Mezi podnikateli koluje řada mýtů o tom, jak online marketing funguje a co by měli nebo neměli dělat. V praxi se setkáváme s klienty, kteří mají o marketingu velmi zkreslené představy. Návrat do reality nebývá snadný. Pojďme se podívat na deset nejčastějších mýtů.
1. Mýtus: Marketing = reklama
Reklama je jen jedna ze složek online marketingu, ve většině případů ta méně důležitá. Jaký má smysl dávat peníze do reklamy, pokud správně nefunguje web, vaše nabídka je nesrozumitelná nebo máte nekonkurenceschopné ceny nebo produkty?
Sebelepší reklama nezachrání špatnou obchodní strategii. V prvé řadě je potřeba mít zajímavý produkt nebo službu, dokázat lidem vysvětlit jejich výhody a přesvědčit je, že je pro ně výhodné udělat obchod zrovna s vámi.
2. Mýtus: Online marketing je jen pro mladé, je zdarma a zahrnuje pouze sociální sítě
Online marketing se neomezuje věkem. Téměř každý člověk již od útlého věku v dnešní době používá počítač na denní bázi a najde si to „své“ místo nebo platformu, která ho zajímá. Mladší generace sjíždí TikTok, starší třeba YouTube nebo Seznam Zprávy.
Přesvědčení, že online strategie jsou zdarma nebo výrazně levnější než tradiční marketing, se rovněž nemusí zakládat na pravdě. Budování úspěchu online je full time práce s rozpočtem na reklamu, reklamní nástroje a profesionální služby.
Stejně tak nevztahujte online propagaci pouze na sociální sítě. Možností, jak se v online prosadit, existuje celá řada – PPC reklama, SEO, obsahový marketing, e-mail marketing atd.
3. Mýtus: Negativní recenze neukazovat
Nikoho nepotěší, když zákazník zveřejní svoji nespokojenost. Tím, že negativní komentáře nebo hodnocení skryjete, si však nepomůžete. Naopak – právě vaše reakce na problém a jak přistupujete k jeho řešení nabízí skvělou příležitost představit váš zákaznický servis a profesionalitu.
4. Mýtus: Stačí jen najít tu správnou marketingovou strategii a všechno začne fungovat
Ve skutečnosti žádná zázračná marketingová strategie neexistuje. K úspěchu vede nejčastěji kombinace několika různých strategií a žádná z nich není ‚zázračná‘ sama o sobě.
Odborníka v online marketingu nepoznáte podle toho, že hned ví, kterou strategii použít. Poznáte ho podle toho, že dokáže při co nejmenších nákladech otestovat co nejvíce smysluplných strategií a poté pokračovat jen s těmi, které mají úspěch.
Přestože se čas od času stane, že nějaký marketér vymyslí nesmrtelné marketingové sdělení, někoho napadne neotřelá forma propagace, někdo se se svými produkty dostane do médií a přes noc se o něm dozví miliony lidí, vás se to patrně netýká.
Často se jedná o nepředvídatelné a neopakovatelné záležitosti, ve kterých hraje do značné míry roli náhoda. 99,9 % podnikatelů nikdy ‚zázračnou‘ pilulku na okamžitý marketingový úspěch neobjeví. A i u těch zázračných úspěchů při podrobnějším zkoumání zjistíte, že jim často předcházelo několik let nebo desítek let plánování a práce.
Ve skutečnosti úspěšný online marketing vyžaduje celou řadu správně a důsledně používaných marketingových nástrojů. Pokud víte, co děláte, děláte to alespoň o trochu lépe než konkurence a děláte to soustavně, potom je téměř jisté, že se úspěch časem dostaví.
5. Jak něco na internetu prodat? Mýtus: Stačí přivést dostatek lidí na web
Rčení „každé zboží má svého kupce“ je úžasné jen do té doby, než začnete jeho platnost testovat za vlastní peníze.
Pokud se první kupující vašeho produktu v hodnotě pár tisíc objeví až poté, kdy jste dali do reklamy 50.000 Kč, tak sice jeho platnost potvrdíte, ale radost z toho asi mít nebudete.
Realita je taková, že většina podnikatelů na internetu prodělává. Téměř každé zboží skutečně má svého kupce, ale získat jej je v mnoha případech výrazně dražší než hodnota nabízeného zboží nebo služby.
Na internetu jsou miliony potenciálních zákazníků, ale jen zlomek z nich v současné době potřebuje to, co nabízíte. Oslovovat náhodně lidi znamená soutěžit s jakoukoliv jinou firmou, která něco nabízí.
Oslovujte jen lidi, u kterých je velká šance, že mají v současné době zájem konkrétně o vaši nabídku. Kvalita návštěvníků na webu je mnohonásobně důležitější než jejich kvantita.
Zamyslete se, kde své zákazníky najdete nejsnáze. Máte e-shop? Pak mohou dobře fungovat srovnávače zboží, kampaň Google nákupy nebo dynamický remarketing. Nabízíte služby? Pro začátek vyzkoušejte dobře nastavený Firemní profil na Google (dříve Google Moje firma) nebo textové reklamy ve vyhledávání.
6. Mýtus: Uživatel se zájmem o mou nabídku, kterého přivedu na web, určitě koupí
Chyba. I když přivedete na web člověka, který shání přesně to, co nabízíte, téměř nikdy napoprvé nekoupí nebo neobjedná.
