Díky technickému SEO optimalizujete váš internetový obchod tak, aby byl pro vyhledávače lákavější. Teoreticky by to mělo znamenat, že váš obchod bude více zobrazován v organickém vyhledávání.
Více zobrazení znamená více lidí a s tím i potenciální možnost nákupu. Pokud je váš internetový obchod technicky lépe optimalizován pro SEO, bude rychleji indexován a lépe hodnocen.
Z naši zkušenosti víme, že ne vždy jsou internetové obchody dobře technicky optimalizovány pro vyhledávače. Za špatnou optimalizací mohou třeba filtry produktů, které často vedou k problémům s duplicitním obsahem, na druhou stranu, možnost si produkty vyfiltrovat je pro internetové obchody nepostradatelná.
S aktualizací algoritmu v červnu 2021 Google posílil uživatelskou zkušenost jako jeden z hodnotících faktorů pro SEO. V dnešní době je rychlost načítání webu důležitější než kdy předtím. Potenciální kupující mají rádi obchody, které je dovedou co nejrychleji k hledanému produktu.
Nejdůležitější faktory technického SEO
1. Core Web Vitals
2. Filtr a stránkování
3. Mazání produktů
4. Jak zacházet s položkami ve výprodeji
5. Použití interních odkazů
6. Strukturovaná data pro internetové obchody
Chcete-li rychle zjistit, co můžete zlepšit na technické stránce svého internetového obchodu, nechte si obchod prozkoumat pomocí nástroje jako Screaming Frog nebo Google Search Console. Analýza stránek vašeho internetového obchodu může ukázat jeho slabá místa.
TIP: „Pokud by jste se chtěli o GSC dozvědět více, můžete mrknout na náš článek: Co je Google Search Console a proč ji využívat?„
1. Core Web Vitals
S Core Web Vitals poskytuje Google konzistentní signály, které mu ukazují, jak lidé vaše stránky vnímají. Jednoduše řečeno se jedná o proces načítání stránek, interaktivitu na stránkách a vizuální stabilitu stránky.
Google za tímto účelem zavádí tyto metriky:
LCP – dalo by se přeložit jako největší obsahová barva: Tato metrika měří dobu, kterou trvá načtení hlavního obsahu stránky. Vyhledávač vnímá jako ideální hodnotu 2,5 sekundy nebo nižší.
FID – zpoždění prvního vstupu: FID popisuje dobu od první interakce uživatele se stránkou (jako je klepnutí na tlačítko nebo kliknutí na odkaz) do okamžiku, kdy prohlížeč zobrazí odpověď na tuto interakci.
CLS – kumulativní posun rozvržení: Metrika CLS měří, jak stabilní je rozvržení webové stránky a zda se jednotlivé prvky rozvržení během používání posouvají. Google uvádí jako ideální hodnotu 0,1 nebo nižší.
Metriky, které tvoří Core Web Vitals, jsou proměnlivé. Jejich současný a budoucí počet závisí na uživatelích a jejich chování.
TIP: Core Web Vitals si můžete změřit třeba aplikací PageSpeed Insights
2. Čtyři SEO řešení pro filtry a stránkování
Filtry jsou důležitou funkcí v mnoha internetových obchodech. Pomáhají zákazníkovi se dostat k produktu, který přesně hledá. Filtry však přinášejí pár zvláštností, které by měly být při optimalizaci pro vyhledávače zohledněny.
Uživatel může filtrovat sortiment internetového obchodu na základě různých kritérií. Například podle barvy a ceny. Ale je potřeba myslet na to, že pro každý nový filtrovaný výběr dat se vytvoří samostatná adresa URL.
Příklad:
Barva: Modrá
Cena: 89 Kč – 149 Kč
Nová URL: https://www.meinshop.de/damenbekleidung-hosen/_blau/?price_from=89&price_to=149.
Možná situace: Rozsáhlé kombinace filtrů vytvářejí nespočet URL pro stejný obsah (protože produkty se nemění). Pokud zde není žádná kontrola adres URL filtru, všechny tyto adresy URL končí v indexu Google. A samozřejmě Google tyto adresy vidí jako duplicitní obsah.
