fbpx
Přeskočit na obsah
Domů » Marketingové strategie » Jak začít inzerovat na Zboží.cz: Praktické tipy a triky

Jak začít inzerovat na Zboží.cz: Praktické tipy a triky

Vše o Zboží.cz

Zboží.cz je platforma na principu zbožového srovnávače, kde se zdarma zobrazují nabídky e-shopů, rozdělené dle kategorií. Lidé zde hledají buď pomocí vyhledávacího pole (zadáním produktu) nebo prokliky z jednotlivých kategorií.

Funguje na podobném principu jako Heureka, tj. konkrétní produkty se zobrazují pod sebou s uvedením prodejce, hodnocení, ceny, příp. dopravy.

Proč inzerovat na Zboží.cz

  • Zpravidla levnější inzerce než na Google (kampaně Google Nákupy nebo Performance Max).
  • Další kanál PPC reklamy, rostoucí obliba tohoto srovnávače.
  • Jednodušší ovládání než v systému Google Ads (buď z administrativního rozhraní nebo Skliku).
  • Nápověda v češtině. 
  • E-mailová podpora v češtině a většinou reaguje rychle.
  • Narozdíl od Google Nákupů zobrazuje i produkty, které nejsou skladem.

Kdo může inzerovat na Zboží

Tuzemské i zahraniční e-shopy. České e-shopy musí splňovat náležitosti typu IČO, kontaktní údaje, všeobecné obchodní podmínky apod. Zahraniční e-shopy se mohou registrovat, pokud mají stránky v češtině, ceny v Kč, cenu dopravy a další podmínky.

Jak začít inzerovat na Zboží

Pro registrací vašeho e-shopu potřebujete XML feed (pozor, feed musí splňovat jiné požadavky než např. pro Google Nákupy). Dále si prostudujte pravidla pro internetové obchody, abyste se ujistili, že je neporušujete (např. nabídka tabákových výrobků, elektronických cigaret, léků na předpis atd). Dále vyplníte Registrační formulář – jednoduše se do něj prokliknete přes Klientskou zónu.

Co je Klientská zóna

Klientská zóna je rozhraní Seznamu, kde vidíte na jednom místě služby Seznamu (Firmy.cz, Zboží.cz, Sklik), můžete zde dobíjet kredit (přes tzv. Peněženku) nebo nastavit fakturační údaje.

Pokud ji nemáte zřízenou, přihlaste se pomocí vašeho registrovaného e-mailu a hesla (na Seznamu) zde: https://klient.seznam.cz/

Co v klientské zóně najdete:

  • Možnost registrace služeb od Seznamu: Odtud se můžete zaregistrovat do Skliku, Zboží nebo na Firmy.cz
  • Základní přehledy a statistiky za vybrané období (např. zobrazení reklam, prokliky na stránku, konverze, celkovou útratu).
  • Peněženka: Doklady, transakce, výpisy nebo převody na jiný účet.
  • Nastavení: Fakturační a kontaktní údaje, platební karta, přístupy k účtu.

Registrace e-shopu

Aby byla vaše registrace obchodu dokončena, je třeba:

  • Nabitý kredit, 
  • mít zápis na Firmách.cz (odtud se stahuje název firmy, logo atd.),
  • XML feed dle specifikace pro Zboží. 

Specifikace XML feedu pro Zboží 

Mezi povinné položky patří: 

  • SHOP xmins
  • SHOPITEM
  • PRODUCTNAME
  • DESCRIPTION
  • URL
  • PRICE_VAT
  • DELIVERY_DATE

Bližší informace najdete zde. Upravený feed si můžete zkontrolovat pomocí Validátoru. Poznámka: Takto upravený feed využijete také pro kampaně v Skliku: Produktové inzeráty, Dynamický retargeting a Dynamický banner.

3 důležité body, které byste neměli ignorovat

Registraci obchodu máte úspěšně dokončenou. Na co se v administraci zaměřit? Podělíme se s vámi o vychytávky z praxe:

1. Finanční limit

Dejte pozor – v administraci najdete přednastavený rozpočet jako „neomezený“, což znamená, že v podstatě nemáte nad útratou žádnou kontrolu. Pokud nechcete denně hlídat rozpočty, využijte možnost nastavení měsíčního nebo týdenního limitu. V případě překročení nastaveného limitu se produkty přestanou zobrazovat a znovu začnou další týden / měsíc.

Kampaň se aktivuje automaticky úspěšnou registrací obchodu, proto případnou změnu limitu neodkládejte. Jděte do levého menu – Aukce a konverzeKredit a limity.

