Jak nastavit Google Analytics – základní a pokročilá nastavení

jak nastavit google analytics

Toto je první ze dvou článků k tématu Jak nastavit Google Analytics. Ve druhém článku se dočtete o nastavení Analytics pro e-shop, měření výkonu webu a o nejdůležitějších reportech.

Článek je rozdělen na tři části, aby si z něj něco odnesli začínající i pokročilí uživatelé:

  1. Základní nastavení Google Analytics
  2. Pokročilá nastavení Google Analytics
  3. Vysvětlení nejdůležitějších Google Analytics statistik

Vzpomínám si, když jsem se před lety poprvé dostal ke Google Analytics stylem „používají to všichni, tak to asi bude dobrý“. Registrace a přidání kódu na web nebylo nic složitého, začínalo se mi to líbit.

Ještě větší radost přišla v okamžiku, kdy se v přehledech objevily první statistiky. Celých 24 návštěv? Vypadá to, že web má první fanoušky! Pravda, 22 návštěv bylo ode mě, minimálně jednou na web zavítal nějaký bot a jednou moje máma.

Naštěstí jsem toho tehdy věděl málo na to, aby mi zbytečné vědomosti mohly pokazit náladu.

Potom přišlo na řadu prozkoumání jednotlivých přehledů. Toto nevím, co znamená, tady je potřeba ještě něco nastavit, tady mi to ukazuje nevím proč samý nuly“. Další půlrok jsem se do Google Analytics ani nepodíval.

Bylo to sice jako koupit si Porsche a jezdit jen na jedničku se zataženou ruční brzdou, ale byl jsem spokojen. Dneska s Google Analytics pracuji denně, protože úspěšný online marketing se bez kvalitních statistik neobejde.

K čemu slouží Google Analytics

Pro ty, kdo se s Google Analytics (dále v textu jen GA) ještě vůbec nesetkali: jedná se o bezplatný nástroj společnosti Google, který vám poskytne řadu zajímavých statistik o návštěvnících vašeho webu.

Některé jsou jednoduché, jako počty návštěvníků nebo průměrná doba jedné návštěvy. Jiné jsou komplexní a složitější na nastavení, například sledování obratů e-shopu podle zdrojů návštěv. Nenechte se odradit, jestli vám budou GA připadat na začátku složité. Začněte používat jednodušší funkce a přehledy, časem se do toho dostanete.

Jak se v Google Analytics zorientovat

Hlavní menu po levé straně má několik voleb:

google analytics menu

  • Domovská stránka obsahuje několik přehledů, které vám poskytnou velmi zjednodušené informace o vašem webu. Většinou se u nich nemá smysl zdržovat, jsou příliš povrchní.
  • Volba Přizpůsobení nabízí tvorbu vlastních panelů a přehledů. Zejména pro expertní uživatele, kterým nestačí standardně nabízené přehledy.
  • V pěti položkách z oddílu Přehledy najdete to nejzajímavější, statistiky k vašemu webu.
  • Objevujte obsahuje odkazy na informační zdroje a doplňkové nástroje. Nemohu říct, že bych používal.
  • Pod volbou Správce najdete vše potřebné k nastavení Google Analytics.

Struktura Google Analytics

Na nejvyšší úrovni je Účet. I když máte více webů, většinou si vystačíte s jedním účtem. Pro jednotlivé weby můžete vytvořit více Služeb.

Pokud máte jen jeden web, budete mít v účtu jen jednu službu.

GA záhlaví

Každá Služba může mít několik Výběrů dat. Na úrovni Výběru dat se definují všechny přehledy. Často je dobré mít pro jeden web Výběrů dat víc, vrátím se k tomu v části o pokročilém nastavení.

Nastavení Google Analytics

Do Google Analytics se přihlásíte na adrese https://analytics.google.com/. Pokud zatím nepoužíváte žádnou službu společnosti Google (Google Ads, Gmail, Google+ apod.), budete vyzváni k vytvoření nového Google účtu. Jinak se můžete do GA zaregistrovat se stávajícím Google účtem.