Kromě toho také dochází k plýtvání indexace Googlu na procházení, což může způsobit zpoždění v procházení nově vytvořených stránek na vašem webu. Myslete na to, že pokud máte vytvořeno mnoho URL, kromě hlavní (kanonické*) ke stejnému produktu, tak žádná URL nemůže dosáhnout opravdu dobrých výsledků ve vyhledávání.
*Kanonická URL = URL adresa, kterou považujete za hlavní verzi mezi stránkami s podobným nebo identickým obsahem.
a) Neindexujte všechny URL adresy
Mnoho online obchodů nastavuje všechny filtrované adresy URL na noindex a pouze nefiltrovaná stránka kategorie je uvolněna k indexování Googlem.
Příklad: URL adresa na sluchátka z obchodu Alza.cz:
- https://www.alza.cz/sluchatka/18843602.htm a stejná adresa ve filtraci může vypadat i takto:
- https://www.alza.cz/sluchatka/18843602.htmevt=re&exps=sluchatka#f&cst=null&cud=0&pg=1&prod=1284&sc=1000, proto se můžeme následně snažit tyto adresy z indexace vyloučit.
Výhodou tohoto řešení je, že sada kategorií URL internetového obchodu je poměrně úzká. Ale zároveň má toto řešení i nevýhodu: jedna URL nikdy nemůže pokrýt všechna klíčová slova související s tématem sluchátek.
Stránka bude hodnocena pro „sluchátka“ a několik dalších kombinací jako například „koupit sluchátka“ a podobně, ale nikoli pro relevantní klíčová slova jako třeba „červená sluchátka“, protože obecná stránka sluchátka tento tento obsah nenabízí. To není pro internetové obchody samozřejmě ideální, protože zde ztrácí potenciální návštěvníky.
Jak by tedy měla vypadat správná URL z hlediska SEO třeba pro kategorii bezdrátová sluchátka? Mohla by vypadat třeba takto: https://www.alza.cz/sluchatka/bezdratova/. Tento formát by byl pro vyhledávače daleko přívětivější a nebyl by vnímám jako duplicitní.
INFO: Nastavení blokace adres pomoci příkazu „noindex“ se provádí přímo na dané adrese stránky, kterou chcete blokovat. Google Search Console slouží pouze k jeho kontrole.
b) Filtrace pomoci JAVA scripů
S tímto řešením filtry negenerují vlastní adresy URL. Jakmile chce uživatel filtrovat výběr produktů ať už podle výrobce, funkce nebo třeba barvy, je pro uživatele vygenerován nový pohled a negeneruje se nová URL. Tímto způsobem se lze vyhnout velkému počtu URL adres. Řešení to není špatné, ale bude potřeba šikovného vývojáře.
c) Vyjměte filtraci URL adres via robots.txt
Adresy URL lze vyloučit z procházení pomocí souboru robots.txt s příkazem:
- Disallow: /filter/ můžete Googlu zadat příkaz k vyloučení stránek z procházení.
d) Pomoci nastavení parametrů v Google Search Console
Můžete blokovat procházení některých URL adres, které obsahují určité parametry, například /filtr/.
Samozřejmě má tato metoda i své „ale“:
- Váš web má více než 1 000 stránek A
- Ve vašich protokolech se objeví značný počet duplicitních stránek indexovaných Googlebotem, přičemž všechny duplicitní stránky se liší pouze různými parametry adresy URL. Příklad: example.com?produkt=zelene_saty a example.com?typ=saty&barva=zelena)
- V GSC si najdete URL kterou chcete upravit a následně zvolíte odebrat
- Pamatujte, že v GSC se nám adresa odstraní max na 6 měsíců, trvalá blokace tedy musí proběhnout na straně webu.
- Dočasné odstranění URL adresy: Blokuje adresu URL z výsledků vyhledávání Google přibližně na šest měsíců. Po uplynutí tohoto blokovaného období se stránka může ve výsledcích vyhledávání znovu zobrazit.