2. Nabídková cena za kliknutí

Zboží stanovuje (a účtuje) minimální cenu prokliků v závislosti na prodejní ceně v rozmezí od 0,60 – 3,60 Kč bez DPH (pozn. údaje z 8/2024). Tyto částky jsou stanovené v tzv. Základním ceníku, který platí od 1.2. – 30.9. Po zbytek období platí Sezonní ceník, kdy jsou ceny vyšší.

Pro úspěšnou inzerci na Zboží ve většině případů nestačí nechat tyto ceny bez úpravy. Abyste se zobrazili na viditelných pozicích a stali se tak konkurenceschopní, je třeba nastavit maximální cenu za proklik (tzv. maxCPC).

Kde se maxCPC nastavuje

  • v XML feedu (vyplněním tagů). Vejdete do administrativního rozhraní Zboží, levé menu Aukce a konverze Ceny prokliku:
  • v administračním rozhraní Zboží – bud jednotlivě po položkách nebo hromadně exportem položek do Zboží
  • v Skliku – pokud inzerujete v Skliku, můžete cenu nastavit tam. Podmínkou této možnosti je mít aktivní kampaň v Skliku, kterou si propojíte. 
  • Poznámka: Nezapomeňte na propojení provozovny v Skliku:

3. Nastavení dopravy

Pokud máte dopravu nastavenou v XML feedu, pak tento bod neřešte. Tag DELIVERY sice není povinný atribut ve feedu, ale z praxe víme, že nevyplněním inzerci škodíme.

Informace o doručení nastavíte v administraci Zboží – Sortiment – Doprava:

Vyberte si, jak cenu nastavíte, buď v XML feedu nebo zde v rozhraní. Je možná pouze jedna varianta, nelze kombinovat obě. V případě ručního nastavení dopravy se vám nabídnou dopravci, výdejní místa nebo možnost osobního odběru. Je dobré vyplnit všechny možnosti, které nabízíte, vč. uvedení cen za dopravu.

4. Nastavení kategorie

Uživatelé si zvykli orientovat se ve Zboží.cz buď pomocí fulltextového vyhledávání (tedy zadáním konkrétního produktu) nebo, pokud nejsou rozhodnuti o konkrétní značce, přes kategorie produktů. Zařazení vašich produktů do správných kategorií je proto hlavní podmínka správného zobrazování.

Kategorii nejčastěji nastavíte pomocí tagu CATEGORYTEXT již v XML feedu. Jedná se sice o nepovinnou položku, přesto je dobré mít ji vyplněnou. Max délka je 500 znaků. 

Držte se kategorií dle specifikace Zboží: strojově čitelný strom kategorií Zboží.cz je průběžně aktualizovaný na adrese https://www.zbozi.cz/static/categories.json či ke stažení ve formátu pro MS Excel https://www.zbozi.cz/static/categories.csv.

Kategorie můžete případně nastavit i manuálně – v administraci Zboží: Sortiment – Nabídky:

Zobrazení produktu: Jak se dostat mezi Doporučené nabídky?

Pro zobrazení mezi doporučené nabídky musíte splnit 2 podmínky:

  • Průměrné hodnocení vašeho internetového obchodu musí být vyšší než 70 % za předpokladu, že e-shop má více než 5 hodnocení.
  • Mezi doporučenými nabídkami se nezobrazí položky s vysokou cenou, o které projeví zájem méně než 5 % uživatelů.

Pořadí v rámci Doporučených nabídek pak ovlivní zejména:

  • maximální nabídnutá cena za proklik (maxCPC)
  • skóre uživatelského hodnocení
  • doprava zboží zdarma
  • skladová dostupnost (produkty skladem jsou ve výhodě)
  • porovnání ceny nabídky vůči průměrné ceně na trhu

Hodnocení e-shopu

Po registraci obchodu na Zboží se automaticky vytvoří detail e-shopu, který se zobrazí u nabídek. Zde zákazníci uvádějí, zda jsou s e-hopem spokojeni. A uživatelé vidí hodnocení ostatních.

Pro zobrazení vašich produktů v Doporučených nabídkách je nezbytné sbírat kladná hodnocení a recenze. Celkové hodnocení (tzv. skóre) se počítá jako poměr mezi spokojenými a nespokojenými zákazníky a zobrazuje se až po zadání min. 4 hodnocení. 

Další možnosti reklamy

I. Zboží inzeráty

Další způsob, jak být vidět, představují Zboží inzeráty. Tvoří součást kampaně Zboží a zobrazují se na Zboží.cz, ve vyhledávání na Seznam.cz, na Obrázky.cz a na Sbazar.cz. Pár faktů: 

  • využívají XML feed ze Zboží.cz,
  • aktivují se automaticky,
  • ve Zboží inzerátech a na Sbazaru lze nabízet také rozbalené a použité produkty.
  • zobrazují se v záložce Obrázky ve vyhledávání na Seznamu jako tzv. carousel:
  • zobrazují se také jako Zboží inzeráty ve vyhledávání na Seznamu v záložce Internet:

II. Dynamický retargeting

Dynamický retargeting (DRTG) je kampaň v Skliku, využívající XML feed pro Zboží.cz. Zobrazuje produkty, které si zákazníci na vašem e-shopu prohlíželi, ale nekoupili. Nemusíte zadávat kreativu, Sklik za vás z feedu vytvoří sám. 