Jestli používáte Google Ads, Google Search Console nebo AdSense, přihlaste se do Google Analytics pod stejným emailem, usnadní vám to propojení služeb.

Při zakládání nového GA účtu vytváříte i novou Službu (jedna služba = jeden web), ve které zvolíte web, pro který GA nastavujete. U nastavování nezapomeňte správně zvolit časové pásmo, abyste neměli zkreslené statistiky.

Po vytvoření účtu vás Analytics nasměrují na stránku s měřicím kódem, který je potřeba vložit na web. Zkopírujte celý kód a vložte jej na všechny stránky do části <head>. Pokud byste kód umístili např. do zápatí, může vám to zkreslit statistiky. Uživatelé mohou po webu brouzdat rychleji, než se kód stačí aktivovat.

google analytics kód

Dokud není kód na stránce, žádné statistiky vám GA ukazovat nebudou. Po vložení kódu na stránky může trvat až 24 hodin, než se v GA začnou objevovat první statistiky.

Pokud jste mírně pokročilí, můžete zvážit nasazení GA kódu přes Správce značek Google (Google Tag Manager).

Globální webová značka gtag.js

Pokud jste GA v minulosti používali, může vás zarazit novější Globální webová značka. Universal Analytics používaly odlišně vypadající značku analytics.js. A ještě předtím jsme měli Classic Analytics s ga.js, ale ty doufám už dnes nikdo nepoužívá.

U vkládání kódu na nový web netřeba přemýšlet, nejlepší je rovnou nasadit značku gtag.js, protože nabízí přesnější měření a některé novější funkcionality.

Pokud na webu máte některý ze starších GA kódů a přemýšlíte o změně, tak stačí vyměnit nový kód za starý a máte hotovo. U e-shopu pozor na měření transakcí – při přechodu na gtag.js je potřeba předělat i kód pro měření transakcí, jinak nebudou fungovat, takže tady se nejprve poraďte se svým správcem webu.

Výhodou značky gtag.js je snadnější nastavení Google Ads kódů. Dříve bylo potřeba mít jeden kód pro GA, jeden kód pro Google Ads remarketing a jeden kód pro měření Google Ads konverzí. S globální webovou značkou stačí přidat do kódu jeden řádek navíc (najdete ve svém Google Ads účtu) a funguje i pro Google Ads remarketing a měření konverzí. Více informací o měření Google Ads konverzí naleznete v tomto příspěvku.

U přechodu na gtag.js se ujistěte, že zároveň odstraníte všechny starší GA kódy. Dva GA kódy na webu umí udělat pěknou paseku ve statistikách, např. míra okamžitého opuštění klesne na jednotky procent.

Pokročilá nastavení v Google Analytics

Vytváření nových Výběrů dat

Výběry dat jsou hodně šikovná věc, protože vám umožní snadno vytvořit přehledné segmenty návštěvníků, přidávat k segmentům různé filtry nebo cíle. Můžete mít například jeden Výběr dat pro návštěvníky jen z ČR, další Výběr dat pro návštěvníky z mobilů, další pro subdoménu atp.

Návštěvníky můžete filtrovat i bez vytvoření nového Výběru dat přímo v přehledech, ale u často používaných segmentů návštěvníků vám Výběry dat ulehčí práci a zpřehlední data.

novy vyber dat

Nové Výběry dat začnou fungovat od okamžiku vytvoření, dřívější statistiky v nich neuvidíte.

Doporučuji, abyste vždy zachovali jeden Výběr dat v původním stavu bez jakýchkoliv filtrů nebo úprav nastavení. Pokud aplikujete filtry nebo změníte pokročilejší nastavení a později zjistíte, že jste udělali chybu, nikdy už nezískáte přesná data z minulosti.

Vyloučení vlastní IP adresy a další filtry

Když jsme se začali bavit o Výběrech dat a o filtrech, jako první věc je dobré vyloučit vlastní IP adresu. Pravděpodobně budete jedním z nejčastějších návštěvníků svého webu a zbytečně byste si zkreslili svoje statistiky.