- Zablokování adres URL, které začínají předponou: Vyberte Odstranit všechny adresy URL s touto předponou. V příkladu níže se jedná o jídlo:
http://example.com/jidlo/pizza
https://www.example.com/jidlo/chleba?typ=celozrnny
https://www.example.com/jidlo/testoviny/spagety/bolonske.htm
Nástroj pro parametry adresy URL používejte pouze v případě, že váš web splňuje výše uvedené požadavky a jste zkušeným optimalizátorem pro vyhledávače. Pokud použijete nástroj pro parametrování adresy URL nesprávně, může Google ignorovat důležité stránky vašeho webu, aniž by generoval varování nebo hlášení o ignorovaných stránkách. Mnoho uživatelů používá nástroj nesprávně nebo zbytečně. Nástroj používejte pouze v případě, že víte jistě, jak funguje a jak se má používat.
Cílené indexování relevantních adres URL filtrů – Best Practice
- Indexovat vše nebo nic není obvyklé optimální řešení.
- Filtrujte a indexujte URL adresy, jejichž obsah má dostatečný objem vyhledávání a také přináší přidanou hodnotu.
- Zbývající adresy URL filtru by měly být nastaveny na „noindex“.
Zda má být adresa URL filtru indexována Googlem může záviset na několika faktorech:
- Objem vyhledávání: Pokud má kombinace klíčových slov vysoký objem vyhledávání, může být zahrnuta do indexu. Ostatní lze vyloučit.
- Přidaná hodnota pro uživatele: Pouze pokud má filtrovaná stránka pro uživatele přínos, měla by být indexována.
- Přizpůsobitelný obsah: Pokud lze obsah stránky přiřadit vybrané adrese URL filtru, měl by být také v indexu zahrnut.
- Nejprodávanější produkty: TOP sellery by měly být do indexace také zahrnuty.
Pozor – pokud stránky nastavíte na „noindex“, tak to neznamená, že je Googlebot nebude procházet. Mějte na paměti, že i indexace stránek má své limity tzv: „Crawl Budget“. Je tedy potřeba dbát na to, aby byly vyloučeny i nerelevantní stránky, např. přes soubor „robots.txt“ nebo přes nastavení parametrů v Google Search Console.
INFO: Crawl Rate je rychlost, jakou Googlebot prochází stránky vašeho webu. Určuje, kolik požadavků může Googlebot zaslat na váš server v daném časovém období, aniž by ho přetížil. Pokud server začne zpomalovat nebo vracet chyby, Googlebot automaticky sníží svou aktivitu. Crawl Rate neovlivňuje, jak často Googlebot váš web navštěvuje, ale spíše to, kolik stránek prochází během jedné návštěvy.
Jak to tedy dělá většina online obchodů?
Pro ty, kteří mají dostatek technických prostředků, je obvykle nejlepším řešením řízení indexování pomocí značky Canonical. Adresy URL filtrů Značka, Barva a Velikost jsou indexovány – a to i v případě vícenásobného výběru, například: www.meinshop/womenswear-pants/ana_blue_size-36/. Všechny ostatní filtry jsou vyloučeny z indexování pomocí kanonické značky.
Výběru filtru je přizpůsoben obsah adresy URL, nadpis stránky, meta description, H1 a v případě barev i textu v URL.
Buďte však opatrní: Dlouhé URL adresy by měly být indexovány pouze tehdy, jsou-li pro uživatele skutečně relevantní. Zde může poskytnout informace analýza hledaných výrazů ve službě Search Console.
3. Jak zacházet se smazanými produkty z pohledu SEO
Výzvou pro SEO a internetové obchody jsou produkty, které jsou vyřazeny ze sortimentu zboží a nebo byly smazány. Toto následně vede k chybě 404, která je výsledkem smazaných produktů. Většina e-shopů tyto chyby neřeší a postupně počet těchto chyb narůstá.
