fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Online marketing » Obsahový audit pro SEO

Obsahový audit pro SEO

Obsah. audit pro SEO

Ne každý blogový příspěvek, který napíšete, se stane virálním hitem. Dáte do obsahu celou svou duši a… žalostný výsledek. Stává se i nám, že se nezadaří vytvořit takový obsah, který znamená přínos nejen pro náš blog, ale především pro vás, čtenáře.

V tomto článku vysvětlím problematiku SEO obsahového auditu, který může k úspěchu vašich článků výrazně pomoc. Přihlaste se do Google Search Console, Google Analytics a Google Ads, ať hned začnete pracovat :).

Proč je SEO audit tak důležitý?

Audit obsahu webu určuje, co se musí udělat, abyste zlepšili výkonnost vašeho webu. Pomůže vám identifikovat stránky, které si nevedou dobře a ukáže vám prostor pro jejich zlepšení. Občasný SEO audit webu na stěžejní témata by měl být součástí každé obsahové strategie. Obsahový audit se nemusí vztahovat pouze pro blogové příspěvky: můžete auditovat vstupní stránky a další stránky webu, které jsou pro vás nějakým způsobem důležité.

Jak na SEO audit prakticky

Každý proces auditu obsahu vykazuje podobný scénář: Kladete si otázky, abyste zjistili co, brzdí váš obsah a následně v těchto oblastech provádíte zlepšení.

K tomu potřebujeme 3 komponenty:

  • Seznam webových stránek/adres URL k auditu
  • Kontrolní seznam auditu obsahu
  • Správné nástroje pro audit obsahu

Předpokládejme, že jste si připravili seznam blogových popř. jakýchkoli jiných stránek, které chcete zkontrolovat. Na jaké otázky se zaměřit?

1. Má kontrolovaná stránka organickou návštěvnost?

Přejděte do přehledu výsledků vyhledávání v Google Search Console a vyfiltrujte si požadovanou stránku. Následně si můžete vyfiltrovat, kolik kliknutí stránka získala z organického vyhledávání za poslední tři měsíce. Níže vidíte výstup přímo z Google Search Console vč. návodu:

Vyberete: Výsledky vyhledávání – Nové – Stránka – zadejte požadovanou stránku

2. Má stránka návštěvnost z jiných zdrojů?

Na tuto otázku nám může odpovědět Google Analytics 4. Pokud GA4 používáte, na obrázku jsou popsány kroky, jak si stránku vyfiltrovat:

Následně si ve filtru můžete měnit zdroje a tím zjistit, z jakých kanálů vám na preferovanou stránku proudí návštěvnost.

3. Je stránka určena hlavně pro organické vyhledávání?

Záleží čistě na vás. Pokud je hlavním účelem stránky umístění ve vyhledávačích, odpověď na tuto otázku je „ano“. Pokud existuje jiný důvod, odpověď je „ne“.

Může existovat stránka, kterou nechceme co nejvýše ve výsledcích vyhledávání? Samozřejmě ano. Může se například jednat o tyto stránky:

  • Smluvní podmínky
  • Zásady ochrany osobních údajů (GDPR)
  • Stránky kategorií nebo značek
  • Squeeze* / Vstupní stránky pro placené reklamy
  • Jakékoli jiné speciálně vytvořené landing pages za určitým účelem

*Poznámka: Co je squeeze stránka? Jedná se o úvodní stránku, ze které se návštěvníci po vyplnění údajů do webového formuláře (zpravidla zadání e-mailové adresy, případně jména) dostanou na stránku s obsahem zdarma.

4. Obsahuje stránka zpětné odkazy?

Pro kontrolu zpětných odkazů můžete využít například bezplatný nástroj Ahrefs. Jedná se o základní verzi, jelikož se za všechny pokročilejší nástroje samozřejmě platí, ale svůj účel splní.

5. Lze stránku procházet a indexovat?

Je potřeba pamatovat na to, že Google nemůže indexovat stránky, které nelze procházet. Nejjednodušší způsob, jak namátkově zkontrolovat, zda je stránka indexována, popř. zda ji lze zaindexovat, je pomocí nástroje „URL Inspection Tool“ , který najdete v Google Search Console.

6. Měla stránka dostatek času, aby předvedla výkon?

Jestli se stránka povedla či nikoli, určitě nezjistíte během jednoho dne. Někdy trvá i 6 měsíců, než stránka zaznamená nějaký větší výkon. Dejte tomu čas a buďte trpěliví.

7. Jak důležité je hodnocení stránky / „Ranking page“ ?

Nemá smysl se zabývat hodnocením stránek, které pro vás nejsou prioritní. Určete důležité stránky s potenciálem pro vaši firmu či obchod a těm věnujte pozornost. Bezesporu by bylo dobré prozkoumat, co má potenciál i z hlediska zákazníků a poptávky. Nedává smysl plýtvat energií na něco, co lidi nezajímá a co se nehledá.