Nezbytné pro spuštění je pouze nahrané logo na profilu Firmy.cz. Požadavky:

  • Obdelníkový tvar
  • Obrázkové, typografické nebo kombinované
  • Formát png
  • Přesný rozměr 200 x 100 px

Tvorba kampaně DRTG

V Skliku zvolíte Vytvořit kampaň – Produktová kampaň:

Uvidíte dvě možnosti: Dynamický retargeting a Dynamický banner. Zvolíte Dynamický retargeting a dáte pokračovat.

Rozbalí se tvorba kampaně a sestavy:

Vyplníte název kampaně a sestavy, denní rozpočet, způsob zpoplatnění a výchozí cenu prokliku.

Vyberete seznam retargetingu – v tomto případě DRTG si můžete vybrat cílit na návštěvníky produktů, kategorií nebo produktů na webech Seznam.cz. Pokud máte vytvořené publikum např. těch, kteří v posledních 30 dnech nakoupili, můžete je ze zobrazování reklamy vyloučit.  

Nyní vyberete produktovou skupinu – můžete ji vytvořit podle kategorie, výrobce, dostupnosti, stavu, ID nabídky nebo ceny. My jsme zvolili produktovou skupinu na produkty od 1.000 – 5.000 Kč. Současně nastavíme maxCPC:

Teď si vyberete šablonu buď z uložených vzorů nebo vytvoříte svou vlastní:

Výsledná reklama pak může vypadat třeba takto:

III. Dynamický banner

Jedná se o typ produktové reklamy v Skliku, určený zejména pro akvizici. Na rozdíl od DRTG oslovuje nové uživatele, které si definujete. Současně umožňuje zadat:

  • Popis nabídky: max 40 znaků, slouží k upoutání pozornosti, napište sem konkurenční výhodu nebo akci
  • Název firmy: načítá se z názvu provozovny na Zboží.cz
  • Název nabídky: načítá se z XML feedu jako položka <PRODUCTNAME>

Tvorba kampaně Dynamický banner

Jako v případě DRTG, v Skliku zvolíte Produktovou kampaň – Dynamický banner:

Vyplníme název kampaně a sestavy, denní rozpočet, způsob zpoplatnění a výchozí cenu prokliku. Poté vytvoříme produktovou skupinu a vybereme šablonu.

Rozdíl mezi DRTG a Dynamickým bannerem

DRTG kampaň se zobrazuje po zadání cílení na předem vytvořené a vybrané DRTG publikum. Oproti tomu dynamický banner se vydává pouze v případě, pokud:

  • Je přiřazená šablona v sestavě.
  • Je zvolené alespoň jedno cílení v sestavě (tj. dle zájmů, klíčových slov, zájmů o koupi atd.).
  • Je vytvořena min. jedna produktová skupina v sestavě.
  • Ve feedu jsou min. 2 produkty.

Článek napsal/a Kamila Hájková

Kamila se v MarketingPPC věnuje školení začínajících a mírně pokročilých uživatelů, správě menších PPC kampaní, psaní článků a newsletterů.

Máte k článku dotaz nebo připomínku? Napište mi na LinkedIn

Pro nezávaznou nabídku můžete vyplnit poptávkový formulář:

Vaše údaje bude použity v souladu s platnou legislativou a našimi pravidly na ochranu osobních údajů pouze za tím účelem, za jakým je poskytujete.

Nevíte si rady s PPC reklamou?

Pomůžeme i poradíme s online marketingem.

Požádejte o nezávaznou nabídku:

Přihlaste se na bezplatný webinář 26.11. ve 14:00: nastavení Google Ads

Přihlaste se na náš bezplatný webinář a zjistěte, jak snadno zvládnete vytvářet poutavé vizuály pro vaše online kampaně.

Nepropásněte bezplatný webinář 10. 12. 2024 ve 14:00
Získejte odborné marketingové tipy přímo do své e-mailové schránky a staňte se expertem na marketing. Přihlaste se k odběru marketingového newsletteru.

Vaše soukromí je pro nás důležité. MarketingPPC používá vámi poskytnuté informace k tomu, aby vás kontaktoval ohledně našeho obsahu a služeb. Z odběru těchto sdělení se můžete kdykoli odhlásit. Pro více informací si přečtěte naše Zásady ochrany osobních údajů.