Na všem záleží, každá kostička je součástí celkového hodnocení vašeho internetového obchodu. Produktové stránky jsou často externě propojeny a mají cenné zpětné odkazy nebo jsou sdíleny prostřednictvím kanálů sociálních médií a pravidelně generují návštěvnost. K této problematice existuje několik přístupů. Musíte se jen rozhodnout, které řešení je pro váš vlastní internetový obchod tím nejvhodnější.
- 301 přesměrování do podobných kategorií
Pokud je v obchodě vhodná kategorie produktu pro smazaný produkt, doporučuje se nastavit přesměrování 301 přímo na tuto kategorii. Návštěvník má v tomto případě možnost si podobný předmět zakoupit, což slibuje spokojeného uživatele i nízkou míru okamžitého opuštění. Obojí nejen zabrání propadu hodnocení vlastního vyhledávače, ale navíc zvýší pravděpodobnost konverze v obchodě.
- 301 přesměrování k nahrazujícím produktům
Pokud pro smazaný produkt existuje následný produkt, například nový model, mělo by být také nastaveno přesměrování 301 ze smazané stránky na novou stránku. V tomto případě může uživatel provést nákup přímo, aniž by musel nejprve prohledávat obchod jako v příkladu výše.
Nový produkt by měl být velmi podobný smazanému produktu. Pokud byste uživatele přesměrovali na jakýkoli jiný produkt, pravděpodobně by stránku opustil a poslal by Googlu špatný signál SEO.
4. Správný způsob, jak na položky ve výprodeji
Chcete prodávat své produkty a mít v internetovém obchodě vlastní kategorii VÝPRODEJ? Nepochybně dobrý nápad, ale i zde je třeba zvážit některé věci z hlediska SEO.
Mnoho internetových obchodů vkládá své produkty do kategorie VÝPRODEJ, ale zároveň produkty nechává v původních kategoriích. Často zde tak vzniká duplicitní URL. Vždy se proto ujistěte, že URL produktu, i když je produkt nyní v kategorii VÝPRODEJ, má stejnou URL.
Pokud již máte produkty ve VÝPRODEJI s vlastní URL, můžete je přesměrovat na správnou URL produktu, například pomocí 301, nebo můžete nastavit kanonickou na „původní“ produkt.
5. Interní odkazy nejen pro e-shopy
Odkazy jsou jedním z nejdůležitějších hodnotících faktorů v algoritmu Google. Zatímco o externích odkazech, tedy příchozích odkazech z jiných domén, se hodně mluví a jejich získávání se někdy děje s velkým úsilím, internímu prolinkování webu se věnuje poměrně malá pozornost.
Interní propojení je tedy mocný nástroj SEO a nemělo by se omezovat pouze na navigaci a použití klíčového slova v textu odkazu.
Externí odkazy zvyšují důvěru společnosti Google ve vaši doménu. Čím máte vyšší důvěru, tím více Google důvěřuje vašim interním odkazům. Z tohoto důvodu jsou důležité oba typy odkazů. Bylo by bláznovství se soustředit pouze na externí odkazy a ignorovat možnosti interního prolinkování. Praktická věc na interních odkazech je, že si je můžete zcela svobodně definovat sami.
Navíc se nemusíte starat o filtry Google. Zatímco u externích odkazů je nadměrné používání klíčových slov v kotvícím textu problematické, u interních odkazů je tomu spíše naopak. Google ve svém „Úvodu do optimalizace pro vyhledávače“ přímo odkazuje na to, že čím lepší je text kotvy*, tím snazší je pro uživatele navigace a tím lépe Google chápe, o čem stránka, na kterou odkazuje, je.
Většina internetových obchodů tuto možnost jen nedostatečně využívá. Pamatujte však, že odkazované stránky musí být pro uživatele stále relevantní.
*Text kotvy (kotvící text neboli anchor text) je viditelný klikací text odkazu na webové stránce, který je obvykle podtržený a zobrazený jinou barvou (často modrou). Když uživatel na tento text klikne, je přesměrován na cílovou URL adresu, kterou odkaz představuje.
Kolik interních odkazů byste měli použít?