V hlavním menu zvolte Správce a v sekci Výběr dat vyberete možnost Vytvořit výběr dat. Nový Výběr dat vytváříme proto, aby původní zůstal bez jakýchkoliv změn. Výběr dat můžete nazvat jakkoliv, třeba Výběr dat s filtry, a uložte. Potom pod právě vytvořeným Výběrem dat klikněte na Filtry a doplňte vyloučení vlastní IP adresy. Vlastní IP snadno zjistíte např. tady.

Jestli potřebujete vyloučit víc IP adres, vytvořte stejným způsobem další filtry. V případě větších firem můžete vyloučit i celý rozsah IP adres ve firemní síti, postup najdete v tomto návodu.

vyloučení vlastní ip

Filtry umí spoustu dalších věcí. Pokud máte návštěvníky webu čistě jen v ČR nebo SR, můžete vyfiltrovat jen tyto dvě země. Výhoda je, že se v přehledech zbavíte většiny nesmyslných záznamů z různých robotů, které na web přistupují téměř vždy ze zahraničí.

jen cr+sr

Často bude dávat smysl vytvořit pomocí filtrů Výběr dat návštěv zvlášť pro subdomény nebo pro části webu.

filtr subdomena

Pravda je, že data můžete filtrovat i v GA přehledech, nicméně u často používaných filtrů je jednodušší vytvořit Výběr dat, usnadní práci s přehledy.

Propojení Google Analytics s Google Ads

V Google Ads nemáte bez kvalitních statistik šanci. Řadu zajímavých statistik najdete přímo v Google Ads, propojení obou systémů vás posune na další úroveň.

Uvidíte v GA všechny své kampaně s údaji, jako je procento nových návštěv, doba pobytu návštěvníků na webu nebo míra okamžitého opuštění. Zároveň můžete snadno porovnat výkonnost Google Ads kampaní s ostatními zdroji návštěv.

Základní GA přehledy, které vám při práci s Google Ads přijdou vhod, najdete v tomto článku.

Propojení GA s Google Ads je snadné:

  • Ujistěte se, že máte oba účty pod stejným emailem s oprávněním k úpravám.
  • Přihlaste se do svého účtu Google Analytics.
  • Zvolte v hlavním menu vlevo dole možnost Správce.
  • Vyberte si Účet a Službu, kterou chcete propojit (pokud máte jen jeden web, tak netřeba nic vybírat).
  • Ve sloupečku Služba klikněte na možnost Propojení Google Ads.
  • Klikněte na červené tlačítko + NOVÁ SKUPINA PROPOJENÍ.
  • Zvolte Google Ads účet, který chcete propojit a klikněte na Pokračovat.
  • Zapněte minimálně jeden výběr dat a klikněte na Propojit účty. U Výběrů dat, které nezapnete, statistiky z Google Ads neuvidíte. Stejně tak v případě tvorby nového Výběru dat v budoucnu nezapomeňte zapnout propojení.

Důsledné používání UTM parametrů

UTM parametry vám pomohou sledovat statistiky většiny kampaní. GA často netuší, odkud uživatelé na web přišli. Někdy sice umí přiřadit zdroj, ale nerozeznáte placené a neplacené návštěvy. Proto je potřeba ve všech kampaních mimo Google Ads používat UTM parametry.

UTM parametry předají do GA informaci o zdroji návštěv. Např. pokud budu propagovat tento článek na Facebook síti a chci odlišit placené návštěvy od neplacených, do reklamy přidám za odkaz parametry ?utm_source=facebook.com&utm_medium=display&utm_campaign=blog.

Statistiky o kampani najdu pomocí UTM parametrů v sekci Akvizice > Veškerá návštěvnost. Jako zdroj kliknutí bude facebook.com, display jako médium a blog jako název kampaně.

ga akvizice

V Google Ads UTM parametry nepoužívejte. Pokud propojíte GA s Google Ads, budou se všechny potřebné informace předávat automaticky. V Sklik kampaních můžete parametry zapnout v menu Nástroje – Automatické tagování.

