a ziskovost. Než se pustíte do nastavování kampaní, projděte si objednávkový proces sami. Odhalíte možná zásadní chyby, bránící dokončení objednávky a po odstranění těchto závad už opuštěný košík nemusíte řešit.

E-mailing

Jeden z nejrozšířenějších způsobů upozornění zákazníka na nedokončenou objednávku je e-mailem. Připomíná nejen, že si zanechal tyto konkrétní produkty v košíku, ale motivuje k dokončení nákupu např. slevou nebo bezplatným doručením.

Remarketing / retargeting

Tyto kampaně ať už na sociálních sítích či jinde pomáhají znovu oslovit zákazníky, kteří opustili košík. Sází na maximální personalizaci a viditelnost napříč internetem, a pokud využijí např. jméno zákazníka, jistě tuto připomínku uvidí.

Co se týká samotného nastavení, níže ukázka, jak může vypadat segment vytvořený v Google Ads:

Opuštěný košík

Jako publikum vybereme návštěvníky webových stránek, které specifikujeme na ty, kteří v posledních 30 dnech přidali zboží do košíku a současně neprovedli nákup.

Technologie

Tzv. exit-intent technologie jsou nástroje a softwarová řešení, která detekují, když je návštěvník webu na cestě opustit stránku (obvykle pohybem kurzoru směrem k zavíracímu tlačítku prohlížeče).

Tyto technologie pak aktivují specifické akce, jako jsou vyskakovací okna s nabídkami nebo upozorněními a jejich cíl je jasný: zadržet návštěvníka na stránce a motivovat ho k dokončení určité akce. Například dokončení nákupu nebo zanechání kontaktu.

Pomůžeme s nastavením a správou PPC kampaní

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:
Správa PPC kampaní pro menší firmy

od 11.900 Kč 4.900 Kč měsíčně

Připravili jsme zvýhodněný balíček pro firmy a živnostníky, kteří provozují PPC kampaně s menšími rozpočty.

Přijďte 27. - 28.2. za kolegou Michalem na stánek MarketingPPC v konzultační zóně Czech On-line Expo 2024!

Vstupenky se slevou 50% při použití kódu MPPC50