Neexistuje zaručená odpověď. Vžijte se do kůže čtenáře. Dokážete vnímat text s interními odkazy bez problémů nebo vás modré odkazy rozptylují? Pokuste se řídit jednoduchým pravidlem, že všeho moc škodí :)
Linkbuilding pro internetové obchody
Samotný Google byl na téma zpětných odkazů vždy velmi strohý. Přibývají však náznaky, že zpětné odkazy již nejsou dominantním signálem. Faktem ale zůstává, že prolinkování vašeho internetového obchodu je stále velmi důležitým hodnotícím faktorem.
Samotná optimalizace stránky je často neužitečná, pokud má konkurence lepší prolinkovanost webu. Každý odkaz z externího webu je pro Google hodnotící faktor. Čím více odkazů na váš web směřuje, tím je důvěryhodnější a je větší šance, že bude váš obchod Googlem lépe hodnocen.
Kontrolní seznam pro vytváření zpětných odkazů
- Odkazy z relevantních tématických stránek. Pouze tematické odpovídající odkazy zlepšují hodnocení vašeho webu.
- Zpětné odkazy, které přinášejí skutečnou návštěvnost a relevantní uživatele. Zpětné odkazy, které přinášejí návštěvnost, relevantního publika jsou ty skutečně cenné.
- Přirozené texty odkazů bez nadbytečných klíčových slov. Používejte přirozené texty k tématu, na který odkazujete.
6. Jak strukturovat data pro internetové obchody
Pokud jde o SEO pro internetové obchody, hrají důležitou roli strukturované úryvky (angl. Rich Snippets). Strukturované úryvky lze použít k výraznému vylepšení výsledků vyhledávání Google pomocí rozšíření, které využívá strukturovaná data.
Tím přidáte více informací o vašem webu/produktu, což může vést k vyšší míře prokliku ve vyhledávání. Internetové obchody, na které kliká nadprůměrný počet uživatelů, se zdají být pro Google relevantnější a tím pádem se umisťují i lépe ve výsledcích vyhledávání.
Pro obchody jsou zajímavé zejména odkazy na podstránky, hodnocení a rozšíření o produktová data. Ty jsou pak ve výsledcích vyhledávání označeny hvězdičkami a zobrazí se ceny u jednotlivých produktů.
Strukturovaná data jako cena, dostupnost a hodnocení se následně můžou zobrazit ve výsledcích vyhledávání.
Úryvky přilákají potenciální kupující, kteří se zajímají o danou položku. Nezapomeňte, že informace o vašem produktu musí být vždy aktuální.
Se zajímavým strukturovaným úryvkem pro často kladené otázky (FAQ) můžete odpovídat na dotazy zákazníků přímo ve výsledcích vyhledávání.
Implementace strukturovaných úryvků na web
Implementace je možná pomoci takzvaných mikrodat, označených ve zdrojovém kódu stránky pomoci speciálního HTML kódu.
Uživatelská přívětivost internetového obchodu
Váš internetový obchod, technologie a texty jsou dokonale a optimalizované pro SEO, ale chybí konverze? Možná je potřeba vylepšit něco jiného. Uživatel by neměl v obchodě hledat. Všechny funkce by měl najít tam, kde je očekává. Jak by měl vypadat uživatelsky přívětivý obchod z pohledu UX?
- Přehledná a jednoduchá navigace.
- Dobře fungující vnitřní vyhledávání.
- Snadná navigace v nákupním košíku.
- Krátká a srozumitelná pokladna.
- Jasná výzva k akci (např. „Objednat nyní“).
- Optimalizace pro mobilní zařízení.
Nejlepší SEO nástroje pro váš e-shop
SEO nástroje zdarma:
Dobrou věcí na nástrojích Google je, že jsou pro vás jako vlastníka webu zcela zdarma. Navíc vám nástroje Google ve většině případu poskytnou všechny relevantní informace pro SEO vylepšení. V PageSpeed Insights dokonce dostanete konkrétní návrhy na zlepšení pro technickou optimalizaci vašeho internetového obchodu.
