fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Marketingové strategie » Inventura webu: 14 nejčastějších přešlapů a jak se jim vyhnout

Inventura webu: 14 nejčastějších přešlapů a jak se jim vyhnout

13 věcí, které na webu změňte

Možná si říkáte: „Můj web – moje pravidla, můžu sem dát cokoli.“ Do jaké míry máte pravdu se dozvíte v tomto článku. S našimi tipy zlepšíte uživatelskou zkušenost, zefektivníte marketing a seberete práci UX expertům :).  

Ve své praxi jsme viděli snad už všechny typy webů a e-shopů: minimalistické, přeplácané, vizuálně nejednotné i vyladěné do nejmenšího detailu. Nebudeme se zde zabývat designem, subjektivní věcí každého z nás. Více než váš vkus je podstatné, co na web řekne vaše cíová skupina. Existují však prvky, které vadí téměř vždy a všem. I vyhledávačům.

V digitálním marketingu málokdy existuje jediná správná odpověď. Proto vycházíme z výzkumu firmy Orbit Media Studios, která zmapovala více než 1000 projektů a o výsledky se podělila s veřejností.

1. Domovská stránka (HomePage)

Nic neříkají slogany („Jsme nejlepší“, „Jednička na trhu“ apod.). Vyvarujte se prázdných, nicneříkajících a laciných tvrzení. Dejte návštěvníkovi vašeho webu hned jasně najevo, že je u vás správně. Uveďte:

  • co děláte – buďte jasní,
  • pro koho je váš produkt / služba určen,
  • co chcete, aby čtenář udělal dál (tj. CTA).

Titulek H1 na domovské stránce informuje o obsahu webu jednak návštěvníky, ale také vyhledávače. Na obrázku níže vidíte, proč je důležité dát hlavní sdělení na první místo. Takto vyhledávače indexují jako hlavní sdělení „miluji prázdniny doma“.

Domovská stránka

2. Slideshow na domovské stránce – ano či ne?

Domovská stránka je určena všem návštěvníkům a my na ní chceme sdělit maximum. Ani virtuální místo není nafukovací – musíme se rozhodnout, kterému sdělení dát prioritu. V tomto kontextu se zdá slideshow (pohyblivé obrázky) jako skvělé řešení. Ale…

Pohyb, zvlášť automatický bez našeho zásahu, rozptyluje a odvádí pozornost od toho, co chceme říct. Nalejme si čistého vína – ve skutečnosti zaujme většinou jen první slajd. Na ten se zaměřte, sem dejte podstatné informace.

Existují výjimky. Pokud dává smysl nabídku zobrazit vizuálně (esteticky líbivé produkty, perfektní grafika, profi zpracování apod.), jednotlivé slajdy na sebe logicky navazují a nepoužíváte na každém slajdu jinou výzvu k akci, pak stojí za otestování. Například cestovatelský web s časovanou slideshow krásných obrázků.

3. Menu

První, co uživatel na stránkách sleduje, jsou popisky v menu. Snažte se být co nejvíc konkrétní a popisní, jedině tak uvidí návštěvník na první pohled, kam kliknout a proč.

Vyhněte se obecným pojmům jako „Produkty“ nebo „Služby“. Čím přesněji popisek uvedete, tím mu pomáháte v orientaci. Navigace slouží primárně jako segmentace: každé kliknutí vede hlouběji. Pamatujte, že cílem homepage je dostat návštěvníka z homepage :).

Další nevýhodou obecných výrazů je obtížné vyhodnocování hledanosti. Sice např. přes Google Analytics zjistíte, na co uživatelé klikli (např. Produkty), ale co vám tato informace řekne? V případě, že kliknou na určitou položku, víte přesně, co hledají.

Příklad: dva e-shopy prodávající bazény. U prvního méně zdařilá (tj. příliš obecná a nic neříkající) navigace, u druhého logické uspořádání.

Menu
Příliš obecné názvy položek v menu
Menu
Logická struktura

4. Podnadpisy

Zůstáváme stále na homepage. Snažte se i další sdělení předávat jasně a srozumitelně. Když návštěvník roluje směrem dolů, vidí podnadpisy (tzv. H2). Ty říkají, co bude následovat. Každý blok stránky by měl mít buď svůj vlastní malý nadpis (a k němu text) nebo CTA tlačítko, které návštěvníka navede jinam.

Nejlepší podnadpisy H2 pomáhají vyhledávačům rozklíčovat, o čem daná stránka je. Proto jsou užitečným pomocníkem pro SEO.

5. „Falešné“ fotografie

I my používáme obrázky z dostupných fotobank zdarma (Unsplash, Pixabay apod.), takže tvrdit, abyste na svém webu zobrazovali pouze vlastní fotky nebo zakoupené originály nebudeme. Ovšem s citem. Lidé jsou obecně velmi vnímaví na „stockové“ obrázky a obzvlášť ty s lidmi. I když s nástupem AI je čím dál těžší od sebe rozeznat originál a výplod umělé inteligence.