Více k nastavení a použití UTM parametrů najdete zde.

Nastavení vyhledávání na webu v Google Analytics

Výborná funkce pro majitele e-shopů, zajímavé i pro většinu ostatních webů. Podmínkou je mít na webu pole pro vyhledávání. U e-shopů přítomnost pole pro vyhledávání sama o sobě výrazně zvyšuje konverzní poměr, protože uživatelé najdou, co potřebují.

Bonus navíc je možnost získat přehledu o tom, co uživatele nejvíc zajímá, nebo co často nemohou najít. V Google Analytics máte možnost sledovat přehled vyhledávaných výrazů a další statistiky.

nastaveni-vyhledavani

V hlavním menu zvolte ozubené kolečko Správce a v sekci Výběr dat klikněte na Nastavení výběru dat. Ve spodní části povolte možnost Sledování vyhledávání na webu a vyplňte Parametr v URL.

Parametr zjistíte snadno. Napište do řádku pro vyhledávání na svém webu nějaké slovo a klikněte na hledat. Potom se podívejte, jak vypadá výsledná URL.

Na našem webu, pokud hledám třeba analytics, má URL podobu https://www.marketingppc.cz/?s=analytics; musím ale myší kliknout na URL adresu v prohlížeči, parametry se totiž jinak nezobrazí.

Parametr v URL, který doplním do Analytics, je v mém případě „s“ (jinak řečeno, text mezi otazníkem a rovnítkem).

nastavení vyhledávání na webu

Je dobré ještě zaškrtnout políčko Odstranit z URL parametry v URL, abyste neměli každé vyhledávání jako samostatnou položku v přehledu stránek.

Na některých webech tento postup nefunguje, protože v URL žádný parametr nenajdete. Zkuste v tom případě požádat svého správce webu, jestli je možné provést drobnou úpravu webu a hledaný výraz do URL dosazovat.

Přehledy s výsledky vyhledávání na webu najdete v záložce Chování. 

prehledy vyhledávání v ga

Co s nimi dál? Nejprve se zamyslete, jestli často hledané produkty/výrazy jsou opravdu tak populární (potom je můžete vhodně zviditelnit), nebo máte nešťastnou strukturu webu a uživatelé často nemohou najít, co potřebují.

Přehled vyhledávacích dotazů je hodně dobrá inspirace i při výběru klíčových slov pro Google Ads kampaně ve vyhledávání.

Propojení Google Analytics s Google Search Console

Kdysi dřív jsme v Google Analytics našli přehled výrazů, které návštěvníci webu používají v organickém vyhledávání na Google. Bohužel Google dává, Google bere; v GA takový přehled už nenajdeme.

Naštěstí část vyhledávaných výrazů lze získat z Google Search Console. Můžete si je sice prohlédnout rovnou tam, je ale praktičtější vidět je v Google Analytics se všemi podrobnými statistikami včetně např. splněných cílů.

google search console v GA

Google Search Console s GA propojíte podobně jako Google Ads. V menu Správce v prostřední sekci Služba vyberte Všechny služby a najdete tam mj. i Search Console. E-mail, pod kterým se do Google Analytics přihlašujete, musí mít administrátorská práva i v Google Search Console. Potom můžete obě služby snadno propojit a přehledy Search Console v GA začnou fungovat.

Google Signals – měření a remarketing napříč zařízeními

Stále častěji se stává, že uživatelé najdou váš web na mobilu, výběr produktu i nákup dokončí na notebooku, protože větší obrazovka je pohodlnější. Google si je toho vědom a nedávno přidal do Google Analytics funkci, která nám dá o takovém chování uživatelů podrobnější statistiky.

různá zařízení GA

Nová funkce Google Signals (částečně stále v  beta verzi) je vylepšení předchozích funkcí Google Analytics Remarketing a Funkce přehledů inzerce, takže jejím zapnutím získáte hned tři výhody.