Existují samozřejmě výjimky. Pokud někdo stojí v lednu ve spodním prádle venku před zabouchnutými dveřmi, patrně zavolá prvnímu zámečníkovi, na kterého narazí a nebude týden porovnávat ceny a kvalitu služeb.
Většina zákazníků se nenachází v takto naléhavé situaci a u věcí za více než pár set korun bude zjišťovat možnosti, porovnávat varianty, hledat lepší nabídky.
Ve skutečnosti mezi první návštěvou vašeho webu a nákupem musí uživatel na váš web přijít v průměru sedmkrát. Proto přivést uživatele na web zdaleka nestačí.
Popřemýšlejte, jak s uživateli komunikovat dlouhodobě. Zapojte e-mail marketing, remarketing, pravidelnou komunikaci na sociálních sítích. A nabídněte lidem skutečnou hodnotu: něco víc, než nabízí vaše konkurence.
7. Mýtus: Stačí spustit e-shop nebo web a během pár dnů nebo týdnů začnu prodávat
Kéž by tomu tak bylo. V ČR je přes 42 tisíc e-shopů a další desítky tisíc webů nabízejících služby, přesto většina z majitelů webů nejsou milionáři. Ve skutečnosti drtivá většina z nich prodělává.
Rozjet on-line podnikání vypadá snadné jen do té doby, než to poprvé vyzkoušíte. Jedna věc jsou začátečnické chyby. Špatný web, nedokonalé texty na webu, nevhodně zvolený sortiment, toto všechno člověk vylepší až časem, na základě zkušeností a zpětné vazby z trhu ve formě neúspěchů.
A i kdybyste vše na začátku trefili dokonale, nikdo vás nezná. Lidé chodí nakupovat (nejen on-line) tam, kde už to znají. Pokud kousek od vašeho domu otevřou nový obchod nebo restauraci, taky se tam první den nenahrne hromada zákazníků.
Online podnikání vyžaduje trpělivost a disciplínu. Pokud máte co nabídnout, zákazníky časem získáte. Ale trvá to. Ani nově otevřený kamenný obchod nemá plno hned první den.
8. Mýtus: Za nefungující online marketing vždy může špatně nastavená reklama
Pokud máte rozbitý web, nefunguje na mobilech, načtení stránky trvá věčnost, řešením nebude lépe nastavená reklama ani více peněz na reklamu.
V takovém případě funguje váš web na podobném principu jako děravý pytel. Čím více zákazníků do něj hodíte, tím více jich propadne dnem bez užitku.
Bohužel na každých sto korun investovaných do plnění pytle utratí firmy většinou jen něco málo přes korunu na zašití díry v něm. Logika by měla být opačná: nejprve se ujistit, že uživatelé z webu neutíkají kvůli nějaké ‚díře‘ a až poté se snažit jich přivést více.
Nemusíte si hned najímat experta na webdesign nebo na prožitek z používání webu. Většinou stačí otevřít si weby přímých konkurentů a zkusit si projít celým prodejním procesem. Vyzkoušet stejnou cestu, jakou musí absolvovat zájemce o nabízené produkty nebo služby.
Poté můžete provést stejný proces na vlastním webu a porovnat výsledky zkoumání. Ještě lepší je nechat celý proces udělat někoho, kdo váš web ani weby konkurence nezná, bude mít objektivnější pohled.
Určitě najdete řadu podnětů pro zlepšení. Jedno varování – nepřebírejte věci od jiných firem jen proto, že něco dělají jinak. Pokud nejste odborník na online marketing a nevíte, co děláte, můžete se spolehnout, že oni to neví také. Inspirujte se jen tím, co prokazatelně funguje lépe.
9. Mýtus: Potřebuji vložit veškerou energii do získání co největšího počtu nových zákazníků
Vyhazování peněz. V začátcích samozřejmě ano, tam nemáte na výběr. Ale u zaběhnutého podnikání je potřeba se soustředit minimálně ve stejné míře na stávající zákazníky.
Současní i minulí zákazníci mají pro firmu daleko větší hodnotu. Získat nového zákazníka je 5x dražší, než udržet stávajícího.
Komunikujte se stávajícími zákazníky, pečujte o ně! Získání nového zákazníka je pro většinu firem ztrátové, zisky přijdou až s opakovanými prodeji stávající klientele.
10. Mýtus: Měření konverzí nebo obratů je složité. Přece vím, kolik jsem toho prodal, podle toho mohu hodnotit úspěšnost kampaní
Pokud ale nevíte, která marketingová aktivita prodeje přinesla, podle čeho zjistíte, co funguje a co nefunguje?
Jedině díky nastavenému měření výsledků v Google Analytics nebo v jiném systému budete vědět, jestli má smysl posílat více newsletterů, věnovat se sociálním médiím nebo podpořit prodeje PPC reklamou.
Měření výsledků by měla být jedna z prvních aktivit v online marketingu. Pokud spouštíte nový web, hned od první chvíle by měl mít Google Analytics kód. Pokud máte e-shop, od začátku byste měli měřit počty a hodnotu prodejů.
V opačném případě budete jen odhadovat, která marketingová aktivita funguje a která ne.