Existuje jednoduchý dotazník, který vám pomůže najít potenciál vašich produktů či služeb. Potenciál návštěvnosti zde vyjadřuje, jak velký provoz z organického vyhledávání by mohla získat stránka, pokud by se umístila na 1. místě. Tuto metriku můžeme odhadnout dle celkového objemu návštěvnosti z organického vyhledávání na aktuální stránce s nejvyšším hodnocením.

8. Mohla by stránka získat větší organickou návštěvnost?

Ke zjištění, zda má vaše stránka potenciál získat více zobrazení, můžete dojít několika způsoby:

a) Pomocí aplikací

Aplikace jako Collabim nebo Ahrefs vám pomohou s odhadem, jaký má vaše stránka potenciál zvýšení hledanosti. Výhodou může být rychlost zjištění informace, nevýhodou cena, za tyto služby se platí.

b) Použití plánovače klíčových slov od Googlu

K odhadu hledanosti můžeme také použít nástroj Plánovač klíčových slov v prostředí Google Ads. K využití nástroje je potřebná registrace v Google Ads a spuštění první kampaně. Následně můžete filtrovat: dle lokace, období nebo jazyka.

c) Využití pokročilejší metody hledání na Google

Google nabízí i sofistikovanější metodu hledání než jen zadání obyčejného výrazu. Před hledaný výraz napíšete allintitle: plus slovo, které hledáte (např. hledáte MarketingPPC, napíšete tedy: allintitle:marketingppc – viz příklad níže).

Zobrazí se vám stránky, které toto klíčové slovo obsahují. Následně pod hledáním uvidíte číslo, které říká, kolik těch stránek je. Čím je číslo větší, tím větší je konkurence.

Neznamená to ale, že se nechcete zobrazovat na výrazy, které mají pouze jednu stránku. Pokud by měl daný výraz 30 prokliků měsíčně, je téměř 100 % šance, že budete max druzí 🙂.

Všechny popsané metody výše jsou jen orientační. Dané téma je následně potřeba vyhodnotit a rozhodnout se, zda má cenu se mu věnovat či nikoli.

9. Je má stránka lepší než stránka konkurence?

Existuje milion věcí, které byste mohli udělat, aby byl obsah vašeho webu „lepší“. Začnete otázkami:

  • Zpracovávám do hloubky téma, na které se soustředím?
  • Je toto téma nějakým způsobem jedinečné?
  • Má toto téma dostatečnou hledanost?

Abychom zjistili, zda pokrýváme dostatečně dané téma, je potřeba provést Analýzu klíčových slov, na která cílíme. Tato slova by měl být obsažena v obsahu, včetně nadpisů, meta popisků a v samotném textu.

Nastíníme pár základních pravidel, které zajistí, že bychom měli být pro vyhledávače zajímaví:

  • Posouzení obsahu je zásadním prvkem SEO. Ujistěte se, že váš obsah je relevantní, informativní a odpovídá otázkám nebo potřebám uživatelů spojeným s daným tématem. Zkuste pokrýt různé aspekty tématu a poskytovat hodnotné informace.
  • Je potřeba myslet na interní odkazy na další relevantní stránky na vašem webu. To může pomoci vyhledávačům lépe porozumět struktuře vašeho webu a zlepšit indexaci obsahu.
  • Nezapomeňte doplnit k vaším obrázkům relevantní popis, protože toto může také pozitivně ovlivnit vaše SEO.

Závěrem

Jak jsem zmínil na začátku, audity obsahu by měly být prováděny pravidelně. Pomáhají odhalit to, jak zlepšit výkon webu nejen z hlediska SEO. Audit si můžete udělat ručně dle návodu výše, popřípadě za použití některého z pokročilých nástrojů. Ušetříte tím čas, ovšem záleží na vašich finančních možnostech a jak důslední chcete být 🙂. Pokud jste dočetli až sem, tak moc děkuji za pozornost a budu se těšit zase někdy příště.

Zdroj: https://ahrefs.com/blog/content-audit/

Článek napsal/a Michal Kartaš

Michal pomáhá klientům zejména s PPC kampaněmi na Googlu či Skliku a rád prohlašuje: „PPCčka buď miluješ nebo nesnášíš.“ Jeho silnou parketou je i psaní článků a detailní audity Google Ads kampaní.

Štítky:

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:
Správa PPC kampaní pro menší firmy

od 11.900 Kč 4.900 Kč měsíčně

Připravili jsme zvýhodněný balíček pro firmy a živnostníky, kteří provozují PPC kampaně s menšími rozpočty.

Přijďte 27. - 28.2. za kolegou Michalem na stánek MarketingPPC v konzultační zóně Czech On-line Expo 2024!

Vstupenky se slevou 50% při použití kódu MPPC50