PPC reklama je oblíbená především rychlostí výsledků – dnes nastavíte reklamy a prakticky hned vidíte – v případě e-shopu – první objednávky. Než se do placené reklamy pustíte, sepsali jsme pro vás pár doporučení a tipů, jak zbytečně nepřijít o peníze.
1. Měření
Říkáme to pořád a znovu – měření je základ, bez kterého se neobejdete. Nejprve si stanovte konverzní cíle, tedy co budete měřit, které cíle jsou pro vás zajímavé. V případě e-shopu to budou stoprocentně objednávky. V případě webů poskytujících služby mohou být cíle různé: od zavolání, vyplnění kontaktního formuláře po napsání e-mailu.
Fakt, že znáte svoje konverzní cíle a dokážete je změřit, vám výrazně usnadní práci při vyhodnocování (nejen) placených kampaní. Uvidíte hned, zda jsou pro vás ziskové nebo je lépe věnovat peníze a čas jinému marketingovému kanálu.
2. Webová stránka
Ať už jde o e-shop, webovou nebo facebookovou stránku, před spuštěním placené reklamy se ujistěte, že funguje v pořádku. Začněte podobou, vizuálem – jsou všechny potřebné informace viditelné na první pohled? Nebude zákazník zbytečně tápat?
Udělejte si cvičnou objednávku – tak zjistíte, zda všechny nákupní fáze na sebe logicky navazují a jsou správně nastavené vybrané platební a doručovací metody. Zbavte se všech rušivých prvků na stránce, které by mohly zákazníka naštvat. Například prokliky, které vedou na „404 – stránka neexistuje“.
Pokud vás již nic nenapadá, dobrá praxe je oslovit někoho známého, ať se na vaše stránky podívá a řekne, co z jeho pohledu vylepšit. Nezávislý pohled je v tomto případě k nezaplacení.
3. Stanovení rozpočtu
Placená reklama něco stojí, počítejte s částkou na kliknutí. Pokud nezvládnete kampaně nastavit sami, další peníze poputují agentuře (jak si vybrat agenturu píšeme zde) nebo freelancerovi. Aby vaše reklamy vydělávaly (tj. byly ziskové), je třeba znát svoje PNO.
Teprve potom jste schopni reálně posoudit, zda se vám PPC reklama vyplácí.
4. Je PPC reklama pro mě vhodná?
Pro většinu případů ano. Existují však výjimky. Pokud je vaše cílová skupina 65+, pak si troufnu tvrdit, že budete úspěšnější v offline prostředí.
Stejně tak situace, kdy váš produkt nikdo nezná a vy nemáte dostatečně velký finanční polštář na akviziční kampaň, pokud možno na více kanálech současně pro větší efekt.
Rovněž se placená reklama málokdy vyplatí u propagování identického produktu, který nabízí více obchodníků za stejnou cenu (typicky produkty z MLM).
A v neposlední řadě, pokud prodáváte nepovolený sortiment*, jako léky, konopí, alkohol… pak je výdej reklamy přinejmenším hodně omezený.
5. USP
Jedinečný prodejní argument byste měli sypat z rukávu o půlnoci. Tímto se nejen odlišíte od konkurence, ale dáte potenciálnímu zákazníkovi ten správný důvod, proč nakoupit právě od vás. U placené reklamy komunikujete prostřednictvím textu nebo obrázku s popisem, nebojte se proto USP zařadit do textace reklamního znění.
6. PPC jako součást další strategie
Dlužno říci, že placená reklama jako jediná forma reklamy funguje pouze nárazově a z dlouhodobého hlediska málokdy dosáhne maximálního potenciálu. Zákazník vás musí nejdříve poznat – aby nakoupil, potřebuje se s vámi (i v této zrychlené době) setkat nejméně 5x.
Proto je dobré myslet na kombinaci minimálně dvou kanálů, kde budete působit a své zákazníky oslovovat. Velmi dobře funguje (v případě e-shopu) kombinace Google + sociální sítě + e-mailing + Heureka.
Samozřejmě vše záleží na vašich finančních a časových možnostech. Placená reklama vám může usnadnit podnikání, ale rozhodně nestavějte pouze na PPC kampaních. Strategie online marketingu zahrnuje i neplacenou propagaci.
*nepovolený obsah:
– Sklik: https://www.seznam.cz/reklama/cz/obsahovy-web/pravidla-reklamy/
– Google Ads: https://support.google.com/adspolicy/answer/6008942?hl=cs