Pomocí nástrojů Think with Google můžete mimo jiné zkontrolovat, zda je váš obchod optimalizovaný pro mobily a které trhy by vás mohly ještě zajímat. V každém případě na začátku vašeho SEO pátrání vám tyto nástroje postačí.
Placené SEO nástroje:
Placené nástroje mají výhodu v tom, že umožňují kontrolovat všechny SEO faktory na jednom místě. Nicméně všechny tyto SEO nástroje mají mírně odlišné zaměření. Také je potřeba si uvědomit, že každý z těchto nástrojů agreguje různá data klíčových slov, protože čerpají z různých sad dat.
Než se rozhodnete pro placený SEO nástroj, doporučuji vytvořit si bezplatný zkušební účet a nástroj důkladně otestovat. Většina SEO nástrojů má funkce, které jsou zdarma na omezenou dobu, popřípadě je odemknuta jen část jejich potenciálu. Následně se za používání platí. Přesto si již za tu krátkou dobu můžete udělat dojem z uživatelského rozhraní a nástroj si osahat.
SEO sami nebo s agenturou?
SEO know-how a přenos znalostí
Dobrá SEO agentura v sobě spojuje spoustu „SEO know-how“. Zpravidla tam pracuje několik SEO odborníků současně, vyměňují si informace a předávají své znalosti. Toto je jeden z hlavních bonusů spolupráce se SEO agenturou. Agentury často pracují pro mnoho různých internetových obchodů. Díky tomu se většinou v této problematice dobře orientují.
Chápou požadavky optimalizace pro vyhledávače pro internetové obchody. SEO agentury běžně používají různé SEO nástroje a vědí, jak je optimálně využít v praxi. To jim umožňuje provádět analýzy a nahlížet na web zákazníka z různých úhlů.
Flexibilní zdroje
Od jednorázového vytvoření SEO strategie přes komplexní SEO audit až po průběžnou SEO podporu, to vše je s agenturou možné. Práce s agenturou vám dá nezbytnou podnikatelskou flexibilitu a čas.
Nevýhody SEO agentury
SEO agentura má samozřejmě další klienty – takže vám nemůže věnovat veškerý svůj čas. Vsaďte na efektivní komunikaci a jasně definované cíle projektu. Na začátku agentuře poskytněte co nejvíce informací o vaší společnosti a o tom, co nabízíte.
Výhody in-house SEO
Pokud bude SEO vaším projektem, vnitřní motivace vás potáhne k neustálému zlepšování. Interní SEO se stane součástí vašeho podnikání. Vy znáte nejlépe váš produkt, vaši cílovou skupinu a všechny důležité KPI lépe než externí SEO konzultanti.
Nevýhody in-house SEO
In-house SEO má samozřejmě i své nevýhody. Díky internímu SEO bude optimalizace vaší společnosti dlouhodobě záviset na jediném člověku (nebo týmu). Pokud zvolíte nesprávnou nebo špatnou strategii SEO, negativně to ovlivní vaše hodnocení ve výsledcích vyhledávání a ztratíte drahocenný čas, zatímco konkurence pojede tiše dále.
Závěr: Bez SEO se neobejdete
V SEO pro internetové obchody existuje mnoho bodů, které je třeba zvážit, abyste dosáhli nejvyššího umístění u nejdůležitějších klíčových slov. Na začátku je nejlepší vždy provést rychlou a bezplatnou kontrolu pomoci SEO nástrojů, abyste získali představu o optimalizaci stránky.
Pamatujte, že za prokliky jsou lidé = vaši zákazníci, takže váš internetový obchod by měl být zaměřen na potřeby těchto zákazníků. Co mé zákazníky zajímá? Co moji zákazníci hledají? A jak mohu využít potřeby svých uživatelů? Tyto otázky jsou pro úspěšnou SEO strategii podstatné. SEO strategii zaměřte na udržitelné zlepšení povědomí, růst návštěvnosti a prodejů.
Nezapomínejte na zpětné odkazy směřující na váš web, které také podporují dobré hodnocení. Čím jsou důvěryhodnější, tím vyšší je šance, že výše uvedená opatření výrazně zlepší hodnocení internetového obchodu.