Inspirujte se tím, jak zachází s fotkami profíci (tedy i my :) ):

  • Nejlepší webové stránky se nebojí ukázat skutečné lidi z týmu.
  • Nejlepší reference kromě textu zveřejní i tvář klienta.
  • Nejlepší blogové weby odkryjí podobu autora.

6. Ikony sociálních sítí

Dávat odkazy (widgety) na všechny dostupné sociální sítě vč. YouTube kanálu jen proto, abychom působili profesionálně – ne. Vždy s rozmyslem a logikou. V případě daňové kanceláře, v čem zákazníkům pomůže odkaz na Pinterest? Co tam najdou? Zbytečné. V tomto případě postačí YouTube kanál a krátká videa s praktickými tipy.

Kam s widgety? Určitě se vyhněte záhlaví. Odvádí pozornost od hlavní myšlenky a navíc: proč povzbuzovat čtenáře k opuštění homepage hned na prvním viditelném místě? Umístěte je do zápatí nebo do šablony článků na blogu.

7. Všechno, co nefunguje nebo nepoužíváte

Nefunkční tlačítka a odkazy, nepoužívané pluginy nebo zastaralý obsah. Udělejte inventuru i těchto prvků. Nejen, že nefunkční odkazy frustrují uživatele, ale škodí také vaší SEO pozici. Zastaralý obsah návštěvníky mate nebo dokonce úplně odradí na vašem webu zůstávat.

Pravidelně kontrolujte a aktualizujte svůj web, zejména po nějakém zásahu nebo změně. Dávejte pozor i na různé pluginy nebo nástroje – každý znamená určitou zátěž pro načítání obsahu a bezpečnost. Proto si nechte jen ty, které skutečně používáte.

8. Data příspěvků na blogu

Zobrazovat nebo nezobrazovat stáří vašich blogových příspěvků? Toť otázka. Někteří odborníci radí data zveřejnění nezobrazovat, čtenáři zase data rádi.

Většina obsahových strategií se zaměřuje na evergreenová témata. I naše nejčtenější články prochází každoročním updatem a jsou tak stále poplatné době. Stejně tak tipy a postupy, tato témata jsou často relevantní a užitečná po celá léta. Ale díky datu mohou vaše příspěvky působit zastarale a vy jako lajdáci, kteří se o blog moc nestarají :).

Kdy je uvedení data důležité

Zejména u článků založených na výzkumu. V těchto případech můžete datum přidat do nadpisu H1, tagu title a do hlavního textu. Nebo u nějaké novinky, která platí od… minimálně v nějakou dobu před a po této události je uvedení data skutečně podstatné.

Test: schválně, na který odkaz byste v únoru 2024 nejspíše klikli?

Cookies

9. Odstavce

Průzkumy ukazují, že průměrný návštěvník přečte pouze 20 % slov na stránce. Vyhněte se dlouhým souvislým textům, které se hůře „skenují“ a působí nečitelně. Používejte podnadpisy a věty čleňte do odstavců na max 5 řádků. Pomáhají také odrážky, číslovky, seznamy apod.

10. Tiskové zprávy

Tento bod se týká formátu, který se od doby internetu moc nezměnil. Tiskové zprávy plní specifickou úlohu, oslovují konkrétní publikum a tvorba se logicky liší od „obyčejného“ obsahu.

Obvykle nejsou psány pro web, pouze se jako PDF dokument na web vloží, což je chyba. Jednak se jedná o nevyhovující obsah (stáhnutí PDF z webu – to jako vážně?) a za druhé proč byste nemohli z tiskové zprávy vytěžit maximum už při jejím vytváření?

Protože co udělají novináři nebo obecně tisk – přepíší vaši tiskovou zprávu do čtivé podoby. Sdělí fakta příběhem. Udělejte to za ně.

  • Tisková zpráva se změní na blogový článek, bude tedy umístěna na blogu.
  • Zvolte přesvědčivý a zajímavý název. Tak zaručíte sdílení na sociálních sítích.
  • Citujte konkrétní osoby. Lidé rádi čtou něčí myšlenky.
  • Nezapomeňte na interní prolinkování.

Pokud jako firma často komunikujete s veřejností nebo novináři, doporučuji přidat do hlavního menu položku „Novinky“, případně „Tisk“. Ulehčíte jim práci, budete mít alespoň částečně pod kontrolou zveřejňovaný obsah, uvidíte vy i ostatní dynamiku firmy v časové posloupnosti.

11. Soubory PDF

Částečně jsem nakousla výše – snadno se nahrávají, ale představují zcela nevhodný formát na web. A to hned z několika důvodů:

  • Zobrazení souborů PDF nelze změřit. Můžeme sledovat, kolik lidí na PDF kliklo, ale soubory PDF se nezobrazují v hlavních přehledech.
  • Vyhledávače je mohou indexovat, ale SEO nepomáhají.
  • Snadno se vytvářejí a nahrávají, takže jsou snadným řešením pro správu obsahu, když se stránky obtížně aktualizují. Ale mohou obsahovat viry.