  1. Uvidíte v Analytics přehledech věk, pohlaví a zájmy návštěvníků webu. Google tato data u všech návštěvníků nezná, přesto získáte statisticky významný vzorek a docela dobrou představu o lidech, kteří na váš web chodí. Získané údaje můžete použít ke zlepšování obsahu webu nebo při dalších marketingových aktivitách, například ve Facebook reklamě nebo v obsahové síti Google Ads.
  2. Remarketingová publika z Google Analytics mají daleko víc možností než remarketingová publika z Google Ads, protože při tvorbě můžete použít GA segmenty. Lze např. vytvořit publikum vracejících se návštěvníků nebo uživatelů, kteří na webu strávili alespoň 5 minut atp.
  3. Získáte statistiky o uživatelích, kteří navštěvují váš web z více zařízení. Můžete jim dokonce ukazovat remarketing reklamu na více zařízeních. Funkce je logicky omezena jen na uživatele, kteří jsou na zařízeních přihlášeni přes stejný Google účet.

Funkci Google Signals můžete aktivovat přes menu Správce > Služba > Údaje o měření > Shromažďování dat.

Vysvětlení nejdůležitějších Google Analytics statistik

Pozn. – Návštěva a Relace je to samé, v anglické verzi se oboje jmenuje session. Proč nás v české verzi Google mírně mate, nevím.

  • Návštěvy – zahrnují nové i vracející se uživatele. Pokud byl jeden uživatel na webu 5x, započte se mu 5 návštěv (někdy i více, protože o půlnoci se návštěvy nulují, takže jedna návštěva přesahující do druhého dne se počítá jako dvě).
  • Uživatelé – počet lidí, kteří web navštívili. I když byl jeden uživatel na webu 5x, započte se do statistiky Uživatelé jen jednou.
  • Zobrazení stránek – celkový počet zobrazení stránek ze všech návštěv. Včetně těch, kdy si jeden návštěvník prohlédl stejnou stránku víckrát. Někteří návštěvníci web hned opustí, jiní si prohlédnou třeba pět stránek.
  • Počet stránek na 1 relaci – průměr, spočítaný jako podíl hodnot Zobrazení stránek a Návštěvy.
  • Průměrná doba trvání relace – jak dlouho průměrně trvá jedna návštěva na webu. Statistika je hodně nepřesná, protože Google ve skutečnosti neví, kdy uživatel web opustí.
  • Míra okamžitého opuštění – procento návštěv, při kterých uživatel přišel na web a opustil ho, aniž by něco udělal (tzn. nepřešel na jinou stránku, nekliknul na tlačítko). Opět velmi nepřesné – pokud jste přišli na tento článek, strávili u něj 10 minut, dozvěděli jste se vše, co jste chtěli a web zavřeli, Google si myslí, že jste web opustili okamžitě.

GA statistiky

Co vám tyto statistiky řeknou? Samy o sobě celkem nic. Je míra opuštění 60% dobrá nebo špatná? Znamená vysoká doba trvání návštěvy, že je váš web zajímavý, nebo jen návštěvníci webu nenajdou, co potřebují?

Smysl dává porovnávat statistiky mezi sebou – tedy ne jako absolutní hodnoty, ale jako relativní ve vztahu k jinému časovému období nebo jinému zdroji návštěv. Pokud máte míru okamžitého opuštění z organického vyhledávání 45% a z Google Ads 85%, na první pohled je jasné, že s Google Ads je něco špatně. Nebo pokud jste ji loni měli 75%, předělali jste mezitím web a nyní máte 65%, předělání webu bylo asi úspěšné (to ‚asi‘ tam patří proto, protože důležitější metrikou jsou častěji konverze nebo obraty).

V mnoha případech bude tou nejdůležitější statistikou počet konverzí, případně konverzní poměr. Máte e-shop? Asi vás budou zajímat hlavně obraty. Máte na webu poptávkový formulář? Počet vyplněných poptávek bude nejzajímavější statistika.

Zmíněné věci jsou už pokročilejší a zaslouží si samostatný článek, takže pokračování příště.