Naše doporučení

Snažte se, aby co nejvíce obsahu tvořily stránky HTML. Pokud předpokládáte, že si čtenáři budou chtít informace vytisknout nebo stáhnout (např. checklisty), používejte soubory PDF jako alternativní verzi.

12. Reference

Radíme pořád – sdílejte (kladná) hodnocení a reference spokojených zákazníků. Sociální důkaz zabírá spolehlivě :). Ovšem účinek se snižuje, pokud všechna doporučení schováte na samostatné stránce. Proč? Většinou lidé sami aktivně nehledají stránku s referencemi.

Schválně se podívejte do Google Analytics, kolikátá nejoblíbenější je vaše stránka s recenzemi?

Google Analytics

Naši stránku s referencemi za poslední rok navštívilo 281 lidí a skončila tak na krásném 115. místě. V porovnání s průměrným článkem na blogu (10.000 čtenářů) vychází opravdu tristně :).

Naše doporučení

Uvádějte reference napříč celým webem. Umístěte hodnocení poblíž nabídky, tu tím potvrdíte. Například: když nabízíte správu Google Ads, uveďte kladnou referenci od spokojeného klienta X, kterému jste Google Ads spravovali.

Nejlépe působí videa. Ale v praxi je těžké zákazníky k natočení videa přesvědčit. Proto bohatě postačí text. Co nejvíce konkrétní, samozřejmě pozitivní, se jménem a fotkou dotyčného. Nemůžete do referencí uvést jména? Udělejte je anonymní. Lepší něco než nic.

13. Kontakty

Proklikávací e-maily v kontaktech nebo kontaktní formulář? Co vybrat? Jednoznačně kontaktní formulář. Přikládáme několik důvodů, proč se rozhodnout právě pro formulář:

  • Data lze zálohovat,
  • vede automaticky na děkovnou stránku s dalším obsahem (v případě e-mailu jste odkázáni na to, co vám dotyčný napíše sám, musíte pravidelně sledovat poštu a pohotově reagovat),
  • odešle e-mail s automatickou odpovědí (a dalším obsahem),
  • můžete klást konkrétní otázky,
  • můžete zprávu personalizovat v závislosti na odpovědích,
  • funguje na jakémkoli počítači, není nutný žádný e-mailový nástroj.

Příklad: níže vidíte, jak si lze s formulářem doslova vyhrát. Už během vyplňování poptávající rozsegmentujete díky položeným otázkám tak, aby formulář dostal k vyřízení kompetentní zaměstnanec, který zakázku vyřeší. Současně získáte už při prvním kontaktu podstatné informace, což vám pomůže při další komunikaci.

Kontaktní formulář

14. Děkovací stránka

Zákazník došel do cíle. Dozvěděl se, s čím mu umíte pomoci, kam má kliknout a proč, seznámil se s vaším týmem, neutekl na sociální sítě a vyplnil kontaktní formulář. Co dál?

Pro mnoho firem tím cesta končí. A je to škoda. Děkovací stránka představuje první interakci s potenciálním zákazníkem. Kromě poděkování by měla obsahovat:

  • Informujte o dalších krocích a o tom, kdy se ozvete.
  • Uveďte odkazy na své nejčtenější články (s ohledem na to, co řeší).
  • Navrhněte, aby vás sledoval na sociálních sítích (příklad: po vyplnění formuláře k nastavení Google Analytics 4: „Děkujeme za váš zájem. Sledujte náš YT kanál, kde se dozvíte mnoho užitečných tipů pro správu nejen GA4.“)
  • Dejte možnost přihlásit se k odběru vašeho newsletteru. Při důsledném používání UTM parametrů v Google Analytics uvidíte, kolik lidí jste získali do vaší databáze právě přes děkovací stránku.

Zdroj: https://www.orbitmedia.com/blog/remove-from-your-site/

Článek napsal/a Kamila Hájková

Kamila se v MarketingPPC věnuje školení začínajících a mírně pokročilých uživatelů, správě menších PPC kampaní, psaní článků a newsletterů.

Máte k článku dotaz nebo připomínku? Napište mi na LinkedIn

Štítky:

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:

Připojte se k praktickému webináři, kde se naučíte, jak oslovit firmy, překonat konkurenci a proměnit vaše B2B aktivity v profitabilní růst.

Přihlaste se na on-line webinář 17.9.2024 ve 14:00
Získejte odborné marketingové tipy přímo do své e-mailové schránky a staňte se expertem na marketing. Přihlaste se k odběru marketingového newsletteru.

Vaše soukromí je pro nás důležité. MarketingPPC používá vámi poskytnuté informace k tomu, aby vás kontaktoval ohledně našeho obsahu a služeb. Z odběru těchto sdělení se můžete kdykoli odhlásit. Pro více informací si přečtěte naše Zásady ochrany osobních údajů.